شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
«اربعین رسانه شیعه» در بازار کتاب

کتاب «اربعین رسانه شیعه» تالیف حامد طالبی از سوی انتشارات سروش انتشار یافت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از معاونت فرهنگی انتشارات سروش، این کتاب به مناسبت نزدیک‌شدن به ایام اربعین حسینی(ع) و شروع پیاده‌روی اربعین، یکی از قدرتمندترین نمادهای همبستگی میان جهان تشیع، روانه بازار نشر شده است.

آیین‌های مذهبی یکی از فرصت‌های ویژه اصحاب ادیان و مذاهب برای اعلام موجودیت و موقعیتی مناسب برای بازنمایی و برساخت اهالی مذهب از وضعیت فرهنگی و اجتماعی خود است. در میان فرق اسلامی، مذهب تشیع به‌عنوان یک اقلیت بزرگ -که محبت اهل بیت(ع) از ارکان با اهمیت آن است- طول تاریخش را در جامعه مسلمانان همراه با در حاشیه بودگی تحمیلی گذرانده است.

آیین‌های حسینی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مراسم جمعی و اجتماعی شیعیان هستند که از حیث تأسیس، تکوین و کیفیت اجرا، عمدتاً با زمینه‌هایی از فرهنگ عامه عجین شده‌اند. آیین پیاده‌روی اربعین با توجه به حضور میلیونی اقشار و ملیت‌های گوناگون شیعه از اقصی‌نقاط جهان، خصوصاً در سال‌های اخیر گسترش چشم‌گیری داشته و به یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات آیینی جهان تبدیل شده است.

در بخشی از کتاب آمده است: «پیاده‌روی اربعین از جمله رویدادهای بزرگی است که همه ارزش‌های خبری مانند بزرگی، تازگی، مجاورت، دربرگیری، شگفتی و برخورد را با هم دارد. چنین ویژگی کم‌نظیری پیاده‌روی اربعین را به موضوعی بسیار قابل‌توجه در علوم خبری و ارتباطی تبدیل می‌کند. اربعین نقش مهمی در تداوم واقعه عاشورا دارد و اگر نقش‌آفرینی پیغام آورانه حضرت زینب (سلام الله علیها) از عاشورا تا اربعین نبود، شاید نهضت حضرت امام حسین علیه‌السلام تداوم تاریخی به این‌گونه پیدا نمی‌کرد و حقایق واقعه کربلا به ما به‌صورت فعلی نمی‌رسید.
در سرفصل این اثر موضوعاتی چون اربعین رسانه شیعه، روایت مقام معظم رهبری از نقش رسانه‌ای پیاده‌روی اربعین، رسانه در ارتباطات سنتی، کارکردهای ارتباطی اربعین، اربعین و ارتباطات میان فرهنگی، اربعین و شناخت ظرفیت ضدتروریستی مسلمانان و غیره مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.

چاپ نخست این کتاب در 140 صفحه و با قطع رقعی و با قیمت 40هزار تومان توسط انتشارات سروش روانه بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها