جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
تاثیر بازی‌های رایانه‌ای در تشویق به مطالعه

 نتیجه یک تحقیق جدید آشکار کرده بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند کودکان را به مطالعه تشویق کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از دویچ‌نیوز- در اوایل سال جاری میلادی در کشور آلمان یک اپلیکیشن آزمایشی با عنوان «Readification» توسط چند سازمان که در راستای توسعه کتابخوانی فعالیت می‌کنند و نیز شرکت بازی‌های رایانه‌ای یوبی‌سافت اجرا شد. از دو نویسنده نیز با نام‌های رونالد گیپرت و مارگی وودرو خواسته شد تا داستان‌هایی را بر اساس یک بازی رایانه‌ای مشهور به نگارش درآورند و آن را مرحله به مرحله در اپ مورد نظر با تصاویر بصری، جلوه‌های صوتی و صفحات پاپ‌آپ اجرا و عملی کنند.

این اپ بیش از 75هزار بار دانلود شد. در یک گروه 212 نفره بین 15 تا 18 سال -که شرکت مطالعات بازار آلمانی GfK مورد مطالعه قرار داد- 4 نفر از بین 10 نفر گفته بودند از طریق بازی کنجکاو شده بودند تا بقیه داستان را بخوانند و دو سوم نیز احساس کرده بودند که تاثیرات حسی اضافی تغییرات قابل توجهی را در داستان‌ها به وجود آورده است.

 بیش از یک سوم نیز در این گروه آماری مدعی شده بودند خواندن از طریق اپلیکیشن‌ها از کتاب‌های کاغذی جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر است؛ گرچه اکثر آن‌ها ادبیات مکتوب را ترجیح داده‌ و معتقد بوده‌اند با خواندن کتاب‌های کاغذی بیشتر می‌توانند تخیل خود را به کار گیرند.

کارشناسان این پژوهش می‌گویند داستان‌های آنلاین می‌توانند جانشین خوبی برای کتابخوانی باشند؛ خصوصا برای کودکانی که کم‌تر علاقه‌مند به مطالعه کتاب کاغذی یا الکترونیک هستند.

مدیر انجمن تبلیغات کتاب موسسه آلمانی CPNB نیز در این باره می‌گوید: نتیجه این تحقیق نشان داد کودکان می‌تواند از طریق دنیا آشنای بازی‌ها لذت کتابخوانی را بیشتر تجربه کنند. مطالعه مشترک انجام‌شده موسسه آلمانی پژوهش بازار  GfK  نیز در ادامه افزود: 7 نفر از هر 10 نفری که در این مطالعه شرکت کرده‌اند، گفته‌اند، پیش از ازین هر ماه کتاب‌های کاغذی می‌خوانده‌اند و داستان‌های انیمیشن ظاهرا بیشترین تاثیر را روی افرادی که از پیش هم کتابخوان مشتاق بوده‌اند، داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها