در بسیاری از کشورهای جهان انتشارات کوچک و مستقلی وجود دارند که داستانهای کودک را بر اساس سلیقه و مشتریهای خود چاپ میکنند.
اخیراً مقالهای توسط «ناتالیا کوچیرکوف» در مجله علمی ساینتیفیک آمریکن (Scientific American) منتشر شده است که نشان میدهد این روش کاملاً درست است و چاپ این کتابهای سفارشی موجب بالا رفتن روحیه مطالعه و انگیزه در کودکان میشود. کوچیرکوف نتایج تحقیقات 10 ساله خود را در این مقاله آورده است و نوشته که بسیاری از این کتابهای سفارشی سرمایهگذاری والدین برای ایجاد علاقه کودکان به کتابها است.
کوچیکورف و دو تن از همکارانش در دانشکده روانشناسی و مطالعات اجتماعی دانشگاه استاونجر کشور نروژ دریافتند که مطالعه کتابهای سفارشی برای کودکان تاثیر قویتری از داستانهای معمول دیگر دارد. آنها بهطور مستقیم خودشان را در میان داستانها و قهرمانهای آن میبینند و انگیزه آنها برای مطالعه کتابهای داستانی با قهرمانهای دیگر بیشتر میکند.
در مقاله نوشتهشده توسط محققان روانشناسی دانشگاه نروژی آمده است: بسیاری از داستانهای کودک موجود در بازار برای کودکان بعد از مدتی عادی شده و به سراغ شخصیتهای دیگر و قهرمانهای دیگر میروند؛ ولی وقتی داستانی با الهام از خودشان نوشته شود، تاثیر زیادی در ادامهدارشدن مطالعه کتاب و حتی کتابهای دیگر دارد.
این محققان میگویند در تحقیقات سالهای متمادی حتی کودکانی را مشاهده کردند که با خواندن داستانهای سفارشی خود بیشتر از همسالان خود فعالیت بدنی دارند و بیشتر میخندند و نسبت به حوادث اطراف خود واکنش جدیتری از خود نشان میدهند. محققان نروژی اعتقاد دارند البته سالهای بیشتری برای اثبات تاثیرگذاری مستقیم این داستانها در سالهای نوجوانی و جوانی نیاز است.
نظر شما