شنبه ۷ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۱
جذابیت‌ خاطره‌نویسی، از جنبه پژوهشی آن پیشی گرفته است

مهدی دادجو، يكي از برگزيدگان دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس معتقد است، جذابیت‌های خاص خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس، جنبه پژوهشی آن را تحت تاثیر قرار داده و از آن سبقت گرفته است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مهدي دادجو،‌ برگزيده تقديري بخش خاطرات ديگرنوشت دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس به خاطر كتاب "هان شماها نامتان جاويد"، ‌درباره اين اثر اظهار داشت: مجموعه خاطرات "هان شماها نامتان جاويد"، به مناسبت بزرگداشت شهداي 6 روستاي حومه اصفهان و با استفاده از تحقيق ميداني جمع‌آوري شد و در سال 86، توسط نشر شاهد به چاپ رسيد.

وی استناد را به عنوان یکی از جذایبت‌های خاطرات دیگرنوشت معرفی کرد و افزود: اطلاعات و اسناد مکتوب و خاطرات شفاهی خانواده‌های شهدا، از جمله ابزارهاي لازم برای ایجاد این جذابیتند.

این محقق جوان تاکید کرد: پرهیز از کلیشه‌نویسی و به کارگیری نوآوری در خلق یک اثر نوشتاری برجسته، باعث جذب مخاطب به سوی ادبیات دفاع مقدس می‌شود.

دادجو در ادامه، اختصار جملات را در افزایش سرعت خوانش مخاطب موثر دانست و تصریح کرد: ساده‌نویسی، عدم دخالت دادن عقاید نویسنده در بیان خاطرات، رعایت نظم و چارچوب منطقی و دوری از بیان اطلاعات پراکنده و نابسامان در تدوین کتاب، بسیار اهمیت دارند.

وی با تاکید بر لزوم پژوهش در نگارش خاطرات دفاع‌مقدس گفت: جذابیت‌های خاص خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس، جنبه پژوهشی آن را تحت تاثیر قرار داده و از آن پیشی گرفته اند. اما با توجه به برتری عناصر ارزشی مطرح شده در خاطرات اين برهه زماني، از اهمیت تحقیق و پژوهش در دفاع‌مقدس کاسته نمی‌شود.

دادجو درباره وظيفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس در قبال ترويج فرهنگ و ادبيات اين حوزه تصريح كرد: اين نهاد، بايد از نویسندگان برجسته کشور برای ورود به عرصه ادبیات پایداری حمایت و پشتيباني كند.
 
وي در پايان از تدوين كتاب "یادنامه شهدای انقلاب اسلامی سراسر کشور از سال 1342 تا1358" خبر داد و افزود: اين كتاب، در مرحله گردآوری اطلاعات و تدوين است و توسط نشر شاهد به چاپ خواهد رسيد. 

مهدی دادجو، متولد سال 1358 از شهر اصفهان و دارای مدرک کارشناسی ارشد سینماست. 

کتاب "هان شماها نامتان جاوید"، اولین اثر مکتوب وی است. دادجو در حال حاضر، به عنوان نویسنده و سردبیر، در رادیو فرهنگ مشغول فعالیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط