شنبه ۷ دی ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۷
پينتر؛ نمایشنامه‌نویس یا فیلمنامه‌نویس

"هارولد پينتر" نمايشنامه‌نويس انگليسي كه روز چهارشنبه هفته گذشته درگذشت، علاوه بر نمايشنامه‌نويسي در حوزه‌هاي ديگري نيز از جمله سينما فعاليت حرفه‌اي داشته است. ایبنا نگاهی دارد به مهم‌ترین آثار او در حوزه فیلمنامه‌نویسی.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، پينتر علاوه بر نگارش نمايشنامه‌هاي متعدد، در تدوین بيش از ۳۰ اثر سينمايي و تلويزيوني نيز به عنوان فيلمنامه‌نويس حضور داشته است.

از ميان آثاري كه وي به عنوان فيلمنامه‌نويس آن‌ها را نوشته، مي‌توان به فيلم‌هايي چون "ردپا" كه بر اساس نمايشنامه‌اي از "آنتوني شافر" ساخته شد، فيلم "خاطرات لاك‌پشتي" كه بر اساس رماني اثر "راسل هوبان" ساخته شد، و فيلم "تصادف" كه بر اساس رماني اثر "نيكلاس موسلي" ساخته شد اشاره كرد.

وي در بيشتر آثاري كه به عنوان فيلمنامه‌نويس حضور داشته، فيلمنامه‌ها را از كتاب و رمان‌هاي بزرگي اقتباس كرده است.

علاوه بر اين، بسياري از فيلم‌هاي سينمايي نيز بر اساس نمايشنامه‌هاي پينتر ساخته‌ شده‌اند كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به فيلم‌هايي چون "مستخدم ماشيني" به كارگرداني "كنت ايوس"، "ايستگاه ويكتوريا" به كارگرداني "داگلاس هاج" و "زمان‌هاي دور" به كارگرداني "جف دمتس" اشاره کرد.

 نام وي در مجموع در بيش از ۶۷ اثر سينمايي و تلويزيوني به عنوان نويسنده فیلمنامه به چشم مي‌خورد.

اما پينتر در بسياري از آثاري كه به عنوان نويسنده در آنها همكاري  كرده بازي هم كرده است و همچنين چهار اثر تلويزيوني -سينمايي را هم بر اساس نمايشنامه‌هاي خودش كارگرداني كرده است كه فيلم "جشن تولد" (۱۹۹۲) از آن جمله است.

وي در سال ۱۹۸۲ براي فيلم "زن وكيل فرانسوي" و در سال ۱۹۸۴ براي فيلم "خيانت" نامزد اسكار شده بود.

هارولد پینتر، نمایشنامه‌نویس بریتانیایی و برنده جایزه نوبل ادبیات در سن ۷۸ سالگی درگذشت. وی در سال‌‌های اخیر از بیماری سرطان کبد رنج می‌برد.

از این نویسنده انگلیسی تاکنون آثاری چون: "سرایدار"، "خیانت"، "وقت ضیافت"، "جشن تولد" و "درد مختصر" به فارسی ترجمه و در ایران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها