این پژوهشگر انگلیسی علوم اعصاب و دارنده جایزه انجمن همکاران سلطنتی انگلستان در مقدمه بسیار کوتاه کتاب حاضر، شرح جذاب و مهیجی از ماهیت و دامنه این رشته نسبتاً جدید ارائه می دهد. وی با توضیح آنچه تصویربرداری مغز نشان میدهد، به تصورات غلط رایج در این حوزه اشاره میکند؛ و ابعاد مختلف شناخت انسان را بهاجمال بررسی میکند و سرانجام اثر خود را با بحث درباره پیشرفت اعجابانگیزی که ممکن است پیش روی این حوزه باشد، به پایان میبرد.
کتاب به استفاده از تصویربرداری مغزی برای مطالعه شناخت انسان محدود شده است. برای بیان آنچه بهوسیله ثبت فعالیت الکتریکی سلولهای مغزی سایر حیوانات درباره مکانیسمهای احتمالی آموختیم، فضای کافی نبوده است.
سایت علمی واتر استونز درباره این اثر نوشته است: ریچارد پسینگهام متخصص مغز و اعصاب شناختی، گزارشی تحریکآمیز و هیجانانگیز از ماهیت و دامنه این شاخه نسبتاً جدید از علم، و تکنیکهای در دسترس ما با تمرکز بر بررسی مغز انسان ارائه میدهد. او آنچه را که تصویربرداری مغز نشان میدهد، در کتابش توضیح میدهد. وی به باورهای غلط رایج اشاره میکند؛ و مروری کوتاه بر جنبههای مختلف شناخت انسان نظیر درک، حضور، یادآوری، استدلال، تصمیمگیری و عمل ارائه میدهد.
برگی از کتاب
در بخشی از این کتاب میخوانید: آگاهی میتواند انتخابی باشد. فرض کنید با گوشی در حال گوشدادن به موسیقی هستید و همزمان سعی میکنید یک جدول سودوکو را نیز حل کنید؛ پس از مدتی متوجه میشوید که آهنگ کامل را از دست دادهاید. توضیحی که برای این مساله میدهید، این است که میگوید به آن توجه نداشتهاید و مشخص نیست چرا باید در آگاهی ما محدودیت وجود داشته باشد. گذشته از اینها اطلاعات حاصل از حسهای گوناگون در نواحی مختلف مغز پردازش میشود. پردازش بهصورت موازی رخ میدهد؛ به این معنی که آنچه میبینیم، همزمان با شنیدن یا لمسکردن تحلیل میشود. با توجه به اینکه در مغز انسان حدود صدمیلیارد نورون وجود دارد و به نظر می رسد در منابع پردازشی آن محدودیت وجود داشته باشد، بنابراین برای نشنیدن موسیقی باید توضیحات دیگری وجود داشته باشد. پاسخ این است که تنها برخی از اطلاعات حسی ورودی به حل معمای سودوکو مرتبط هستند؛ اطلاعات نامرتبط تنها برای پرتکردن حواس شما از انجام موثر امور عمل میکند؛ بنابراین دلیل این امر محدودیت در ظرفیت سیستم نیست؛ بلکه این است که شما در هر زمان تنها به برخی از اطلاعات موجود علاقه دارید.
نظر شما