شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
کتابشهر قرار است باری را از دوش انقلاب بردارد/ کتاب‌فروشی برای کشور یک فعالیت استراتژیک و فرهنگی است

علی‌محمد اسماعیلی، مدیرعامل موسسه کتاب‌شهر در نشست خبری خود با اصحاب رسانه بیان کرد: موسسه کتاب شهر قرار است باری را درحوزه کتاب از دوش انقلاب بردارد زیرا در صنعت نشر اگر فضایی برای عرضه و توزیع کتاب وجود نداشته باشد سایر بخش‌های نشر هم دچار اختلال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری علی‌محمد اسماعیلی، مدیرعامل موسسه کتاب‌شهر صبح امروز شنبه(29 آبان‌ماه) در دفتر مرکزی موسسه کتاب‌شهر با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست اسماعیلی، مدیرعامل شرکت کتاب‌شهر گفت: موسسه کتاب‌شهر 15 سال است که فعالیت می‌کند و تاکنون توانسته 10 شعبه در سراسر کشور افتتاح کند. 

وی افزود: براساس تدابیر اتخاذ شده، قرار است دور جدید فعالیت‌های کتابشهر که از دوسال گذشته شروع شده تغییراتی را براساس رویکرد بازطراحی، به‌روزرسانی و تغییر فعالیت‌های حوزه کتابشهر، در زمینه فضاهای ظاهری و فیزیکی تا فعالیت‌های مربوط به نیروهای انسانی، محصولات و فعالیت‌های جانبی تجربه کند.
 
مدیرعامل موسسه کتابشهر عنوان کرد: فروشگاه‌های موسسه کتابشهر قرار است به لحاظ فعالیت و هویت‌شان تغییراتی را تجربه کنند. یعنی این فروشگاه‌ها هویت مستقل داشته باشند یعنی در عین حال که این موسسه‌ها از حُسن شراکت  و مشارکت برخوردارند؛ اداره‌کنندگان شعبه‌های این موسسه‌ها از اختیارات بیشتری برخوردار شوند. 
 
وی با اشاره به اینکه مأموریت شعبه‌های مختلف کتابشهر در دور جدید به گونه‌ای تعریف شده که قرار است یک باری را در حوزه کتاب از دوش انقلاب اسلامی بردارد، گفت: عرضه، توزیع کتاب و محصولات فرهنگی یک مشکل جدی در صنعت نشر است و اگر فضایی برای عرضه و توزیع کتاب وجود نداشته باشد، سایر اطلاع نشر دچار اختلال می‌شود و موسسه کتاب شهر تلاش می‌کند در این زمینه کمک‌کننده باشد.
 
اسماعیلی با تأکید بر اینکه باید عرضه و توزیع محصولات فرهنگی در حوزه نشر جان بگیرد، عنوان کرد: مدل فعالیت کتابشهر و نقش آن یک حلقه میانی است و قرار است به‌دنبال این باشد که نقش خود را به‌عنوان یک مجموعه نسبتاً دولتی، دُرست ایفا کند و با کمک به عرضه و توزیع محصولات فرهنگی چرخه نشر را تقویت کند.
 
مدیرعامل موسسه کتابشهر گفت: نقش موسسه کتاب‌شهر یک حلقه میانی است. مجموعه‌ای که بازوی کارشناسی حوزه کتاب و کتاب‌فروشی است و تلاش می‌کند در زمینه هدایت فعالیت‌های خیّران و نهادهایی که می‌خواهند در حوزه کتاب، نقش‌آفرینی کنند یا دغدغه فرهنگی دارند به نوعی نقش حمایتی خود را ایفا کند. همچنین این موسسه می‌تواند خیّران و فعالیت‌ نهادهای حاکمیتی و فرهنگی را با  نگاه‌ حمایتی خود در اختیار بگیرد و به دغدغه‌های فعالان حوزه کتاب با رویکرد حمایتی پاسخ دهد. در واقع شعبه‌های کتابشهر تلاش می‌کنند این دو ظرفیت را به هم متصل کنند. 
 
اسماعیلی با بیان اینکه کار فرهنگی بدون افراد توانمند و دغدغه‌مند محقق نمی‌شود، گفت: در موسسه کتابشهر قرار نیست، قاعده بازار را به هم بزنیم و تأکید داریم طبق قوانین بازار و کسب‌و‌کار به مخاطبان خدمت ارایه کنیم. در واقع کتابفروشی برای کشور یک فعالیت استراتژیک فرهنگی است و نیاز به ورود و کمک نهادهای حاکمیتی دارد. رسمی که در سایر کشورها هم مرسوم است.
 
مدیرعامل موسسه کتاب‌شهر گفت: موسسه کتابشهر تلاش می‌کند به‌عنوان حلقه میانی در این فعالیت‌های فرهنگی ظرفیت‌های دولتی را در اختیار بگیرد و با توجه به ظرفیت‌های دولتی که در اختیار دارد آن‌ها را در اختیار مخاطبان قرار دهد. در واقع این موسسه تلاش می‌کند مسأله خرید و فروش و مسأله کسب و کار در بازار را مورد توجه قرار دهد.
 
وی با بیان اینکه شاید این انتقاد وارد شود که با ورود مجموعه‌های حاکمیتی نخستین مشکلی که ایجاد می‌شود تصدی‌گری است، بیان کرد: موسسه کتابشهر به‌عنوان یک مجموعه نسبتا دولتی تلاش می‌کند با تصدی‌گری بازار را خراب نکند و قاعده‌ بازار را به هم نریزد، رقابت ناسالم در بازار شکل ندهد و بخش خصوصی را تضعیف نکند.

موسسه کتابشهر تا پایان سال 10 شعبه جدید ایجاد می‌کند
 
اسماعیلی در پاسخ به خبرنگار‌(ایبنا)، درباره تعدا شعبه‌هایی که قرار است تا پایان سال افتتاح شود، گفت: موسسه کتابشهر در سراسر کشور، 10 شعبه دارد و تا پایان سال و فاز اجرای فاز دوم برنامه‌‌‌‌های خود،  10 شعبه جدید در دیگر نقاط کشور ایجاد کند. امیدواریم شعبه‌های کتاب شهر تا پایان سال به 20 شعبه  برسد.
 
وی درباره اولویت انتخاب شهر، برای ایجاد کتاب‌فروشی بیان کرد: موسسه کتابشهر برای ایجاد شعبه‌های جدید، در سراسر کشور پایش انجام داده و شهرهای مختلف را براساس جمعیت، سرانه و تعداد کتابفروشی، بررسی کرده است. نکته بعد از انتخاب مکان، به شخص متقاضی مربوط می‌شود؛ تقاضای فردی که توانایی تاسیس کتابشهر در شهر محل اقامت خود را داشته باشد، پذیرفته می‌شود.  
 
اسماعیلی گفت: اگر در یک شهر علاوه‌بر مکان، امکانات برای ایجاد شعبه کتابشهر وجود داشته باشد اما افراد دغدغه‌مند برای ایجاد شعبه کتابشهر پیدا نشود،  وارد مباحث ایجاد شعبه کتابشهر نمی‌شویم.
 
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایبنا که موضوع پیدا نشدن فرد دغدغه‌مند و پای کار در حوزه کتاب و فرهنگ در یک شهر را رد کرد، نمی‌پذیرد، گفت: به نظر بنده این امر می‌تواند اتفاق بیفتد و آدم مورد نظر پیدا نشود زیرا فضای کار ما مشارکتی است. در واقع  موسسه کتابشهر فقط بخشی از سرمایه را در زمینه ایجاد شعبه تقبل می‌کند و بخشی از این سرمایه را کارگزاران در کشورقبول می‌‌کنند.
مدیرعامل موسسه کتابشهر با اشاره به مشکلاتی مانند گرانی و شیوع ویروس کرونا گفت: اکنون با توجه به شرایط اقتصادی، پیدا کردن افرادی که حاضر به سرمایه‌گذاری شوند، سخت است؛ به همین دلیل فرد دغدغه‌‌مند، توامند و سرمایه‌گذار دشوار است. اولویتمان انگیزه فردی و بعد تامین زیرساخت است.
 
وی تاکید کرد: موسسه کتابشهر، ابتدا همه جوانب را حتی وجود نیروی انسانی برای اداره آن مرکز کتابشهر مناسب می‌سنجد و سپس سرمایه گذاری می‌کند و این طور نیست که شعبه را افتتاح کند و بعد دنبال نیروی انسانی بگردد.
 
اسماعیلی افزود: اگر متقاضی برای ایجاد شعبه‌های کتابشهر وجود داشته باشد، حتی حاضریم مکان در اختیارش قرار دهیم؛ البته مکان شخصی مد‌نظر نیست بلکه منظور مکان از طریق خیّران در اختیار فرد متقاضی قرار می‌گیرد. مساله نیروی‌انسانی برای ایجاد شعبه کتابشهر حائز اهمیت است. برای ایجاد شعبه در شهر‌های مختلف با همکاری فرد متقاضی اقدام می‌‌شود.   
 
اسماعیلی گفت: برخی موسسه‌های دولتی، خواهان افتتاح کتاب‌‌فروشی، در همه  نقاط کشور باشند اما اولویت برای کتابشهر پیش از ایجاد کتاب‌فروشی، بررسی همه امکانات و میزان تقاضا است.  اکثر شهرهای کشور اکنون نیاز به کتابفروشی دارند از محله‌های تهران این مساله آغاز می‌شود تا شهرهای مختلف کشور و مناطق دورافتاده این مساله مشهود است.

وی درباره انتخاب گزینه تهران در برنامه افتتاح کتاب‌فروشی جدید، گفت: تهران در فهرست افتتاح شعبه جدید کتابشهر نیست. اکنون در تهران دو شعبه کتابشهر در تهران وجود دارد که یکی شعبه بهارستان و دیگری  فروشگاه نوجوان در میدان انقلاب، واقع در خیابان 12 فروردین است.  شعب کتاب‌شهر در استان‌های تهران، مشهد، شهرکرد، بوشهر، زاهدان، سمیرم، تبریز، البرز و اردیبل اکنون مشغول به کار هستند.

اسماعیلی درباره نحوه فعالیت موسسه کتابشهر با کارگزارن در شهرستان‌ها گفت: موسسه کتابشهر علاوه‌بر مکان تاسیس کتا‌بفروشی وام تهیه کالا نیز پرداخت  می‌کند‌. دریاچه‌ای از کتاب در سایتمان کتاب‌شهر  بارگذاری شده است و کتابفروش انتخاب می‌کند چه کتابی را بخرد و از کدام مرکز پخش آن را تهیه کند.  
اسماعیلی افزود: قفسه‌بندی و دکور اولیه را هم موسسه کتابشهر انجام می‌دهد اما در فازهای بعدی قفسه‌بندی و تعبیه دکور، به افراد واگذار می‌شود. این موسسه اکنون فقط مکان و وام با قسط پلکانی و کم را به افراد می‌دهد.
 
اسماعیلی در پاسخ به خبرنگار ایبنا درباره ایجاد سایت جامع کتابفروشی آنلاین برای همه شعبه‌های موسسه کتابشهر و فروش در یک سایت جامع، گفت: هر خدمتی که ارایه می‌کنیم به کتابفروشان خود می‌دهیم و سایتی که قرار است در آینده ایجاد شود؛ سایتی که در خدمت کتابفروشان قرار می‌گیرد و نه اینکه خودش راسا یک سایت فروش کتاب باشد.  
 
وی افزود: این رویکرد هم ناظر به همان بحث تصدی‌گری است که نمی‌خواهیم در حوزه مختلف وارد شویم. این موضوع را هم بر همین اساس پیگیری می‌کنیم. تصمیمی برای ایجاد سایت نداشتیم؛ اما با جمع‌بندی نظرات مختلف، تصمیم بر این شد که اگر فردی از مناطق مختلف ایران، کتابی را خواست، به این سایت مراجعه، کتاب را انتخاب و از شعبه مورد نظر دریافت کند؛ نه از سایت مرکزی؛ در واقع این سایت مرکزی، باید در خدمت شعبه باشد.
 
اسماعیلی درباره چرخه توزیع کتاب‌هایی در کتابشهر توزیع می‌شود  و اینکه این اثار از چه فیلتری رد می‌شود و آیا تفاوتی میان انتشارات در این زمینه وجود دارد، گفت: برای بررسی محتوای محصولات فرهنگی  یک شورای کارشناسی تشکیل دادیم وسیاست‌گذاری‌های کتابشهر به لحاظ محتوایی تنظیم می‌شود. این سیاست‌ها به محتوای کتاب‌ها، ناشران و نویسندگان مربوط می‌شود. خطوط و ضوابطی را در این زمینه داریم.  
 
وی با یبان اینکه کتابفروشی اگر اراده کند کتابی را بفروشد خوب می‌فروشد، عنوان کرد: کتابفروش می‌تواند یک فرد یا موسسه شهر کتاب و گروه باشد، یا حتی مراکز پخش. ناشران و نویسندگانی که در این حوزه پررنگ فعالیت می‌کنند گاهی حمایتشان از‌ آن‌ها ناظر بر رویدادهاست و گاهی براساس تهیه جنس فروشگاهی از آن‌ها این حمایت انجام می‌شود.
 
اسماعیلی تاکید کرد: تهیه موجودی فروشگاه‌های کتابشهر برای ناشران و نویسندگان گفتمان انقلاب اولویت دارد. این مجموعه متعلق به گفتمان انقلاب اسلامی است و تلاش می‌کند وظیفه خود را درست انجام دهد.
 
اسماعیلی در باره اینکه آیا نوع فعالیت کتابشهر با توجه به گزیده کردن کتاب‌ها و اینکه این مساله  با کاهش تصدی‌گری مجموعه منافات ندارد؟ گفت: تصدی‌گری، زمانی اتفاق می‌افتد که بخش خصوصی در این حوزه توان انجام  کاری را نداشته باشد و دولت وارد می‌شود و آن کار را انجام می‌دهد. کتابشهر تنها موردی که به‌عنوان تصدی‌گر وارد شده، موضوع عنوان و نام و نشان مکان است و در سایر حوزه‌ها این تصدی‌گری انجام نشده است. مثلا مرکز پخش و انبار و سوله‌ای برای پخش توزیع و پخش محصولات فرهنگی نداریم.
 
وی افزود: موسسه کتابشهر که زیرنظر سازمان تبلیغات اسلامی است یک خلا در بازار کتاب احساس کرد و آن این بود که متاسفانه مساله خودی و دیگری در بحث توزیع کتاب‌های ‌طرف مقابل وجود دارد؛ مثلا بسیاری از مراکز توزیع کتاب‌ ناشران و نویسندگان انقلاب را توزیع نمی‌کنند.
 
مدیرعامل موسسه کتابشهر افزود: ویترین‌های کتابفروشی در شعب کتابشهر  محدود است. به‌عنوان سازمان تبلیغات اسلامی و مجموعه‌ای که ماموریتش تقویت رسانه و تبلیغ و ترویج گفتمان انقلاب است، محتوا و گفتمانی که ترویج‌کننده و معارض با این بحث است ترویج نمی‌کنیم؛ مثلا از ناشر، کتاب دریافت نمی‌کنیم زیرا معارض با انقلاب اسلامی هستند.
 
وی گفت: اکنون نسبت به ممیزی کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،   تصورات قابل قبول وجود ندارد؛ اگر این ممیزی‌ها وجود داشت و خوب بود؛ کتاب «انسان خردمند» منتشر نمی‌شد یا کتاب «ملت عشق» بیرون نمی‌آمد.
 
وی افزود: هر کتابفروشی برای کتاب‌های خود می‌تواند معیاری را انتخاب کند و کتاب‌هایی را بیاورد که فروش داشته باشد و متناسب با بوم و فرهنگ خودش باشد. اولویتمان با  توزیع کتابی است که گفتمان انقلاب را ترویج کند نه فرهنگ غرب را. کتابفروشان اکثرا به اصطلاح بازاری، به کتاب نگاه می‌کنند. ناشران قدیمی، سبقه‌شان از ناشران انقلاب اسلامی بیشتر است؛ اما بخشی از محصولات همین ناشران هم بازاری است و بخش دیگری از آن‌ها در حوزه بین‌المللی و از سوی آژانس‌های ادبی بیگانه تبلیغ می‌شود و کتابفروشان و مراکز پخش نیز درباره کار می‌کنند.
 
وی درباره تعداد کتابفروشی‌های کشور گفت: اکنون وزارت  ارشاد می‌گوید شش هزار کتابفروشی در کشور وجود دارد یک جا می گوید سه هزار تا البته کتابفروشی ها ممکن است نصف آن‌ها لوازم‌التحریر فروش باشند یا فقط کتاب‌های درسی بیشتر بفروشند اما آمار هر نهاد مفاوت است.  
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها