علی مدرسی سعی کرده در کتاب «مرد روزگاران» با استفاده از اسناد، حضور مدرس در مجلس دوم را به عنوان فقیه ناظر بر قوانین توجیه کند و سپس به زندگی سیاسی وی از مجلس سوم پردازش متفاوتی داشته باشد.
البته مردان سیاسی مذهبی آن روزگار همچون امام خمینی، او را بیشتر و بهتر از دیگر مردمان درک نمودند. امام خمینی بعد از انقلاب، مدرس را الگوی مجلسمداری و سادهزیستی و با مدیریتی فراگیر تلقی کرد. در پاسیاد وی کتابها، مقالهها، سمینارهای متعددی پیرامون شخصیت وی چهره بست و در همین دوران کتابهایی با عنوان مدرس منتشر شد.
دکتر علی مدرسی که دو جلد کتاب با نام مدرس را نیز منتشر کرد و در سال 1374 چاپ دوم کتاب مرد روزگاران را در 800 صفحه همراه با فهرست اسناد و نمایهها توسط انتشارات هزاران به چاپ رساند.
یکی از فرازهایی که در این اثر به دنبال پاسخ آن باید بود: چرا در عصر جمهوریخواهی به رقم کشمکشهایی که پدید آمد، سلطنت نه تنها دوام آورد بلکه خودش را به عنوان یک نهاد مرکزی در ایران معاصر تثبیت کرد؟ البته در این اثر میتوان به اختلاف سلیقه میان شخصیتهای صاحب نفوذ در اصفهان و برخوردهای جدی میانشان دست یافت.
وی سعی کرده با استفاده از اسناد، حضور مدرس در مجلس دوم را به عنوان فقیه ناظر بر قوانین توجیه کند و سپس به زندگی سیاسی وی از مجلس سوم پردازش متفاوتی صورت بسته و به موضوع مهاجرت دولت در اواسط جنگ جهانی اول و تشکیل دولتی موقت، صورتی متفاوت بخشد و در شرح این وقایع از ملاقات وی با آخرین گردانندگان خلافت عثمانی و اختلافنظرها برای اداره امور ایران بعد از جنگ صحبت به میان آورده و در ادامه به شیوه مدیریتی مدرسه عالی سپهسالار و حفظ موقوفات آن آمده است.
در ادامه به وضعیت دوره خودکامگی پهلوی اول و درگیریها میان رجال سیاسی مذهبی با وی مطالب یک سویهای طرح میکند.
قسمت پایانی این اثر به شیوه دستگیری و تبعید و شهادت این فقیه سیاسی اختصاص دارد البته نگارنده در ابتدا و انتهای این اثر نقدهایی نیز به منتقدان این شخصیت و تحلیلی نیز به سریال مرغ سحر دارد.
نظر شما