«تحلیل محتوای کتاب شازده حمام» با عنوان فرعی «بازنمایی شرایط گذار از سنت به مدرنیته» اثری است از مرضیه نگهبان مروی.
مرضیه نگهبان مروی در مقدمه نوشته است: «جلد کتاب و آن مردی که روی کتاب بود، توجهم را جلب کرد؛ یک زمینه سفید و مردی با جیبهای خالی که داشت میرفت و ما پشت سرش بودیم و آن پروانه نزدیک به سرش. آن موقع، هیچ تصوری از این طرح نداشتم؛ اما امروز میگویم آن مرد دکتر پاپلی است که با جیب خالی حرکت کرد؛ در فضایی که امکانات خاصی نداشت؛ اما فکر زیبایی داشت و همواره امیدوار بود.»
کتاب روایت گذار از سنت به مدرنیته (تحلیل محتوای عمقی شازده حمام) مبتنی بر روشی است که پرسشهای تحقیق را به دو شکل روایتی و عددی ارائه میکند. در این پژوهش، نویسنده مضامین کتاب را در بیست و چهار دسته تقسیمبندی کرده است: دیدگاههای سیاسی، آموزش و پرورش، اعتراض، مدرنیته، دانشگاه، درباره نویسنده، فرهنگ، اعتقادات دینی، تعصبات، سنت، جوامع در حال گذار، اهمیت سفر و مهاجرت، فقر، وضعیت زنان، وضعیت کودکان، فضائل اخلاقی، رذائل اخلاقی، طبقات اجتماعی، اهمیت پول، درباره یزد و یزدی ها، جامعه عشایری، درباره کردها، همزیستی مسالمتآمیز و تعریف اصطلاحات.
در سخن پایانی این کتاب آمده است: «شازده حمام بیش از هر چیز به توصیف یک جامعه سنتی پرداخته است؛ جامعه ای که به دلیل درآمد نفتی میتواند در مسیر مدرنیته قرار گیرد و این جریان، منجر به شرایطی خاص در جامعه میشود که پیامدهایی مثل تأخر فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.»
این کتاب پس از سنت به ویژگیهای مردم و جوامع در حال گذار پرداخته که گاه با چاشنی طنز این تأخر فرهنگی را بزرگنمایی کرده است. مدرنیته نیز در این روایت جایگاه پررنگی دارد؛ اما از نظر نویسنده شرایط مدرنیته واقعی را ندارد و خود نویسنده در متن از عبارت «شبه مدرن» استفاده کرده است؛ برای همین است که جهتگیری نویسنده به مضمون مدرنیته منفی است.
دانشگاه در کتاب شازده حمام بالاترین سهم از مضامین طنزگونه نویسنده را به خود اختصاص داده است و این نه به معنای مضحکبودن دانشگاه که نشاندهنده شدت انتقادات پاپلی از دانشگاه است؛ چراکه نمادی از ابزار نو و افکار کهنه است.
از آنجا که اثر مورد پژوهش در نوع ادبی خاطرهنویسی طبقهبندی میشود، طبیعی است که نویسنده این اثر را به صحنهای برای توصیف خود و خلقیات و حوادث مربوط به خود تبدیل کند. پرداختن به خود از پررنگترین مضامین کتاب است؛ بهگونهای که به کمک ماده اولیهای که تحلیل محتوا فراهم میکند، میتوان به تحلیل شخصیت نویسنده اثر پرداخت. یکی از موارد قابل بحث این است که چرا نویسنده برای کتابش از خاطراتی استفاده کرده است که خود در آن حضور ندارد؛ به نظر نگارنده این عمل علاوه بر اینکه در تحلیل شخصیت او مؤثر است، میتواند به علت هدف متعالی از سوی نویسنده باشد که میخواسته در خلال بیان خاطرات شخصی خود با چینشی هدفمند از خاطرات تلخ و شیرین و بهصورت یکدرمیان، بشارت و بیمی برای مخاطب خود فراهم سازد تا از خاطرهگویی به هدف پنددهی برسد؛ بهگونهای که نگارنده معتقد است آن دسته از خاطرات که بهصورت نقل از دیگری در روایت بیان شده، هدف ویژه پنددهی داشته است. دادن روح امید به مخاطب یکی از مهمترین ویژگیهای این کتاب است.
پاپلی معلم است و در کتابش هم درس میدهد؛ درس زندگی. به گمانم سراغ هر خاطرهای رفته است تا آن درسی را که میخواهد، به مخاطبش یاد بدهد.
پاپلی در بیان کتابش، خود نیز سنتی است و نمیشود توجه او به عقوبت افراد خیر و شر خاطراتش را نادیده گرفت. ته روایتهای او بسته است؛ او خود نتایج مد نظرش را میگیرد و قرار نیست خواننده را در انبوهی از افکار رها کند.
نویسنده خود به اکثر مضامین با دید انتقادی مینگرد؛ بهطوریکه جهتگیری نویسنده در اکثر گزارهها منفی بود؛ اما به یُمن زبان شیرین و گاه آمیخته به طنز نویسنده مخاطب تلخی کار را چندان حس نمیکند و بهمثابه قهوهای تلخ و مطبوع با اشتیاق در روح و جان میریزد و با اثر، ارتباط خوب و مؤثری برقرار میکند؛ آنگونه که گویی درد آدمهای داستان دردی است که او در حافظه تاریخیاش دارد.
مؤثربودن کتاب حاضر در تلفیق ادبیات با جغرافیا به یمن ورود اطلاعات دقیق جغرافیایی در ژانر خاطرهنویسی نکته قابلتوجهی است بهگونهای که خود این کتاب درزمینه مطالعات جغرافیایی و شناخت شهر یزد قابلتوجه است؛ علاوه بر آن اطلاعات مردمشناسانه جالبی را هم دربردارد و پس از مطالعه این کتاب خیلی از خلقیات یزدیها و حتی کردها را بهروشنی درمییابیم و آخر اینکه اهمیت شازده حمام برای پژوهشگران تاریخی قابلچشمپوشی نیست؛ چراکه همواره تاریخنویس در بیان حقایق در تنگناست؛ اما یک خاطرهنویس با آزادی عمل بیشتر، اطلاعات درستتر و ذیقیمتی ارائه میکند.
این کتاب توسط انتشارات پاپلی در 138 صفحه و قیمت 50 هزار تومان منتشر شده است و آن را میتوان از انتشارات گوتنبرگ، واقع در خیایان انقلاب، مقابل دانشگاه تهران تهیه کرد.
نظر شما