وی با بیان اینکه تمدنسازی دارای دو مولفه است، مولفه اول آن را انسانسازی دانست و افزود: به جرأت میتوان گفت بیش از 80 درصد پیشرفت تمدن ایران زمین از طریق انسانسازی بعد از انقلاب اسلامی بوده است. مولفه دوم هم قدرت سازی است. البته باید این نکته را در نظر داشت که اگر مولفه اول به خوبی و درستی شکل نگیرد، قدرت به وجود آمده به جای در نظر گرفتن منافع جامعه به صورت تک بعدی و فردی اعمال میشود.
احسان خانهآباد در رابطه با فسلفه نگارش کتاب «علم دینی» گفت: در نظام تعلیم و تربیت امروز از خروجی مناسبی برخوردار نیستیم چراکه آنچنان که شایسته و بایسته است، به مقوله دین توجه نشده است. در نظام تعلیم و تربیت باید به این مسئله توجه داشته باشیم که یکی از خواص مهم علم، نظامندی است، حال اگر جوانی بدون تغییر شکل علم به صورت دینی آموزشهای لازم را ببیند، نمیتواند آنچه را که مدنظر و سرلوحه جهان بینی اسلامی است، دریافت و منتقل کند. بنابراین اگر میخواهیم به یک تمدن اسلامی ناب در جامعه برسیم، ابتدا باید از علم دین استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: علم دینی متشکل از جهانبینی دینی و گزارههای اسلامی است، به عبارتی علم دینی به این معناست که گزارهها اجتماعی و برآمده از اجتهادات در صورتیکه مغایرتی با دین نداشته باشد، میتواند در این حوزه قرار بگیرد. البته باید به این مسئله توجه داشته باشید که اصل در عدم مغایرت گزارههای با مسائل دینی است و نیازی به تطابق کامل وجود ندارد.
همچنین در این نشست حجت الاسلام علیاکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانههای عمومی خراسان رضوی گفت: بحث «علم دین» اولین بار توسط آیت الله جوادی آملی مطرح شد. ایشان معتقد هستند علم از دین جدا نیست، در واقع شکل امروزی علم به گونه ای است که صدر و ذیل آن زده شده است که اگر با مبدا و معاد آن گره بخورد، به صورت «علم دین» در میآید که برای رسیدن به این مهم باید توجه ویژه ای به تأکیدات مقام معظم رهبری در توصیههای هفتگانه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه علم دین تأثیر به سزایی در تعلیم و تربیت نسل آیندهساز کشور دارد، گفت: امیدوارم خروجی تحقیقات «علم دین» در اختیار پژوهشگران و مسئولین تعلیم و تربیت نظام جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد تا به واسطه ترویج آن بتوانیم زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) را فراهم سازیم.
یادآوری میشود، کتاب «علم دینی» واکاوی آرا و اندیشههای فلسفی دکتر مهدی گلشنی و دکتر خسرو باقری اثر احسان خانه آباد توسط انتشارات نسیم رضوان سال 1399 و در 96 صفحه به چاپ رسیده است.
نظر شما