کتابهای «نقاشی قهوهخانهای نمایشی از فرهنگ ملی و مذهبی»، «تأدیب الرجال»، «تاریخ مختصر میان رودان: از بینالنهرین باستان تا عراق امروز»، «انسان نئاندرتال»، «جنگ و خشونت در جوامع پیش از تاریخ» و «ادبیات تاریخی و دیوانسالاری ایران» به همراه مجموعه شعر «عصر بیهویت» منتشر شدهاند.
کتاب حاضر بر آن بوده است ضمن آشنا کردن خواننده با تاریخچه و ویژگیهای نقاشی قهوهخانهای، به بازخوانی برخی از آثار این نقاشی عامیانه ایرانی بپردازد. همچنین در این پژوهش با بررسی فرهنگ جامعه ایرانی و شناخت عوامل تأثیرگذار بر این هنر، سعی بر کشف چگونگی تأثیرگذاری فرهنگ ملی و مذهبی بر آثار نقاشی قهوهخانهای بوده است. در آخر، هنر عامیانه را متعلق به هر قوم و ملیتی که باشد، نمیتوان جدا از جامعه تولیدکننده آن مورد توجه قرار داد.
کتاب «تأدیب الرجال (پاسخ به تأدیب النسوان زنستیز)» با تصحیح شقایق فتحعلی زاده و رقیه آقابالازاده در ۹۲ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۴۵ هزار تومان در نشر یادشده منتشر شده است.
در معرفی این کتاب میخوانیم: در دوره قاجار زنان همانند دیگر دورههای تاریخی با ساختار پدرسالاری، مردسالاری ـ شوهرسالاری روبهرو بودند، در این ساختار معیوب رسالههایی انتقادی تحت عنوان تأدیبالنسوان نگاشته میشد. این کتابها با موضوع اصلی انتقاد از آداب و سلوک زنان نوشته میشد و دستورالعملی بود که (بنا به نظر نگارندههای آنها) اگر زنان به آن عمل میکردند رضایت همسران خود را در پی داشتند. بیشتر دستورالعملهای این رسالهها در راستای خواستهها و منویات مردان و تمتع آنها از لذات زندگی و مسائل جنسی بود. نویسندهها در قالب نصیحتهای پندآمیز به زنان میآموختند چگونه رفتار کنند، حرف بزنند، راه بروند، غذا بخورند، لباس بپوشند و به طور کلی اطاعت بیچون و چرایی از همسران خود داشته باشند. به فاصله چند سال از انتشار این کتابها برخی از زنان قاجار بر آن شدند که پاسخ درخور به نویسنده آن بدهند. یکی از این بانوان نویسنده نسخه حاضر است که از نام ایشان اطلاعی نداریم. کتاب پیش رو با عنوان تأدیبالرجال به خط نستعلیق و در مجموع ۱۰۵ صفحه که بخش اول آن شامل تأدیبالنسوان و در ۶۶ صفحه است که نگارش آن در تاریخ ربیعالثانی ۱۳۱۸ق به پایان رسیده است و بخش دوم که ۳۹ صفحه است تأدیبالرجال را در بر میگیرد. خوانش این نسخه به پاس از تلاش بانوانی است که در راه برابری اجتماعی ایستادگی کردند.
این کتاب پیش از این در سال ۹۳ با عنوان «آداب تادیب الرجال» چاپ شده بود.
دیگر کتاب منتشرشده در نشر ندای تاریخ، «تاریخ مختصر میان رودان: از بینالنهرین باستان تا عراق امروز» نوشته هانس یورگ نیسن و پیتر هاینه با ترجمه کامیار عبدی است که با قیمت ۶۵ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
در معرفی ناشر از این کتاب نوشته شده است: بینالنهرین، حوزه آبگیر دو رودخانه باشکوه دجله و فرات، به لحاظ زیستمحیط منحصر به فرد و پوشش گیاهی و جانوری خاص خود نخستین منطقه در جهان بود که تحولاتی بنیادین در تاریخ بشر چون اهلیسازی گیاهان، آغاز کشاورزی و اهلیسازی جانوران و آغاز دامپروری در آن رخ داده تحولات آتی در بینالنهرین، چون روستانشینی، شهرنشینی و شکلگیری حکومت و تمدن ساختار جامعۀ بشری را به کل دگرگون کرد. پس از آن، زنجیرهای از حکومتهای منطقهای و فرامنطقهای به مرکزیت بینالنهرین به سرزمینهای اطراف گسترش یافت، اما دیری نپایید که الگویی که بینالنهرینیها بنیان نهاده بودند از سوی همسایگانشان اقتباس و در مقیاسی گستردهتر بهکار گرفته شد. یکی از این همسایگان ایرانیان بودند که بیش از یک هزاره (از ابتدای دورۀ هخامنشیان تا پایان دوره ساسانیان) بینالنهرین را به قلمروی خود افزودند و از پتانسیلهای عظیم آن بهره جستند. سپس، با ورود اسلام، بینالنهرین که رفته رفته به عراق تغییر نام دادهبود، به جایگاه مرکزی خود ادامه داد و نشیمنگاه خلفای اموی و عباسی شد. با ظهور قدرت بزرگ دیگری در آناتولی در شمال، عراق چند قرن از ولایات خلافت عثمانی بود، تا آغاز عصر جدید که قدرتهای استعماری اروپایی دو کشور عراق و سوریه را از آن تراشیدند. کشور عراق که در سال ۱۹۲۳ به عرصه جهانی گام نهاد تاریخی خونبار دارد که از یک انقلاب، چندین جنگ خارجی و داخلی تشکیل میشود. بههنگام انتشار این کتاب مدتی است که عراق طعم آرامش را تا قدری چشیده و باستانشتاسان بهسوی شناخت بیشتر و بهتر پیشینه شکوهمند آن روی آوردهاند.
مجموعه شعر «عصر بیهویت» سروده فائزه بابایی با قیمت ۴۵ هزار تومان در نشر ندای تاریخ منتشر شده است.
در معرفی ناشر از این شاعر آمده است: فائزه بابایی، متولد ۹ فروردین ۱۳۶۹ دارای مدرک تحصیلی فقه و حقوق است. او از ۱۳ سالگی شعر میگفته اما چهار سال است که به صورت رسمی در این عرصه فعالیت میکند. «عصر بیهویت» اولین مجموعه او است که شامل ۵۶ عنوان شعر به چاپ رسیده است.
چاپ سوم «ادبیات تاریخی و دیوانسالاری ایران؛ عهد مغول تا سرآغاز دولت صفویه» با تکیه بر متون نثر فارسی و اسناد مکتوب تاریخی و محوریت بررسی لغات و اصطلاحات دیوانی- اجتماعی و سندشناسی (قرن هفتم تا پایان قرن نهم هجری)» از محسن روستایی با قیمت ۲۰۰هزار تومان در نشر یادشده عرضه شده است.
در معرفی این اثر هم آمده است: آثار ادبی ما، در ادوار مختلف، از نظم و نثر گرفته تا گروههای واژگانی و سایر علوم ادبی، دارای مختصاتی است که از آداب و سنن و رسوم اجتماعی، طرز تفکر و معتقدات دینی و مذهبی و اندیشههای فلسفی، مبانی اخلاقی و دیگر عوامل متأثر است و از میان اسلوبِ سبکهای گوناگون این آثار و ترقی و تنزل آن، میتوان خصوصیات روحی و معنوی و مدارج و تبدلات فکری و عقلی افراد و صاحبان علم و مناصب را تجزیه و تحلیل و نتایج مفیدی را دریافت کرد.
کتاب «ادبیات تاریخ و دیوانسالاری ایران» گرایشها و علوم و فنون مختلف تاریخ و به طور اخص، علم سندشناسی را دربر دارد، مولف کتاب سعی دارد واژگان، اصطلاحات دیوانی و نیز تاریخ اجتماعی دوره سیصدساله پس از حمله مغول را به قلم تحریر درآورد.
چاپ سوم کتاب «انسان نئاندرتال» نوشته حامد وحدتینسب و آذر جوهر یا قیمت ۶۰ هزار تومان عرضه شده است.
در معرفی ناشر از این کتاب عنوان شده است: این کتاب برگرفته از کتاب «نئاندرتالها» نوشته فریدمن شرنک و استفانی مولر است. انسان نئاندرتال در میان تمامی گونههای منقرضشده انسانی از جایگاهی ویژه برخوردار است. این بحث برای خواننده فارسی زبان زمانی دلکشتر میشود که دانسته شود تقریباً سرتاسر ایران مأمن و محل زیست انسان نئاندرتال بوده و بقایای فرهنگی این نوع انسان بیشتر در شکل محوطههایی با تجمع دستافزارهای سنگی و در یک مورد یک استخوان ساعد دست از سرتاسر ایران گزارش شده است. مخاطبین این کتاب نه تنها انسانشناسان و باستانشناسان بلکه تمامی علاقهمندان به مباحث تطوری به ویژه تطور انسان هستند. از یاد نبایستی برد که کشور ایران در جغرافیایی واقع شده که از آن بزرگترین مجموعه فسیلی انسان نئاندرتال در جهان یافت شده است.
کتاب «جنگ و خشونت در جوامع پیش از تاریخ» نوشته حامد وحدتینسب و امیرسامان شیخالاسلامی با قیمت ۶۵ هزار تومان به چاپ دوم رسیده است.
در معرفی این کتاب آمده است: جنگ و خشونت همراه همیشگی جوامع انسانی بوده است. گویی انسان با تمایلی ذاتی برای خشونت ورزیدن به دنیا آمده است. اگر چنین است! ریشه این خشونت ذاتی را چگونه میتوان در اجداد انسانریختها ردیابی و مشاهده کرد؟ آیا میتوان خشونتِ کوچک مقیاس را صفتی ذاتی و محصول تطور زیستی چندصدهزار ساله اجداد انسان و جنگ را شکل سازماندهیشده آن و تلفیقی از آموزههای فرهنگی، پیچیدگیهای اجتماعی و تطور زیستی دانست؟ و سهم هرکدام تا چه اندازه است؟ نگارندگان این اثر کوشیدهاند در پی پاسخ به پرسشهای یادشده برآیند.
نظر شما