این کتاب، خلاصه تکاملیافتهای از یکی از معتبرترین مراجع بینالمللی حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتهاست.
تیم ترجمه این کتاب که از دانش آموختگان دانشکده مدیریت و اقتصاد و همکاران پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف هستند و دارای تجربه قابل توجه مشاوره، تحقیق و تدریس در حوزه CSR در ایران نیز هستند، سعیشان بر این بوده که تا حد امکان کتاب را به زبانی ساده، روان و قابل فهم برای مخاطب فارسیزبان در بیاورند.
مترجمان در بخشی از مقدمه کتاب آوردهاند: «بدین منظور، در خلال ترجمه این کتاب، بارها بازخوانی، بازنویسی و یکدستسازی صورت گرفته است و در انجام این کار، به جای پایبندی به ترجمه کلمهبهکلمه، سعی کردهایم بر انتقال درست مفاهیم متمرکز باشیم. علاوه بر این، ما برای غنا بخشی بیشتر به مطالب کتاب و کاربردیتر کردن آن برای خوانندگان ایرانی، در یک ابتکار تصمیم گرفتیم تا در انتهای برخی فصول، به معرفی برخی نمونهها و تجارب منتخب و آموزنده و مرتبط بنگاههای ایرانی در حوزههای مختلف مسئولیت اجتماعی (نظیر محیط زیست، کارکنان، جامعه، بازار، گزارشدهی، مشارکت و استراتژی) نیز بپردازیم. نکته مهم و قابل تاکید این است که انتخاب این تجارب، با تکیه بر دانش و تجربه نگارندگان و بررسی عمیق و موشکافانه گزینههای نامزد برای درج در کتاب بوده است. ثانیا، درج این تجارب در کتاب، به معنای مهر تائید بر تمامی فعالیتهای حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتهای مذکور نیست و صرفا ناظر به جنبه درسآموز «تجربه ذکر شده» است. تصورمان بر این است که ماحصل کار و افزودهشدن موردکاویهای شرکتهای ایرانی، ابتکاری است که میتواند به فهم بهتر مطالب برای خواننده ایرانی کمک شایانی کند و به غنای مطالب کتاب بیافزاید.
همچنین، در موارد زیادی با افزودن پاورقیهایی، سعی کردهایم برخی مفاهیم، اسامی، و اصطلاحات بهکاربرده شده توسط نویسندگان کتابِ اصلی را به زبانی ساده برای مخاطب فارسیزبان توضیح بدهیم و علاوه بر این، در مواردی با به روزرسانی آمارهای مهم به آخرین آمارهای سال 2021 اطمینان پیدا کنیم که کاملترین اطلاعات به خوانندگان عرضه میشود.
نکته قابل ذکر دیگر، راجع به مقالات تکمیلی فصلهاست که در انتهای فصلهای 2 تا 11 معرفی شدهاند. این مقالات، اغلب از جنس مقالات «دانشگاهی مفهومی» هستند که به خاطر بار نظری زیاد آنها، حدس زدیم که فقط برای بخش اندکی از مخاطبان کتاب ممکن بود جذابیت داشته باشند. لذا ما برای خلاصهکردن متن کتاب، از آوردن نسخه کامل این مقالات در انتهای فصول اجتناب کرده و به درج معرفی آنها اکتفا کردیم. در عین حال، نسخه اصلی این مقالات و برخی منابع تکمیلی در ارتباط با آنها را در وبسایت مدرسه توسعه پایدار به نشانی sdschool.ir قرار دادهایم تا مورد استفاده علاقهمندان قرار بگیرد. نکته مهم در ارتباط با این مقالات این است که بیشتر برای کاربردهای تحقیقاتی و دانشگاهی مفید بوده و در کتاب اصلی انگلیسی نیز، جنبه تکمیلی و اضافی بر محتوای ارائهشده در فصلها را دارند. این مقالات که ابعاد مسائل هر فصل را بیشتر باز میکنند، لزوما دیدگاه نویسندگان کتاب اصلی را نیز منعکس نمیکنند و کارکرد اصلیشان در تببین عمیقترِ مفاهیم معرفیشده و طرح دیدگاههای مختلف در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتها است.»
کتاب «مسئولیت اجتماعی شرکتها از نظریه تا عمل» با عنوان فرعی مطالعات و موردکاویهایی در بستر جهانی ترجمه و تالیف هامون طهماسبی، مجتبی مهدیپور، مهدی رباب اسماعیلی در 327 صفحه با شمارگان هزار نسخه به بهای 85 هزار تومان از سوی نشر رسا منتشر شده است.
نظر شما