یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۴
فساد دربار بريتانيا؛ دست‌مایه اقتباس تاريخي "دوشس"

فيلم تاريخی "دوشس" به کارگردانی "ساول دیب" كه بر اساس رمانی با عنوان "جورجينا، دوشس دوون شاير" نوشته شده، نگاهي تلخ و انتقادي به روند شكل‌گيری احزاب انگلیسی و همچنين فساد اخلاقي سردمداران قدرت در این کشور، در قرن نوزدهم و بيستم دارد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين فيلم که بر اساس قصه تاريخي "دوشس" ساخته شده، روايتگر داستان يك نجيب‌زاده قرن نوزدهمي انگليسي است كه با طغيان عليه سيستم رفتاري فاسد دربار بريتانيا خود نيز به اعمال غيرمعقولي در زندگي‌اش دست مي‌زند. کارگردان این فیلم، "ساول دیب" و نویسنده فیلمنامه، "جفری هچر" بوده‌اند.
 
فيلم با طراحي صحنه و لباس بي نظيري، تجمل‌گرايي بي حد و حصر درباريان انگليس و بزرگترين دوك لندن را تصوير مي كند.

فيلم با روايتي تاريخ‌گونه همانند كتاب حركت مي‌كند و گذشت سال‌ها را با ريتمي متناسب با آنچه در ذهن مخاطب مي‌گذرد، نمايش مي‌دهد؛ هرچند تنها به صورتي گذرا به وقايع اشاره مي‌كند.

یکی از ضعف‌های این اثر را مي‌توان به شخصيت‌پردازي تيپيكال و دور شدن از پرداختي براساس شرايط اجتماعي شخصيت‌ها مربوط دانست. ما شخصيت‌ها را تنها عناصري براي پيشبرد داستان مي‌يابيم؛ اما در رمان اين قصه است كه از بطن كنش و واكنش شخصيت‌ها بيرون مي‌آيد.

بازي "رالف فاينس" در نقش دوك آن‌قدر تاثيرگذار است كه ضعف‌هاي فيلمنامه را جبران مي‌كند و نايتلي هم به خوبي رنج‌های يك زن درباری انگلیسی قرن نوزدهم را نمايش مي‌دهد. "فاینس" برای بازی در این نقش نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شده است.

فيلم با نگاهی تند و نقادانه به زندگی اشراف‌زادگان بريتانيا و نوع نگاه آنها به زن و خانواده مي‌پردازد و با استفاده از فرصتي كه قصه در اختيارش گذاشته، نمايش واژگوني انسانيت و زندگي خانوادگي را در سيستم سياسي و اجتماعی آن زمان به تصویر می‌کشد.

مهماني‌هاي شبانه و بي‌محتوايي تئوري‌هاي سياسي در حزب‌هاي ليبرال و كارگر كه مورد حمايت دوك هستند، مضحكه‌اي از فقدان آرمان‌ها را در اين سيستم ارایه می‌کند.

اين كتاب را " آماندا فورمن" در سال 1998 براي پايان‌نامه دوره دانشگاهي‌اش نوشت و توانست براي آن جايزه بهترين كتاب شرح حال (بيوگرافي) سال بريتانيا را دريافت كند. 

قبل از ساخت اين فيلم چندين شبكه تلويريوني و راديويي نيز بر اساس اين كتاب برنامه‌هايي ساختند كه در يكي از مهمترين آنها "جودي دنچ" بازيگر انگليسي و هموطن " فورمن" بازي كرد. اين اولين اقتباس سينمايي از آثار اين نويسنده بريتانيايي بود.

او هم‌اکنون در حال نگارش كتاب بعدي خود درباره سربازان داوطلب انگليسي در جنگ‌هاي خشونت‌طلبانه آمريكايي است. نام اين كتاب "پسرعموهاي آمريكايي ما" خواهد بود.

از ديگر بازيگران اين فيلم مي‌توان به "هايلي اتول"، "شارلوت لمپرينگ" و "سيمون مك برني" اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط