سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
پیش‌نویس استاندارد خدمات کتابخانه‌ها برای ناشنوایان بررسی شد

پیش‌نویس استاندارد خدمات کتابخانه عمومی برای ناشنوایان با حضور فعالان حوزه ناشنوایان بررسی ومقرر شد، اعضای کمیسیون فنی، محتوای استاندارد این حوزه را در جلسه بعد نهایی کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ پیش نویس استاندارد خدمات کتابخانه عمومی برای ناشنوایان با حضور سکینه قاسم پور، سرپرست دفتر برنامه ریزی نهاد؛ فاطمه پازوکی، رئیس اداره استاندارد؛ میثم جوانبخت، رئیس اداره امور کتابخانه ها و کتابخوانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس و فعال حوزه ناشنوایان؛ فاطمه رشنو، رئیس گروه برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانش آموزان آسیب دیده بینایی و شنوایی سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ کیخسرو رنگرز، مترجم زبان اشاره و گوینده اخبار ناشنوایان برگزار شد.


در این نشست؛ شیدا شهیدی، عضو کانون ناشنوایان ایران؛ کوکب طاهباز، پژوهشگر ارتباط تصویری برای معلولین نابینا و ناشنوا؛ زهره عارفی، مدرس داستان نویسی ناشنوایان؛ محمد فراهانی، رئیس هیئت مدیره موسسه آوای علم و ایمان مهرورزان؛ منصوره فیض آبادی، مجری طرح شناسایی و سنجش نیازهای معلولان؛ علی قربانی، عضو انجمن گفتاردرمانی؛ علیرضا نجف پور، رئیس انجمن خانواده ناشنوایان ایران، وحیده نظری، از دانشگاه فرشتگان و محمد نوری، مدیرعامل دفتر فرهنگ معلوللان کشور نیز حضور داشتند.

در ابتدای این نشست که روز یکشنبه ۱۰ مهرماه ۱۴۰۱ در سالن جلسات ساختمان شماره یک نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد؛ میثم جوانبخت، دبیر استاندارد خدمات کتابخانه عمومی برای ناشنوایان ضمن تبریک روز جهانی ناشنوایان(۳۰ سپتامبر/ ۸ مهرماه)، هدف از نامگذاری این روز را ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان دانست و گفت: کتابخانه های عمومی از مراکزی هستند که با فراهم کردن امکان مطالعه برای ناشنوایان به آن‌ها در شکل گیری مفاهیم ذهنی، افزایش دایره لغات، استفاده بجا و مناسب از کلمات کمک می‌کنند و به این ترتیب می‌توانند در جهت رشد و تعالی این قشر گام بردارند.

وی افزود:  با برنامه‌ریزی های انجام شده، از سال ۱۳۹۷ خدمات ناشنوایان در برخی از کتابخانه‌های عمومی ارائه شد. در حال حاضر بیش از ۳۰ کتابخانه عمومی در حال خدمت‌رسانی هستند. این کتابخانه‌ها بیش از ۱۵۰۰ عضو ناشنوا و کم شنوا دارند. همچنین برنامه‌های متنوعی مانند کلاس‌های جمله آموزی، کلمه آموزی، روانشناسی و مشاوره، قصه گویی، کتابخوانی و... در این بخش‌ها  برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست سکینه قاسم پور، سرپرست دفتر برنامه ریزی نهاد اظهار داشت: رسالت اصلی کتابخانه های عمومی، خدمت رسانی به تمامی اقشار جامعه از جمله افراد با نیازهای خاص است. در چند سال اخیر توجه به گروه‌های مختلف افراد با نیازهای ویژه، در اولویت فعالیت‌ها و سیاست‌های نهاد بوده و همواره برای ارتقای خدمات در این حوزه تلاش شده است. دفتر برنامه‌ریزی نهاد نیز به نوبه خود به این مهم توجه داشته که تدوین استاندارد خدمات کتابخانه‌های عمومی برای کودکان و نوجوانان، سالمندان و نابینایان، از دستاوردهای این مجموعه بوده است.
 
فاطمه پازوکی، رئیس اداره استاندارد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این نشست با اشاره به شرحی از روندهای استانداردنویسی در نهاد اظهار داشت: در تدوین این استاندارد‌‌ها روش جدیدی را تست کردیم. به این ترتیب که تولید محتوای استاندارد را بر عهده خود کتابداران گذاشتیم و به عنوان پشتیبان آن‌ها، فرایندها را کنترل کردیم. البته، همچنان الگوی خدمت-برنامه محور که در استانداردهای قبلی استفاده شد، مبنا قرار گرفته است.
 
در ادامه این نشست پیش نویس استاندارد خدمات کتابخانه عمومی برای ناشنوایان قرائت شد و هر یک از اعضا به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و  بر لزوم فرهنگ‌سازی مطالعه در بین کودکان ناشنوا،توجه به استقلال عمل ناشنوا در کتابخانه و متناسب‌سازی محیط برای حضور ناشنوایان ، ایجاد محتوای مناسب کتاب با دایره لغات مخاطب ناشنوا، لزوم تعریف ویژگی‌های مورد نیاز برای اجرای برنامه‌ها در کتابخانه، تعریف ویژگی‌ها  و نیازهای آموزشی کتابداران فعال در بخش ناشنوایان و ... برخی از ضرورت‌های تدوین استاندارد خدمات کتابخانه عمومی برای ناشنوایان از سوی حاضران تاکید شد. 

همچنین در این جلسه مقرر شد، اعضای کمیسیون فنی، محتوای استاندارد این حوزه را با توجه به نکات کلی مطرح شده ؛در جلسه بعد نهایی کنند.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها