سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی و شاخص‌های آن در کشور مغفول است

حسین زاده گفت: در حال حاضر با خلق بازارهای جدیدی که کشور ما با آن درگیر است، بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی و انواع شاخص‌های بازاریابی رسانه‌ای در کشور ما مغفول مانده است و هنوز بسیاری از کسب و کارها به پتانسیل بازاریابی رسانه‌ای واقف نشده‌ و از استراتژی این نوع بازاریابی فاصله دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «اصول بازاریابی رسانه‌های اجتماعی» در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. در این نشست مصطفی حسین‌زاده مترجم کتاب و فتانه علیزاده به عنوان منتقد حضور داشتند.

در مقدمه این کتاب آمده است: «ظهور وب سایت‌های شبکه‌های اجتماعی نحوه تعامل و ارتباط افراد، نحـوه تـبـادل ایـده جستجوی اطلاعات را تغییر داده است. در دنیایی که از هر چهار نفر یک نفر از یکی از انـواع وب سایت شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند، نمی‌توان از اهمیت این وب سایت‌ها در زندگی روزمره غافل شد. در نتیجه، ارتباطات، که بخشی مهم از بازاریابی است، شروع به تغییر شکل از رسانه‌های سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی و روزنامه‌ها به رسانه‌های اجتماعی می‌دهند. بنابراین رسانه‌های اجتماعی به یک بستر جدید برای برقراری ارتباط بین بازاریابان با مشتریان تبدیل شده است. رسانه‌های اجتماعی واسطه‌ای جدید بین کسب و کارهایی است که می‌خواهند محصول خود را تبلیغ کنند و بین مصرف کنندگانی که از شبکه‌های اجتماعی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک محصول خاص استفاده کنند.

حسین زاده یکی از مترجمان این کتاب در ابتدای این نشست با بیان اینکه بازاریابی اغلب به عنوان روشی برای برقراری ارتبامل بین کسب و کارها و مشتریان بالقوه، به منظور ارائه و ارتقا ارزش‌های یک محصول یا خدمات خاص، توصیف می‌شود که هدف اصلی این ارتباط فروش است اظهار کرد: بازاریابی فرآیندی پیچیده است که شامل بسیاری از وظایف بوده که اطمینان حاصل می‌کند که این ارتباط به سمت هدف اصلی(فروش) سوق می‌یابد. برخی از این وظایف شامل تعیین مخاطب هدف، انجام تجزیه و تحلیل بازار و رفتار مصرف کننده و ارتباط مشتری و ... است. بازاریابی به عنوان یک رشته در حال تکامل است و بـه طـور مـداوم شیوه‌های نوآورانه‌ای را برای همگام شدن با تغییرات بازار، تغییرات در فناوری و همچنین تغییرات در جامعه را در حال اجرا دارد.

او گفت: انتخاب این عنوان برای ترجمه در ایران این بود که در سال‌های آتی فایل‌ها و مقالاتی از سوی انجمن بازاریابی آمریکا منتشر می‌‌شود که از این بین ما مقاله‌ای را برای ترجمه انتخاب کردیم که سرفصل‌های آن متناسب با بازاریابی دیجیتال بوده و کارکردی مناسب با بازارهای مالی داخلی، بازارهای صنعتی، خدماتی، و مصرفی کشورمان داشته باشد.

حسین زاده ادامه داد: در حال حاضر با خلق بازارهای جدیدی که کشور ما با آن درگیر است، بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی و اینکه بتوان درباره انواع شاخص‌های بازاریابی رسانه‌ای سخن گفت، در کشور ما مغفول مانده است و هنوز بسیاری از کسب و کارها به پتانسیل بازاریابی رسانه‌ای واقف نشده‌ و از استراتژی این نوع بازاریابی فاصله دارند.

او افزود: در کتاب با بیانی شیوا و روشی که در سرفصل‌ها به آن اشاره شده است به اینکه معرفی، توسعه و مدیریت شبکه‌های اجتماعی چگونه است و چطور به کار گرفته می‌شوند اشاره شده است و محققین دانشگاهی در مطالعات پژوهشی آینده‌شان این نسخه را می‌توانند مورد بازخوانی قرار دهند.

در ادامه این نشست فتانه علیزاده با اشاره به تقسیم بندی تافلر از تمدن بشری بیان کرد: امروزه وسایل ارتـبـاط جمعى در تمامى کشورها نقش حساس و مهمى را در زمینه‌هاى مختلف از جمله سیاسى، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگى ایفا مى‌کنند و اهمیت رسانه‌هاى گروهى تا حدى است که آلوین تافلر تمدن بـشرى را بـه سـه مرحله تـقسیم مى‌کند کـه شامل مرحله کشاورزى، مرحله صنعتى و مرحله فراصنعتى یا عصر ارتباطات و اطلاعات است. در عصر فراصنعتى، قدرت در دست کسانى است که شبکه‌هاى ارتباطى و اطلاعاتى را در اختیار خود دارند.

او افزود: کتاب «اصول بازاریابی رسانه‌های اجتماعی» اثر خوبی است اما به نظر می‌رسد مطالبی که در آن آمده است خیلی قدیمی شده است و با سرعت پیشرفت تکنولوژی در کشور ما برابری نمی‌کند. همچنین از تازگی این مبحث در دنیای امروز کاسته شده است و اکثریت افراد با محتوای این کتاب آشنا هستند.

علیزاده در ادامه گفت: اما نکته مثبت کتاب قلم شیوا و بیان رسای آن و داشتن عکس در آن است تا کسانی که فقط با خواندن متن آن نتوانستند از آن به اندازه کافی بهره‌مند شوند با دیدن عکس به راحتی با محتوای آن ارتباط برقرار کنند.




 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها