شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
گامبالو کجا بود؟

کتاب «چرا پتوی گامبالو پاره نشده بود؟» نوشته مژگان بابامرندی با تصویرگری باران صدیقیان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «چرا پتوی گامبالو پاره نشده بود؟» درباره پنج حشره‌ با نام‌های ویزویزی، جیرجیری، خال‌قرمزی، گامبالو و شکمو است که با هم قرار می‌گذارند روز اول بهار، کنار بلندترین درخت جنگل، صحبانه بخورند. ویزویزی اسم زنبور پرجنب‌و‌جوش قصه ماست. جیرجیری اسم جیرجیرک و خال قرمزی اسم کفشدوزک داستان است. گامبالو و شکمو اسم کرم‌های شب‌تابی هستند که قرار است پتوهایی که به دور خودشان پیچیده‌اند را پاره کنند و پروانه شوند؛ اما شکمو و گامبالو دیر کرده‌اند. ویزویزی، جیرجیری و خال‌قرمزی هم نگران هستند که چرا شکمو و گامبالو نتوانستند پتوهایشان را پاره کنند. باید این داستان را خواند تا دید که شکمو و گامبالو می‌توانند به موقع به صبحانه برسند یا نه؟
 
مژگان بابامرندی، نویسنده داستان در حوزه کودک و نوجوان است. وی متولد تهران و دارای کارشناسی در ادبیات فارسی و کارشناسی ارشد در ادبیات نمایشی است.
بابامرندی برگزیده نخستین جشنواره ادبی «کام یوسف» برای کتاب «فقط بابا می‌تواند مرا از خواب بیدار کند» و برگزیده پنجمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان برای داستان «پدربزرگ سلام» بوده و در دوازدهمین جشنواره «کتاب سلام» برای کتاب «پدربزرگ سلام» مورد تقدیر ویژه قرار گرفته است.
 
اولین داستان او با عنوان «مجسمه» در سال ۱۳۷۴ در مجله کیهان بچه‌ها به چاپ رسید. اولین کتاب داستان وی نیز با عنوان «هدیه‌ای برای نرگس» در سال ۱۳۷۵ توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی انتشار یافت. از بابامرندی تاکنون بیش از ۲۰ عنوان کتاب داستان در حوزه کودک و نوجوان منتشر شده که عناوین برخی از آن‌ها به شرح زیر است:
پدربزرگ سلام، انتشارات مدرسه، ۱۳۸۷
حتی مردها هم گاهی گریه می‌کنند، انتشارات مدرسه، ۱۳۸۷
اولین کلمه‌ام پروانه بود، انتشارات سروش، ۱۳۸۷
آفتاب از من و مهتاب گذشت، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۸۸
راز چه مزه‌ای می‌دهد، انتشارات علمی - فرهنگی، ۱۳۸۹
فقط بابا می‌تواند مرا از خواب بیدار کند، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۳۸۹
خانم شاعر و آقای بتهوون، نشر پیدایش، ۱۳۹۰
اسم سرخ‌پوستی من، انتشارات سروش، ۱۳۹۱
من یک مرد عنکبوتی شبیه رستم خواهم شد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۳۹۱
مامانم گم شده‌ است، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۳۹۱
من مادر مادربزرگم بودم، نشر پیدایش، ۱۳۹۶
 
وی همچنین مجموعه داستانی با عنوان گوینده اخبار سکوت کرده است (نشر روزنه، ۱۳۹۷) در حوزه بزرگسال دارد.

مژگان بابامرندی در بخش داستان تألیفی کودک و نوجوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در ۱۳۹۰، نهمین جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور و چهارمین جشنواره ادبی پروین اعتصامی نیز جزو نامزدان دریافت جایزه بوده‌ است.
 
قسمتی از متن کتاب:
«کمی گذشت. خال قرمزی و جیرجیری هم رسیدند. سه‌تایی دنبال شکمو و گامبالو گشتند. جیرجیری آواز خواند و با بلندترین صدایی که داشت صدایشان کرد. بعد گفت: «قرار بود همه با هم اولین صبحانه را بخوریم.»
ویزویزی گفت: «چرا نیستند؟ من کمی می‌ترسم!»
خال قرمزی گفت: «برای چی؟ کی می‌خواهد آن‌ها را بخورد؟»
جیرجیری گفت: «خیلی‌ها... شاید کلاغ‌ها... شاید جغدها...»
ویزویزی گفت: «نه. اصلا اصلا حرفش را هم نزن...»»
 
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب «چرا پتوی گامبالو پاره نشده بود؟» با نویسندگی مژگان بابامرندی و تصویرگری باران صدیقیان برای رده سنی نوخوان، به قیمت 19 هزار تومان با شمارگان 2500 نسخه منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها