نویسنده این کتاب یکی از گزارشگران برجسته حوزه فناوری است. او در این اثر، مسیر پر پیچ و خم پیموده شده توسط فیس بوک از ماجرای خلق آن تا موفقیتها و خطاهایش، از گذشته تا آیندهاش را مورد توجه قرار داده است.
کتاب تاثیر فیس بوک به قلم دیوید کرک پاتریک با هدف واکاوی این تاثیرات به رشته تحریر درآمده است. نویسنده این کتاب یکی از گزارشگران برجسته حوزه فناوری است او در این اثر، مسیر پر پیش و خم پیموده شده توسط فیس بوک از ماجرای خلق آن تا موفقیتها و خطاهایش، از گذشته تا آیندهاش را مورد توجه قرار داده است.
کتاب با یک مقدمه کوتاه آغاز میشود. مقدمهای که به تغییرات نام فیس بوک به متا پس از انتشار و ترجمه کتاب توسط زاکربرگ اشاره میکند. تغییر نامی که تنها مربوط به ادغام فیس بوک با واتس آپ و اینستاگرام نیست بلکه منعکس کننده بلندپروازیهای این شرکت برای ساخت متاروس به جای یک سرویس رسانه اجتماعی است بنابر روایت کتاب: «متاورس دنیای دیجیتال جدید است که به زودی جهان را فرا میگیرد و مفهوم زمان و مکان را برای ما تغییر میدهد. در حال حاضر ما از طریق اینترنت به وسیله یک صفحه نمایش به دنیای مجازی وصل میشویم اما در متاورس، مثل یک خواب متفاوت با تمام ذهن در این فضای مجازی شناور میشویم. در متاورس افراد از سراسر جهان میتوانند از طریق یک شبکه به هم متصل شوند، هم زیستی کنند و به مبادله داراییهای مجازی بپردازند. فعالیتهایی مانند کنفرانس ویدیویی، ارزهای دیجیتال، رسانههای اجتماعی، ایمیل، پخش زنده، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، بینایی کامپیوتر و غیره همگی بخشی از متاورس هستند.»
از مقدمه کتاب که بگذریم این اثر از یک پیشگفتار و هفده فصل اصلی تشکیل شده است. در پیشگفتار کتاب نویسنده تمرکز خود را به بیان نمونههایی از تاثیرات فیس بوک در سیاست(نمونه کلمیبا) قرار داده است تا پیش از بیان تاریخی سرگذشت فیس بوک نمونههایی از تاثیرات آن را برای خوانندگان شرح دهد. او در مورد ظرفیتهای سیاسی این شبکه اجتماعی مینویسد:«هرچند فیس بوک به عنوان یک ابزار سیاسی طراحی نشده است اما افرادی که آن را ایجاد کردهاند شاهد ظرفیتهای عجیب و غریب آن هستند. در طول چند هفته اولی که فیس بوک در دانشگاه هاروارد در سال 2004 ایجاد شد، دانشجویان شروع به نشر نظرهای سیاسی خود از طریق جایگزینی عکس پروفایل خود با یک نوشته سیاسی شدند. داستین موسکویتز یکی از موسسان فیس بوک در این باره میگوید:«افراد از فیس بوک برای ابراز هر آنچه که فکر میکنند مهم است، استفاده میکردند. این امر حتی شامل زمانهایی میشد که آنها از یک موضوع کوچک در دانشکدههای خود ناراحت میشدند». مردم به طور درونی احساس کردند که این ابزار برای آن طراحی شده است که آنها احساس و هویت واقعی خود را به صورت آنلاین به منصه ظهور برسانند، بخشی از این هویت همان احساسها و دیدگاههای آنها درباره مسائل روز بود.»
نویسنده در ادامه و در هفده فصل اصلی کتاب با زبانی روایی و داستانی، نقطه آغاز خود را از مارک زاکربرگ و خلق فیس بوک در خوابگاه دانشگاه هاروارد آغاز میکند و در پایان و با ترسیمی از آینده این شرکت به پایان میرساند. هر چند در زمان نگارش این کتاب هنوز تعداد کاربران فیس بوک 500 میلیون نفر بوده و ادغام و تغییر نام آن به متا صورت نگرفته بوده است، اما روایت کتاب از روند تغییرات و ماجراهای تاسیس و گسترش این شبکه اجتماعی خواندنی و قابل توجه است. علاوه بر این نویسنده به چالشهای پیش روی فیس بوک در آینده از جمله مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی نیز بی توجه نیست.
در نهایت نویسنده کتاب خود را با بخشی کوتاه با نام پسنویس به پایان میرساند و در بخشی از آن مینویسد: «تاثیر اجتماعی فیس بوک همچنان در حال گسترش است. برای بسیاری از مردم بالغ در سراسر جهان فیس بوک توانسته روابط گذشته را از نو زنده کند. جان وایسبلت، مشاور بازاریابی در آستین تگزاس در مطلبی که در صفحه فیس بوکی که من برای این کتاب در شبکه ایجاد کرده بودم، واژه سرگشتگی فیسبوکی را به کار برد. منظورش از این کلمه احساسی بود که به او در لحظه یافتن یا دیدن تصویری از دوستان قدیمی دست میدهد. و برای کسانی که به دنبال عشق هستند، فیس بوک فرصتی برای یک بار تلاش کردم میدهد.»
کتاب «تاثیر فیس بوک» به قلم دیوید کرک پاتریک با ترجمه آسا گودرزی با شمارگان 300 نسخه در 559 صفحه و قیمت 100 هزار تومان توسط انتشارات میان در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
نظر شما