دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان در سال 2022 به انتخاب گاردین

روزنامه گاردین فهرست برخی از بهترین کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان را که در سال 2022 منتشر شده‌اند، معرفی کرد. این فهرست از دایره‌المعارف و کتاب‌های آموزشی تا داستان را دربرمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، امسال سال خوبی برای کتاب‌های انگلیسی زبان حوزه کودک بود و کتاب‌هایی در حوزه محیط زیست، کمیک، فکری و ماجراجویانه، همگی خوانندگانی را مجذوب خود کردند. در ادامه به منتخبی از این کتاب‌ها اشاره می‌شود:

کتاب‌های کودک
«دایره المعارف کودک بریتانیکا» اثر سالی سایمز با تصویرگری هاناکو کلولو
این کتاب مصور که ویژه گروه سنی کمتر از 3 سال است، سرشار از موضوعاتی جذاب مانند اعداد، اشکال، حیوانات و غذا و برای ورق زدن و مرور کردن توسط بچه‌ها، ایده‌آل است. همچنین برای کودکان نوپا مناسب است که شاید بخواهند بارها و بارها، بخش‌های مورد علاقه خود را ببینند.
 
«پلنگ نیمه‌شب» نوشته پونام میستری (تمپلار)
این کتاب، افسانه‌ای زیبا درباره خودباوری است و داستان پلنگی کوچک و خجالتی را روایت می‌کند که می‌خواهد از یال باشکوه شیر و نوارهای سیاه ببر تقلید کند، قبل از اینکه جرات بالا رفتن از درختان و تماشای شب را پیدا کند.
 
«در حین بازگشت به زمین» نوشته الیور جفرز (هارپرکالینز)
«در حین بازگشت به زمین» از یک سفر با خودرو و دعوای خواهر و برادری آغاز می‌شود و با گردش در منظومه شمسی و سفری به تاریخ زمین ادامه می‌یابد. این کتاب مصور برای خوانندگان 5 سال به بالا مناسب است.
 
«موسیقی گوش کن» نوشته مری ریچاردز و تصویرگری کارولین بون مولر (کوآرتو)
این کتاب با سفری به تاریخ ساخت موسیقی، به کودکان بالای 5 سال اجازه می‌دهد تکه‌هایی از ملودی را بشنوند، از آوازهای قرون وسطایی گرفته تا سونات پیانوی موتزارت، از راگای کلاسیک هندی تا بی‌باپ دهه 1940. این کتاب شنوندگان جوان را تشویق می‌کند تا واکنش‌های موسیقایی خود را ارزیابی کنند.
 
«پسری که اشتیاقش را از دست داد» نوشته مگی اوفارل و تصویرگری دانیلا ترازینی (واکر)
این کتاب که مناسب کودکان بالای 6 سال است، داستان جم را روایت می‌کند که از نقل مکان به خانه جدید، ناراحت است. او اصرار خواهرش را مبنی بر اینکه یک نوکا (موجود اسطوره‌ای) بدجنس در تپه آتشفشانی خاموش نزدیک آنها زندگی می‌کند، نمی‌پذیرد اما نوکا احساس می‌کند که جم نیاز به شیطنتی دارد تا دوباره اشتیاق خود را به دست آورد.
 
«شجاعت در شعر» (لیتل تایگر)
این کتاب مناسب و الهام‌بخش به کودکان 6 سال به بالایی است که به شعر علاقه‌مندند و خوانندگان کوچک را تشویق می‌کند با ترس‌های خود روبه‌رو شوند و با نوشتن شعر، احساس خود را در آغوش بگیرند.
 
«کتابی از سوالات غیرممکن برای وقت خواب» نوشته ایزابل تامس با تصویرگری آرون کوشکلی (بلومزبری)
خوانندگان پرسشگر 7 یا 8 سال به بالا از این کتاب لذت خواهند برد. نویسنده در این کتاب، معماهای جذابی را بررسی می‌کند، مانند «چرا من، من هستم و نه شخص دیگری؟» و «شمارش تا بی‌نهایت چقدر طول می‌کشد؟» و با تحقیقات دقیق و سنجیده‌ای به این معماها پاسخ می‌دهد.
 
«ببر» اثر اس.اف سعید (دیوید فیکلینگ) با تصویرگری دیو مک‌کین
این کتاب که برای گروه سنی 9 سال به بالاست، داستان کودکی است که یک ببر زخمی را پیدا می‌کند و برای نجات او باید سراغ قدرت‌های درونی خطرناک و مخفی خود برود.
 
«لیلا و روباه آبی» نوشته کایران میلوود هارگریو و تصویرگری تام فرستون (هاچت)
این کتاب، داستان سفرهای میسو، روباه مهاجر قطبی و لیلا را در هم می‌آمیزد، دختری که سوریه را به مقصد انگلستان ترک کرده است و تلاش می‌کند با مادرش در نروژ ارتباط برقرار کند. این کتاب برای گروه سنی بالای 9 سال منتشر شده است.
 
«داستان دریاچه» نوشته اما کارول (فابر)
این کتاب که مناسب خوانندگان بالای 9 سال است، داستان دختری را می‌گوید که در یک موج گرما در سال 2032 زندگی می‌کند. وقتی او یک روستای غرق‌شده را کشف می‌کند که در اثر خشکسالی آشکار شده، خود را در سال 1952 می‌یابد.
 
کتاب‌های نوجوان
«مخلوق» اثر شان تان (واکر استودیو)
این کتاب که شامل نقاشی، طراحی و تصاویری از موجودات گاه عجیب و غریب است، متون فلسفی جذابی دارد که برای کودکان بالای 12 سالی که اهل رویاپردازی هستند، سرگرم‌کننده خواهد بود.
 
«سگ‌های سرزمین مرده» نوشته آنتونی مک‌گوان با تصویرگری کیث رابینسون (راک د بوت)
هنگامی که فاجعه چرنوبیل اتفاق افتاد، مردمی که در آن حوالی زندگی می‌کردند مجبور شدند حیوانات خانگی خود را رها کنند. اکنون توله‌های میشا و براتان در حال رشد و از هر سو در معرض خطرند. آیا آنها دوباره با انسان‌ها مواجه خواهند شد؟ این کتاب مناسب خوانندگان 12 سال به بالاست.
 
«مجموعه‌داران» نوشته فیلیپ پولمن با تصویرگری تام داکسبری (پنگوئن)
این داستان کوتاه و ترسناک، شامل چند مرگ‌ مرموز بوده و مناسب خوانندگان 12 سال به بالاست.
 
«نجات پنج نفره» نوشته هالی جکسون (هارپر کالینز)
این کتاب که برای مخاطب 14 سال به بالا نوشته شده، داستان شش نوجوان است که سوار بر یک خودرو در حال رفتن به تعطیلاتند، ناگهان به لاستیک‌هایشان شلیک می‌شود و با ماجراهایی خطرناک روبه‌رو می‌شوند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها