اولین روز از «کلک خیال» برگزار شد
اصلیترین رسالت شاعر آیینی یکتاپرستی و عبودیت در تمام مراحل زندگی است
هفدهمین جشنوارۀ بینالمللی شعر فجر، با دعوت از همۀ شاعران جوان برای حضور در نهمین دورۀ متمرکز آموزش شعر «کلک خیال» فعالیت خود را آغاز کرد.
علی داوودی «زیباییشناسی شعر سپید» را در کلاس دیگری به دانشجویان این دوره آموزش داد. علی داوودی در آغاز کلاس گفتند: «هنر یک شاعر ایجاد شعری است که در حین زیبایی، مشابه اشعار شاعرهای دیگر نباشد.»
وی در نقد شعر یکی از شاعران اشاره کرد: «یکی از ضروریات اثر هنری، مشارکت داشتن آن با مخاطب است.» و در ادامه کارگاه گفت: «ما ناگزیرم که برای بیان هر آنچه که میگوییم تصویر ارائه دهیم حتی در شعر.»
این مدرس در پاسخ سوال یکی از شعرا که چرا اکثر شعرهای سپید بیشتر در مورد جنگ هستند، گفت: «علت این امر پیدا شدن یک الگوی موفق در این مورد است. شعر «خرمشهر و تابوهای بیدروپیکر» سرودۀ بهزاد زرینپور که شاعر آن را بعد از جنگ سرود. و این شعر شد الگویی برای شعرای شعر سپید.»
داوودی در خاتمه اظهار تأسف کرد از اینکه نسل جوان ما از شعر سنتی و کلاسیک غافل است و توصیه کردند که شعرا حتما سراغ اشعار سنتی بروند و بخوانند.
سید مهدی طباطبایی جلسه را با نقلقولی از محمدعلی بهمنی شروع کردند. و اشاره کردند: «آقای بهمنی معتقد بودند که صاحب سبک شدن در عرض یک ماه امکان پذیر است؛ اما صاحب سبک شدن با ماندگاری متفاوت است. و اصل اول در شعر ماندگاری است که باید با سبک خودمان ترکیب شود.»
طباطبایی در ادامه به سبکهای شعر فارسی اشاره کرد و افزود: «سبک خراسانی، عراقی، هندی که حد فاصل دو سبک خراسانی مکتب آذربایجان و حد فاصل عراقی و هندی مکتب وقوع و واسوخت است.»
وی با بررسی اشعار شاعرانی همچون حافظ، رودکی، مولوی، کمالاصفهانی، بابافغانی و بیدل پرداختند و علت ماندگاری اشعار هریک از، آنها را بیان کرد: «علت ماندگاری شعر رودکی، پدر شعر فارسی کمیت و کیفیت بالا، سادگی زبان و آگاهی از مفهوم (وزن) ... اشعار است.»
رضا اسماعیلی «تعاملاتی در شعر آیینی» را در کارگاه دیگری به شاعران آینده ارائه کرد و افزود:«واژه آیینی را عامتر از واژه دینی دانستند. و گفتند اشعاری درباره چهارشنبهسوری و ....جزو اشعار آیینی هستند.»
اسماعیلی در ادامه به تعریف شعر دینی پرداخت و گفت: «شعر دینی یعنی شعری که درباره معصومین، معارف اسلامی، قرآن و روایات و احادیث سروده شده است.»
این شاعر باسابقه به لزوم مقدماتی در ورود به شعر دینی اشاره کرد و گفت: «شاعری کاری، سهل و ممتنع است و شاعر حقیقی باید در همه زمینهها اطلاع باشد. بعد به تفاوت شعرای قدیم و جدید اشاره کردند و گفتند شعرای قدیم عالم، حکیم، فیلسوف و ... بودند و شعر در حاشیه زندگی آنها بود.»
اسماعیلی یکی از ویژگیهای شعر خوب را تأویلپذیری دانست و گفت: «تأویلپذیری یعنی وجود لایههای پنهان در شعر، هنر شاعر است. شاعر باید کدهایی ارائه دهد تا خواننده خودش به یکسری معانی و مضامین برسد. شعر حافظ این خصوصیت را دارد.»
وی مقدمترین و اصلیترین رسالت شاعر آیینی را یکتاپرستی و عبودیت او در تمام مراحل زندگی اجتماعی، تربیتی و... دانست و اظهار کرد: «متأسفانه ما در شعر آیینی در منزل سوگ و مرثیه ماندیم. این ماندگاری تا حدی خوب است اما بیشتر ماندن آسیبزاست.»
دو کلاس غزلخوانی با حضور وحید سمنانی و «شعرخوانی» با تدریس محمدکاظم کاظمی در پایان اولین روز از نهمین دورۀ آموزش شعر با عنوان «کلک خیال» در مجموعه فرهنگی رفاهی آدینه برگزار شد.
نظر شما