سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵
تأکید بر آموزش یک سویه معلمان از مشکلات اصلی نظام آموزشی ماست

متأسفانه در نظام آموزشی فعلی علی­رغم تحول­‌های اساسی، هم­چنان تأکید بر انتقال آموخته‌­ها به فرد آموزش دهنده (معلم) است. در این بافت، دیگر بر نیازها و مهارت­‌های پیش­ نیاز اساسی یادگیری توجهی نمی‌­شود و بعضاً به دلیل نا­آگاهی یا کم اطلاعی و به ­روز نبودن سواد علمی معلمان، دانش ­آموزان و به ویژه اولیای آنها با مشکلات عدیده­‌ای مواجه می‌شوند.

پریرخ ممقانی مترجم کتاب «آموزش مقدماتی کارکردهای اجرایی: تمرین‌­های عملی برای حافظه­‌ کاری، مدیریت زمان؛ برنامه‌­ریزی و سازماندهی، تفکر انعطاف ­پذیر و خودنظارتی برای کودکان» در گفت‌وگو با الهام عبادتی خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بیان کرد: مهارت‌­های کارکرد اجرایی در بخش لب فرونتال مغز، مسئول توانمندی‌­ها و مهار شناختی سطح بالا هستند. بخشی در مغز که معمولاً کارکردهای اجرایی را کنترل می‌­کند تا اواسط بیست ­سالگی یک فرد به بلوغ کامل نمی‌­رسد. در افرادی با تأخیرهای رشدی، روند بلوغ احتمالاً به یک دهه بیشتر نیازمند است.

او ادامه داد: مهارت­‌های کارکرد اجرایی ما را توانا می‌­سازد تا افکار روزانه خود را از راه سازمان­دهی، برنامه‌­ریزی و مدیریت کارهای روزانه هدایت کنیم. آموزش مقدماتی کارکردهای اجرایی، توانمندی‌­های شناختی و تنظیم رفتار را در فعالیت‌­های کلاسی افزایش می­‌دهد. این فعالیت‌­ها دربرگیرنده پنج حوزه مهارت حافظه­‌کاری، مدیریت زمان، برنامه‌­ریزی و سازمان­دهی، تفکر انعطاف­پذیر و خودنظارتی هستند. در این کتاب برای هر کدام از این مهارت‌­ها فعالیت‌­های آموزشی سازمان­دهی شده برای معلمان، تمرین‌­های گوناگون برای دانش‌­آموزان و راهبردهایی برای والدین جهت کار با فرزند خود در خانه معرفی شده است.

ممقانی درباره هدف و دغدغه اصلی‌اش برای ترجمه این اثر بیان کرد: هدف من رشد و پیشرفت روز افزون و حل پاره‌­ای از مشکلات یادگیری و تحصیلی دانش­ آموزان میهن عزیزمان ایران بود. هرچه دانش ­آموزان بر مهارت­‌ها و تمرین‌­های به کار رفته در این کتاب در سنین اولیه تسلط یابند، شاهد پیشرفت چشمگیر در زمینه‌­های مختلف زندگی خود خواهند بود. امید که این کتاب بتواند گوشه­‌ای از مشکلات دانش­ آموزان عزیز ایران زمین را شناسایی و برطرف کند و به طور کاربردی معلمان را در تدریس و روان­شناسان و درمانگران بالینی کودک را در مداخله و درمان یاری کند.

به گفته ممقانی، این کتاب راهنمای دانش ­آموزان ابتدایی، معلمان، والدین، درمانگران و روان­شناسان است. کتاب مناسب دانش­ آموزان 6 تا 11 ساله در پایه­‌های تحصیلی اول تا ششم دبستان است که نمی­‌توانند توانایی‌­های درونی خود را در مدرسه به کار گیرند و نیازمند پشتیبانی و هدایت برای توانمند شدن در این مهارت­‌های کارکرد اجرایی هستند.

او افزود: کتاب در عین حال که حاصل تجربه و تخصص نویسندگان و مبتنی بر دانش علمی در حوزه کارکردهای اجرایی است، به گونه‌­ای بسیار ساده نگاشته شده طوری که هر فرد با هر سطح سوادی می‌­تواند پیام کتاب را دریابد و به تمرین‌­های آن جواب دهد. معلمان در کلاس درس خود می­‌توانند از این تمرین‌­ها برای کار با دانش­ آموزان خود استفاده کنند. همچنین والدین می‌­توانند در منزل با کودکان خود نمونه‌­های این کتاب را تمرین و مهارت­‌های اجرایی فرزندان خود را تقویت کنند.

ممقانی با بیان اینکه یکی از هدف­‌های این کتاب تلاش برای تنظیم ترجمه‌­ای روان بود بیان کرد: بازخورد این اثر در میان مدارس و دانش‌­آموزان، معلمان و روانشناسانی که با آنها در ارتباط بودیم مثبت و بسیار کاربردی ارزیابی شده بود. به نظرم اگر جایگاه این کتاب به درستی در میان مخاطبان جامعه معرفی و شناخته شود می­‌تواند به عنوان یک کتاب کار کاربردی در نظام آموزشی در مدارس، در محیط خانه، در کلینیک­‌های روانشناسی نقش­ نمایی کند. زیرا دانش ­آموزان قبل از یاد گرفتن سریع و شتابان خواندن، نوشتن و حساب باید این مهارت‌­های اجرایی اساسی را بیاموزند و بتوانند آنها را در زندگی تحصیلی و در آینده شغلی و شخصی خود به کار گیرند.
 

این مترجم اضافه کرد: آشنایی افراد به ویژه دانش ­آموزان و والدین آنها با این مهارت‌­ها می‌­تواند زندگی تحصیلی را بسیار هموار، روابط بین فردی را تسهیل و خوشایند سازد و آرامش را به خانواده‌­های دانش­‌آموزان به ارمغان آورد. روان­شناسان نیز در آینده با بهره گرفتن از تمرین­‌ها و تکنیک‌­های مطرح شده در کتاب می‌­توانند هر چه بهتر و بیشتر یاری­گر دانش‌­آموزان و مراجعان خود باشند و به رضایت قلبی دست پیدا کنند.

او با بیان اینکه در این کتاب با بهره‌­مندی از فضای جذاب، تمرین‌­های فراوانی درباره موضوعات کلاس درس (مطالعات اجتماعی، هنر، زبان و علوم) طراحی شده و به شیوه‌­های گوناگون از رویکرد چند­رسانه‌­ای برای تشویق دانش­‌آموزان به یادگیری استفاده شده عنوان کرد: دانش‌­آموزان با مهارت یافتن در این تمرین‌­ها می‌­توانند تکالیف کلاسی خود را به خوبی انجام دهند. راهبردها در این کتاب همچنین می­‌تواند به عنوان مشقِ شب، کتاب­‌درسی و کار کلاسی مورد استفاده قرار بگیرد.

ممقانی گفت: من روان­شناس تربیتی، حائز رتبه 1 کارشناسی علوم تربیتی از دانشگاه فرهنگیان و رتبه 1 ارشد روان­شناسی تربیتی از دانشگاه خوارزمی تهران و رتبه 4 کنکور دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران و با دارا بودن 8 سال سابقه تدریس در مدرسه، به طور مستمر و تمام وقت از نزدیک با دانش­ آموزان و والدین در ارتباط بوده و در جریان مشکلات آموزشی این افراد هستم. متأسفانه در نظام آموزشی فعلی علی­رغم تحول­‌های اساسی، هم­چنان تأکید بر دانستن و دانش و انتقال آموخته‌­ها به فرد آموزش دهنده (معلم) است. در این بافت، دیگر بر نیازها و مهارت­‌های پیش­ نیاز اساسی یادگیری توجهی نمی‌­شود و بعضاً به دلیل نا­آگاهی یا کم اطلاعی و به ­روز نبودن سواد علمی معلمان، دانش ­آموزان و به ویژه اولیای آنها با مشکلات عدیده­‌ای مواجه بوده و در سردرگمی و یأس به سر برده و بعضاً دچار اضطراب می‌­شوند.

این مترجم با بیان اینکه در جامعه دانشگاهی نیز کتاب­‌های موجود در بازار درباره موضوع کارکردهای اجرایی، بیشتر تخصصی و کمتر کتابی هست که به طور کاربردی و به حالت تمرین و کتاب­کار باشد یادآور شد: این کتاب را می­‌توان در فضاهای آموزشی برای کار معلمان و تکلیف درسی، برای والدین مشتاق و پیگیر درسی فرزندان برای کار با آنها در خانه و برای درمانگران و روان­شناسان به کار برد.

ممقانی در پایان گفت: کارکردهای اجرایی به راستی برای تحقق هر یک از امیدها و آرزهایی که شما مخاطبان برای آینده فرزند خود در نظر گرفته‌­اید و همچنین تحقق آرزوهای خود آنها ضروری به نظر می‌­رسد. در پایان نوجوانی، فرزندان ما باید با موقعیت‌­های اساسی روبرو شوند و به اندازه‌­ای از استقلال معقول دست یابند. همانند مهارت‌­های زبانی مهارت‌­های کارکرد اجرایی نیز می‌­توانند به طور رشدی از کودکی آغاز شوند و در طول زمان رشد یابند. در سال اول زندگی، بازداری پاسخ، حافظه‌­کاری، کنترل هیجانی و توجه شروع به رشد می‌­کنند. در سال دوم برنامه‌­ریزی و انعطاف­‌پذیری نمایان می‌­شوند. مهارت­‌های دیگر مانند شروع کار، پشتکار هدفمند، سازمان­دهی، مدیریت زمان و فراشناخت دیرتر رشد و گسترش می­‌یابند و در طول دوره پیش­ دبستانی و به مرور در سال‌­های اولیه ابتدایی در مدرسه نمایان می‌­شوند.­ برخی از این مهارت‌­ها مانند برنامه‌­ریزی، مدیریت زمان و بازداری ممکن است حتی در نوجوانی نیز به خوبی رشد نیابند. بنابراین در صورت تمرین نداشتن روی این مهارت­ها افراد از عواقب آن رنج خواهند برد.

انتشارات ارجمند کتاب «آموزش مقدماتی کارکردهای اجرایی: تمرین‌­های عملی برای حافظه­‌کاری، مدیریت زمان؛ برنامه‌­ریزی و سازماندهی، تفکر انعطاف ­پذیر و خودنظارتی برای کودکان» نوشته کارولین گاتسچال و کانستنس لوند روزندال را با ترجمه پریرخ ممقانی و هادی هاشمی روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها