در ابتدای این سمینار، جلال ذکایی، نایبرئیس اتحادیه لیتوگرافان گفت: حوزه دیجیتال در حال توسعه است و صرفا به بخش دیجیتال منحصر نمیشود، باید بدانیم، چاپ دیجیتال رقیب چاپ سنتی نیست و نباید بهعنوان یک تهدید به آن نگاه کنیم؛ بلکه فرصتی برای حوزه چاپ به شمار میآید.
وی با اشاره به سرمایهگذاری افراد زیادی در حوزه چاپ دیجیتال، افزود: اگرچه برای ورود به این حوزه تامین تجهیزات و نیروی انسانی اهمیت دارد اما توجه به حوزه کسب و کار و بازار نیز مهم است، اگر نیازهای بازار به درستی تشخیص داده شود، میتواند زمینهساز موفقیت فعالان آن حوزه شود.
ذکایی با بیان اینکه این سمینار میتواند فضای کاری را برای فعالان چاپ دیجیتال روشن کند، عنوان کرد: فعالیت اتحادیهها فقط صدور پروانه کسب و صدور جواز نیست، اما یکی از وظایف جدی آنها این است که مثل یک قطبنما برای اعضا باشند.
بهگفته وی، طی سالهای گذشته برخی لیتوگرافان که با فناوریهای روز همراه نشدند یا اعتقادی به آن نداشتند، اما بعد از مدتی تصمیم گرفتند که به دانش روز مسلح شوند.
نایبرئیس اتحادیه لیتوگرافان از استمرار برگزاری این سمینار در سال آتی خبر داد و گفت: فیلمهای این سمینار نیز به زودی از طریق کانال آپارات اتحادیه بارگذاری خواهد شد و اعضا میتوانند ویدئوها را مشاهده کنند.
در ادامه این مراسم، غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان نیز در سخنانی با اظهار خوشحالی از توجه اتحادیهها و تشکلها به موضوع آموزش و پژوهش، گفت: اینکه تشکلهای صنفی به اهمیت موضوع آموزش پی بردهاند خیلی خوب است، در این میان ضروری است که جایگاه ویژهای برای این مبحث در نظر بگیرند.
وی ادامه داد: فعالان حوزه لیتوگراف بیشتر از سایر حوزهها درگیر کار چاپ دیجیتال هستند، به یاد دارم که در نمایشگاه دروپا 1996 سیستمهای جدید چاپ دیجیتال به بازار آمده بود و پس از آن در هر دوره شاهد حضور سیستمهای جدید بیشتری بودیم که روز به روز در حال پررنگتر شدن هستند.
شجاع همچنین در صحبتهای خود به فقر در حوزه آموزش و پژوهش اشاره کرد و گفت: هیچ تشکلی نمیتواند ادعا کند که بهروز است، مجموعههای صنفی باید به این نتیجه برسند که جایگاه ویژهای برای موضوع آموزش دارند و باید در این حوزه به یک کار واحد برسیم.
در ادامه این برنامه، خدایار صادقی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در کارگاهی با عنوان «استراتژیهای رقابتی در چاپ دیجیتال» به طرح مباحثی درباره چاپ دیجیتال پرداخت، عنوان کرد: استراتژی روش یا طرحی است که برای رسیدن به وضعیت مطالب در آینده نظیر تحقق یک هدف یا راه حلی برای یک مشکل اتخاذ میشود.
وی افزود: استراتژی کسب و کار شامل سه استراتژی «رقابتی»، «رشد» و «دفاعی» میشود، در استراتژی رقابتی چاپخانهها باید نسبت به رقبا، کارهای متفاوتی انجام بدهیم؛ همچنین باید کارهای مشابه را به روشی متفاوت انجام بدهیم، در این میان نوآوری، خلاقیت و ابتکار عمل خیلی مهم است.
صادقی در ادامه به رقبای چاپخانههای دیجیتال اشاره کرد و گفت: این رقبا یا چاپخانههای سنتی و قدیمی هستند که جای پای ثابتی در بازار دارند یا سایر چاپخانههای دیجیتال که نحوه رقابت با هر یک از آنها متفاوت است.
وی با بیان اینکه استراتژیهای رقابتی به تناسب صنایع و خدمات متنوع است، گفت: یکی از مهمترین استراتژیها تمایز، رهبری هزینه، تمرکز و پاسخ است، در این میان استراتژی تمایز یعنی بهگونهای عمل کنید که مشتری نسبت به رقبا از شما راضیتر باشد، تولید محصولاتی با خصوصیات ظاهری متفاوت یا با تولید انواع جلوههای ویژه، عملیات تکمیلی و مدیریت رنگ.
«چاپ دیجیتال و نسل چهارم» عنوان کارگاه دیگری بود که با حضور حسین رحیمی یگانه، استاد دانشگاه ارائه شد، وی در این نشست به موضوع بکارگیری فناوری های مبتنی بر داده های عظیم و هوش مصنوعی به عنوان صنعت نسل چهارم سخنرانی کرد.
رحیمی یگانه در سخنانی با بیان اینکه نسل چهارم برای بسیاری از صنایع تهدید ایجاد میکند، گفت: نسل چهارم صنعت تمام صنایع وابسته را تحت تاثیر قرار میدهد و یک انقلاب جدید ایجاد می کند، ما باید بدانیم که نسل چهارم از بین نمیرود، بلکه در حال تغییر است و باید همراه آن شد تا زیر چرخ تغییر صنعت، محو نشویم.
وی افزود: در نسل چهارم از هوش مصنوعی، بلاکچین، محاسبات ابری و آنالیز داده های عظیم استفاده می شود، در این میام معتقدم که این ابزار به جامعه سنتی چاپ کمک میکند تا همزمان با تغییرات روز متحول شود.
یگانه با بیان اینکه فعالان حوزه چاپ باید خود را به دانش فنی روز تجهیز و از ابزار نسل چهارم در آن استفاده کنند، گفت: یکی از فرصتهای پیشروی صنعت چاپ دیجیتال قابلیت به کارگیری فناوریهای دیجیتال است، نباید فراموش کنیم که چاپ دیجیتال جدا از حوزه چاپ نیست و نیاز به محصولات تکمیلی دارد مثل استفاده از تکنولوژی لیزر یا QR code که موجب حذف زوائد در بستهبندی و بالا رفتن امنیت خواهد شد.
پیام پدیدار، استراتژیست و فعال حوزه چاپ نیز در کارگاه دیگری با موضوع «چاپ دیجیتال و آینده صنعت نشر» در سخنانی، گفت: با توجه به تغییرات تکنولوژی در دنیا و صنعت نشر، این حوزه نیز باید تحول داشته باشد، در این میان کسانی میتوانند به خوبی از آن بهره بگیرند و از فرصتهای موجود منتفع شوند که به تحولات و دنیای جدید هم توجه کنند.
وی در ادامه به تاریخچه صنعت چاپ در جهان و ایران اشاره کرد و گفت: صنعت نشر در دو بخش افست و دیجیتال فعال است، امروز ادغام مرحله پیش از چاپ و چاپ در دستگاههای چاپ دیجیتال رخ داده است و این موضوع موجب انعطافپذیری حداکثری در تغییر محتوای چاپی برای کتاب ها میشود.
پدیدار همچنین درباره روند فعالیت چاپ و نشر کتاب از سال 1843 تا 2000 میلادی، توضیح داد: از سال 1984 فعالیت در حوزه نشر رومیزی آغاز شد و بعد از آن روند کار سرعت بیشتری پیدا کرد، در سال 2000 نیز بسیاری از شرکت ها مثل کونیکا و کداک نیز به این عرصه وارد شدند.
وی همچنین با مقایسه وضعیت کتاب چاپی و دیجیتال بر اساس آمار در کشور آمریکا، توضیح داد: جایگاه کتاب چاپی در رقابت با تکنولوژیهای دیجیتال تغییر چندانی نداشته است، تعداد کتاب چاپیهای فروخته شده در امریکا در سال 2021 حدود 825 میلیون جلد بود، در این میان خوشبینی محتاطانه ناشران کتاب در آمریکا به ادامه رشد کتاب چاپی منجر شده است.
پدیدار با بیان اینکه در عصر دیجیتال کتاب چاپی محصولی ملموس، آموزنده، سرگرم کننده و قابل جمع آوری است، گفت: هویت مستقل کتاب چاپی در مقایسه با آثار دیجیتال، همچنین صفحات کاغذی کتاب و درگیر شدن حس لامسه و بویایی با فرایند انتقال دانش و داده استقبال از کتاب چاپی را همچنان ادامه است.
نظر شما