مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، با اشاره به فعالیتهای تخصصی در حوزه کودک در استان همدان همچون میزبانی جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان و سیاستهای شهری مبنی بر همدان شهر دوستدار کودک و فعالیت شاعران صاحبنام کودک و نوجوان در این زادبوم گفت: میزبانی چهاردهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در استان همدان همراه با افتخار خادمی امام رضا(ع) است. امیدواریم با اطلاعرسانی و فعالیت در حوزه شعر کودک و نوجوان رضوی بتوانیم از این فرصتی که امام رضا(ع) برای ما فراهم فرمودهاند بهره ببریم.
ویژه با یادآوری این موضوع که دبیر همدانی این جشنواره - جواد محقق - از استادان و شاعران صاحبنام کودک و نوجوان است، افزود: این جشنواره بهعنوان رویدادی بینظیر در همدان برگزار خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در خاتمه گفت: خبرنگارانی که از استان همدان در جشنواره جلوههای فرهنگ رضوی به میزبانی استان گیلان شرکت کرده و حائز رتبه شوند با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به مشهد مقدس اعزام خواهند شد.
در ادامه مدیرعامل بنیاد بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) نیز به برگزاری ۱۹ دوره جشنواره رضوی طی سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: از سال ۸۱ جشنواره امام رضا(ع) در مشهد مقدس و در مجموعه اداره کل ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی شکل گرفت.
سعیدیزاده با بیان اینکه در این ۱۹ دوره رویکرد جشنواره رویکرد فراگیری و عمومیسازی فرهنگ رضوی و عطر افشانی فرهنگ رضوی بوده است، بیان کرد: هدف جشنواره توسعه فرهنگ و معارف امام رضا(ع) در حوزهها و در قالبهای مختلف و جغرافیای سراسر کشور و در حوزه بینالملل در جهان اسلام بوده و در این دورهها حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ اثر به جشنواره رسیده است.
وی ارسال این تعداد اثر به جشنواره را نشاندهنده عمومی بودن آن دانست و ادامه داد: در واقع عمومیترین جشنواره فرهنگی و هنری کشور جشنواره امام رضا(ع) بوده است که منتسب بودن به علی بن موسی الرضا(ع) و جریان دلدادگی مردم، هنرمندان و صاحبان هنر، فکر، اندیشه به این امام رئوف و ایجاد کُنش فرهنگی و هنری در جریان تولیدات این حوزه منجر به این مهم شده است.
مدیرعامل بنیاد بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) بیان کرد: تعداد آثار، تعداد شرکتکنندگان و عمومی شدن این جشنواره یکی از ویژگیهای دوره گذشته جشنواره امام رضا(ع) بوده است.
سعیدیزاده با اشاره به آسیبشناسی جشنواره در دورههای گذشته، یادآور شد: طی آسیبشناسی انجام شده، جشنواره به دلایل مختلف تاحدودی از رویکرد محصولمحور و تولیدات محصولات اثرگذار و فاخر فاصله گرفته و به سمت تولیدات فرهنگی عمومی و فراگیر مردمی در این بخش رفته است که البته اقتضائات زمانی و مکانی در سال ۱۴۰۱ به بعد که وارد ۴۰ ساله دوم انقلاب میشویم، با توجه به فناوریهای مختلف و با توجه به فضای رسانه و اتفاقاتی که در موضوع کودک و نوجوان و موضوعات مختلف در فراگیری معارف و دانش اتفاق میافتد تجربه تولیدات تخصصی است.
وی افزود: اگر به سمت تولیدات تخصصی برویم میتوانیم اثرگذاری بهتر وبیشتری در این حوزه داشته باشیم. بنیاد با جمعبندی که از این دوره جشنواره دارد به سمت حرفهای و تخصصی شدن جشنواره نگاه میکند و درعین پاسداشتی که به عمومیت جشنواره داریم به سمت آثار فاخر و اثرگذار میرویم و به تعبیری جشنواره امام رضا(ع) موتور و هسته تولیدکننده تولیدات آثار فرهنگی و هنری در موضوع امام هشتم است.
وی با اشاره به حدیث «رحم الله عبدا احیا امرنا -خدارحمت کند بندهای که احیای امر مارا انجام میدهد- افزود: مخاطب این حدیث میپرسد چگونه امر شما احیا میشود امام میفرمایند علوم ما را بیاموزد و به دیگران بیاموزاند. درانتهای کلام میفرمایند: «اگر مردم محاسن کلام ما را درک کنند از ما اهل بیت تبعیت میکنند»
وی ادامه داد: مخاطب امام رضا(ع) همه مردم هستند. در بنیاد امام رضا(ع) باید با همه مخاطبین و همه مردم ارتباط برقرارکنیم و محصولات و تولیدات و هنرمندان و همه ظرفیتها را به این عرض ارادت و دلدادگی و تولید محصول به حوزه حضرت بکشانیم. از همه مخاطبین و هنرمندان در این حوزه دعوت میکنیم که وارد این جریان تولید محصول و اثر دراین حوزه شوند.
سعیدیزاده گفت: کلام اهل بیت علیهم السلام زیبایی است و چه بهتر این زیبایی را زیبا هم جلوه دهیم که این جنبههای زیباییشناختی درحوزه هنر خود را به شدت پررنگ نشان میدهد که در زیستبوم هنر و رسانه به تعبیری دنبال زیباییها و انتقال زیبایی معارف و پیام اهل بیت به جامعه و بشریت فکر کنیم.
وی ادامه داد: اما در موضوع جشنوار در فرایند فعلی و اتفاقاتی که در این بیستمین دوره جشنواره مدیریت میشود ما با رویکرد تحول جشنواره وارد این میدان شدیم و تحول را در چند محور جمعبندی میکنیم؛
جشنواره، جشنواره بماند؛ یعنی یک رویداد تخصصی دربین هنرمندان، اصحاب هنر و رسانه و موضوعات هنر و رسانهای که در این حوزه اتفاق میافتد به صورت تخصصی انجام شود و یک کنش رقابتی باشد که از این کنش رقابتی بتوانیم محصولات اثرگذار را ایجاد کنیم.
وی ادام داد: جشنواره باید در موضوع آقا امام رضا(ع) به سمت تولیدات اثرگذار و فاخر پیش برود. سعی کردیم پویشها رویدادهای ترویجی و تبلیغی را امسال از دامن جشنواره حذف کنیم. جشنوارههای سالیان گذشته برنامهای به نام دلنوشتههایی برای امام رضا(ع) داشت. این را در قالب رویداد در واقع ترویجی و تبلیغی و پویش اجتماعی و رسانهای قرار دادیم.
سعیدیزاده افزود: جشنوارهها را کم کردیم و پس از حدود ۳۰ جشنواره امسال به ۱۶ جشنواره رساندیم دست به انتخابگری در زیستبوم استانها زدیم؛ استانها را با بومشان و با استعداد و ظرفیتی که در هر استان دارد، رصد و ارزیابی کردیم و هر جشنواره را در استانی که قابلیت ایجاد جریان هنری و رسانهای داشته باشد تعریف کردیم. امسال در جشنواره بیستم؛ همدان چهاردهمین جشنواره ملی کودک و نوجوان رضوی را تجربه میکند. فکر میکنیم استان همدان با توجه به ظرفیت درخوری که در حوزه کودک و نوجوان در جشنوارههای مختلف داشته همچون جشنوارههای تئاتر و جشنوارههای مختلف در حوزه شعر هم آوردههای خیلی خوبی از شعرای کودک و نوجوان دارد؛ بنابراین میتواند با این تعبیر، جشنواره ملی شعر رضوی را هم با یک رویکرد تخصصی برگزار کرد.
سعیدیزاده افزود: سطح جوایز را در این دوره رشد دادیم. امسال نسبت به پارسال اعتبار جشنواره ۵ برابر شده بالغ بر ۱۵ میلیارد اعتبار وارد میدان جشنوارههای ۱۶ گانه امام رضا(ع) شده که بستگی به جنس جشنوارهها، بعضا تغییر میکند؛ بهعبارت دیگر متوسط اعتبارات حدود یک میلیارد است اما جشنوارهها در واقع بنا به اینکه جشنواره تئاتر باشد یا موسیقی یا شعر و داستان، جایزه آن متفاوت است.
وی ادامه داد: در استان همدان بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به جشنواره تخصیص داده شده است. همانگونه که ذکر شد جشنواره امسال محصولمحور است در انتهای جشنواره، چند محصول تولید میکنیم که اصلیترین محصول این جشنواره، کتاب شعر کودک و نوجوان است. بعد از ارزیابی و داوری آثار و در مرحله انتهایی، تصویرگری میشود و بعد از جشنواره، کتابِ آثار تولید شده در دسترس کودک و نوجوان ایران اسلامی قرار خواهد گرفت؛ علاوه براین تولیدات در فضای مجازی قرار منتشر خواهد شد و ویدیوکلیپهایی از آنها تولید خواهد شد.
وی با بیان اینکه مهلت ارسال آثار تا نیمه اردیبهشت ادامه دارد، افزود: تا اواخر خرداد، آثار ارزیابی و در اختتامیه جشنواره «تندیس ارادت» به برگزیدگان اهدا خواهد شد.
جواد محقق؛ شاعر، پژوهشگر و دبیر این جشنواره در ادمه به پرسش خبرنگاران پاسخ داد: موضوعاتی که شاعر شرکت کننده در جشنواره میتوانند حول آن محورها آثارشان را ارسال کنند:
- شعرهایی که بااستفاده از احادیث رضوی سروده میشود که محور شعر درواقع آن - حدیث مبارک رضوی است
- برداشتهای شاعرانه از روایات و معارف آسمانی زیارتنامه حضرت رضا(ع)
- صفات وفضائل امام رضا(ع)
- کرامات امام رئوف که نمونههای متعددی را هم در مطبوعات مختلف و سالهای مختلف داشته ایم و ازآن مطلع هستیم
- جلوههای فرهنگ رضوی مثل شفاعت و مهربانی و شفادادنهایشان و خود شرایط حرم امام رضا
محقق افزود: جشنواره عمدتا در دو حوزه کودک و نوجوان برگزار میشود به نسبت آثاری که میرسد اگر تعداد آثار زیاد باشد شاید بتوانیم، بخش خردسال را هم به این جشنواره اضافه کنیم.
وی در خصوص مقررات جشنواره بیان کرد: شعرهای ارسالی منحصراً باید با محوریت امام رضا(ع) و مواردی که پیشتر ذکر شد، باشد. هرشاعری میتواند ۳ اثر را با رویکردهای مختلف برای جشنواره بفرستد اگر بیشتر باشد، دبیرخانه جشنواره ناچار ۳ اثر را که اثر بهتری باشد انتخاب میکند. آثار ارسالی نباید در جشنوارههای دیگر برگزیده شده باشند؛ اما اگر آثاری باشد که در جشنوارههای دیگر ارسال شده باشد و حائز رتبه نشده باشند پذیرفته میشوند.
محقق گفت: آثار ارسالی نباید قبلا در کتابهایی که شاعران صاحب نام منتشر کردند، منتشر شده باشد؛ ولی اگر قبلا درمجلهای منتشرشده باشد ایرادی ندارد که مجددا برای جشنواره هم فرستاده شود. دبیرخانه مجموعه منتخب این آثار را به صورت کتاب و یا سایر محصولات استفاده خواهد کرد ممکن است که از بعضی از آنها کلیپهایی ساخته شود یا به صورت شعر برای سرود استفاده شود. آثار ارسالی بهطور طبیعی مثل همه جشنواره ها بازگردانده نمیشود.
نظر شما