پیروز کلانتری در حاشیه همان متن است تصویری از سالهای فعالیتش در عرصه فیلم مستند پیش چشممان میگذارد اما به این بسنده نمیکند و لابهلای واگویی خاطرات دور و نزدیکش، از خیلی چیزهای دیگر هم مینویسد.
برای فیلمشناسی پرویز کلانتری باید به فیلمهای وی با نامهای پناهنده ، حکایت باقی، تنها در تهران، زندگی همین است، پرسه، غرقاب، چند درجهی ریشتر ، در خیابانهای ناتمام ، سالینجرخوانی در پارک شهر، پیرها اگر نباشند، واریته بلوچی، همایون، میبرد تا به کجا اشاره کرد.
مضمون اصلی جستارهای کوتاه حاشیه همان متن است رابطهی فیلم ومشخصاً فیلم مستند و زندگی و رفتوآمد میان زیستهای این دو جهان است. دغدغه بزرگ پیروز کلانتری، به تعبیر خودش، این است که «زندگی به درد فیلم بخورد و فیلم به زندگی برگردد». او در رفتوآمد میان این دو، تجربهاش در جهان فیلم و سینمای مستند ایران را میکاود و دنبال پاسخی برای بعضی از سؤالهای مشترک ما میگردد.
پیروز کلانتری در حاشیه همان متن است تصویری از سالهای فعالیتش در عرصه فیلم مستند پیش چشممان میگذارد اما به این بسنده نمیکند و لابهلای واگوییِ خاطرات دور و نزدیکش، از خیلی چیزهای دیگر هم مینویسد: تماشای زندگی؛ درنگ بر زندگی؛ جایگاه مستندساز در طوفانها و تلاطمهای اجتماعی و سیاسی؛ معانی و دلالتهای دوگانههایی مثل حاشیه/متن یا مرکز/پیرامون؛ نسبت مستندساز و دنیای واقعی؛ ارزش و اهمیتِ روایتِ وجوهِ پنهانِ جامعه؛ شکل و جنس ارتباط آدمهای پشت و جلوی دوربینِ مستندساز؛ پرسههای زندگی روزمره؛ خوانش شهر؛ حسِ خودش به خیابانها و محلههای تهران؛ روشنفکری و عملگرایی و جایگاه شخصیتهایی مثل همایون صنعتیزاده؛ جوانی و پیری؛ تلاش برای بازنمایی زندگی ایرانی در قالب روایتهای خُرد؛ معنا و مفهوم جامعه؛ تجربه نوشتن؛ تمایز فیلم مستند و سینمای مستند؛ هنر تماشای نادیدهها؛ دلبستگیاش به فیلمهای عباس کیارستمی؛ هنرورزی عمومی؛ اهمیت گریز از روایت غالب؛ راه و رسمِ ایجادِ فضایی برای مکالمه؛ و از برترین مستندها و مستندسازهای ایرانی.
عنوانهای مطرح شده در این کتاب به این شرح است: خاطرهای محو، تماشای زندگی، درنگ، بر زندگی، من چهکارهام ؟، حاشیه همان متن است، راشها واقعا دور ریختنیاند، قاب زیبا یا قاب لازم، واقعیت به اضافه متن، ورهای پنهان را روایت کن، پیرهای بیستودوسهساله ما، طلبمن ، طلباو، زندگی جلوی دوربین فعال نمیشود، نبض زندگی روز مره را بگیر، میل مبهم مخاطب
این کتاب با قطع رقعی در 144 صفحه با نوع جلد نرم روی کاغذ بالک ۶۰گرم با طراحی جلد توسط حمید قدسی، برای اولین بار در 1500 نسخه چاپ شده است.
نظر شما