مراسم اختتامیه یازدهمین دوسالانه نگارگری ایران با حضور محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی و جمعی از هنرمندان نگارگر برگزار شد.
تغییر شیوهنامه آموزش آکادمیک در هنر نگارگری، راهاندازی جایزه و دوسالانه استاد فرشچیان، جایگزینی نظام شاگرد استادی به جای آموزش آکادمیک، از محورهای این مراسم بود.
دبیر یازدهمین دوسالانه نگارگری با اشاره به دنیای جدید و لزوم درک نیازهای جدید، توضیح داد: بی شک یکی از ابزارهای مهم ورود به نظام نوین جهان، هنر و به ویژه هنرهای ریشه دار سنتی است. پس با نظر به اهمیت اقتصاد فرهنگ و صنایع فرهنگی و حرکت در راستای بسترسازی برای تمدن نوین اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب نیاز مبرم به ایجاد زمینههای لازم و اقدام عملیاتی جهت ایجاد بسترهای لازم برای رشد و شکوفایی استعدادهای این حوزه از سوی متولیان هنر و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران است.
سعید آبادی در پایان گفت: ما با نگاه خوشبینانه به آینده و با اتکا به استعداد، دانش و تجربه هنرمندان جوان و پیشکسوت خود و از سویی با شناخت ظرفیتها و نیازهای روز جامعه بینالمللی در رشتههای طراحی سنتی، نگارگری، تذهیب و گل و مرغ، در پی آن هستیم تا بتوانیم گامی اساسی در همراهی کشورهای مؤثر و مدعی در این عرصه بردایم تا با ایجاد یک جنبش عظیم هنری در حوزه رشتههای فوق بتوانیم ویژگیها و مبانی عمیق حکمت هنر اسلامی، نهفته در نقوش و رنگها این هنر را به عنوان یک میراث بزرگ انسانی در عصر مفهومی به درستی عرضه کنیم.
سجاد محمدیارزاده رئیس دانشگاه فرشچیان عنوان کرد: خواسته من از هنرمندان نگارگر این است که به مدد ما بیایند تا در تغییر شیوه آموزشی این هنر بتوانیم کاری مؤثر انجام دهیم. برای این منظور شیوه نامه آموزشی را مبتنی بر دغدغههای استاد فرشچیان تدوین کردهایم چراکه در بحث تحصیلات تکمیلی ما هنرمند شاخص تحویل جامعه نمیدهیم. این شیوه نامه در شورای هنر نیز تصویب شده و قرار است که اجرایی شود. اهداف دانشگاه فرشچیان در این زمینه تعریف شده است. یارزاده همچنین به راه اندازی جایزه و دوسالانه استاد فرشچیان اشاره کرد و از هنرمندان در راه اندازی این دو رویداد درخواست کمک و یاری کرد.
محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با سپاس از دبیر دوسالانه و هنرمندان، بیان کرد: از اوایل قرن بیستم، بحثی جدی مطرح شد که آیا هنر همان زیبایی است یا زیبایی چیزی است و هنر چیز دیگری! از آن زمان تا اکنون دعوای هنر مدرن و مدرنیته و نگاه به هنرمندان آغاز شد. اگر اکسپرسیونیسم را گزارهگرایی معنی کنیم، به واقع این است که هنرمند در یک سیر و سلوک معرفتی گزارشی از آن عالم را به این عالم میآورد. حال گزاره گرایی به هنر غربی یک خروجی میدهد و گزارهگرایی در نگاه سیر و سلوکی و معرفتی خروجی دیگری به دست میدهد و نگارگری ما به اعتقاد من معنای دوم را شامل میشود و اگر سلوک و معرفت از آن گرفته شود، به نوعی بی هویت میشود. سلوک و معرفتی هنرمندی که دست به قلم میبرد نیز در شکلدهی به این تصاویر بسیار مهم است و به همین دلیل ویلیام بی من در کتاب خودش اشاره میکند شاید نگارگری، شبیهترین هنر به ما ایرانیهاست.
معاون هنری ارشاد در بخش دیگری از سخنانش به سخنانی سجاد یارزاده اشاره کرد و گفت: ما در شورای عالی هنر، نظام شاگردی استادی را با گفتگوهای گستردهای که داشتیم، پیگیری کردیم و در تلاش هستم با کمک بزرگواران و اساتید، این نظام شاگردی استادی را جا بیندازیم و این شیوه در طول چندین سال جواب داده است؛ همچون هنر خوشنویسی که با نظام استاد شاگردی توانسته رشد و گسترش پیدا کند. در واقع به جای اینکه هنر را پر و بال و رشد دهیم، در قفس محصورش کردهایم و خلاقیت را از نسل جوان گرفتهایم و همه چیز از بین رفته است. در حال تلاشیم که برادران در نظام عالی کشور را مجاب کنیم بچههای هنر را جدای از مقاله و جزوه بدانند و با نظام خاص خودشان آموزش ببینند.
در این اختتامیه جوایزی در بخشهای، نگارگری،تذهیب، طراحی نگارگری، گل و مرغ به برگزیدگان اهدا شد.
نظر شما