کتاب «خدای داوکینز؛ از ژن خودخواه تا توهم خدا» اثر الیستر ای. مک گراث با ترجمه میثم توکلی بینا به چاپ رسید.
داوکینز در طول سال های اخیر که شهرت یافته است، بر چهار پایه علم ایستاد و نظریه تکامل را دستاویزی برای انکار خدا قرارداد؛ رویه ای که پیشتر کمتر میان دانشمندان تجربی سابقه داشت.
مترجم در مقدمه این اثر آورده است: «این کتاب ما را از بسیاری نوشتهها در نقد و بررسی آرایه داوکینز بینیاز میکند. از سوی دیگر در بازار نشر ایران، کتاب فارسی علمی و مناسبی در باب نقد و بررسی آرای داوکینز نیافتیم و این اثر میتواند چنین شکافی را کمتر کند.
این کتاب در شش فصل تألیف شده است؛ فصل اول از این کتاب با عنوان «داروینیسم: ظهور نظریه ای علمی» به رشته تحریر در آمده است و در آن انتخاب طبیعی: چارلز داروین و مکانیک وراثت: گرگور مندل بررسی قرار گرفته و نقش DNA در ژنتیک شرح داده شده است.
«ژن خودخواه؛ بینشی داروینیستی به جهان» عنوان دومین فصل از این کتاب است و در آن نویسنده رویکرد داوکینز: ژن خودخواه و جایگاه بشر در جهان داروینی را تبیین کرده و به این پرسش که «آیا ژن ها حقیقتا خودخواه هستند؟» پاسخ داده است.
نویسنده در فصل سوم از این کتاب با عنوان «ایمان کورکورانه؟ شاهد، اثبات و عقلانیت» در علم و دین به بیان پاسخ به پرسش هایی نظیر ایمان به مثابه اعتماد کورکورانه؟ آیا خداناباوری نوعی ایمان است؟ و آیا ایمان مسیحی غیرمنطقی است؟ پرداخته و محدودیت های علم را مورد بررسی قرار داده و راز، جنون و یاوه را به رشته تحریر درآورده است.
«ساعت ساز نابینا: تکامل و حذف خدا؟» عنوان چهارمین فصل از کتاب مذکور است که در آن نمونه های جهان بینی داروینیستی مورد تأکید قرار گرفته و مفاهیم پویایی خلقت: آگوستین قدیس و واکنش مسیحیت به داروین شرح داده شده است.
نویسنده در پنجمین فصل از این کتاب با عنوان «داروینیسم فرهنگی؟ ابداع میم» به معرفی میم پرداخته و تمثیل معیوب بین ژن و میم و افزونگی میم را مورد بررسی قرار داده است.
«توهم خدا: عقیده داوکینز درباره خداناباوری، علم و دین» عنوان ششمین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن جایگاه فرهنگی توهم خدا و نبرد علم و دین مورد تأکید قرار گرفته و علم، ایمان و شواهد و حیرت، شگفتی و مذهب به رشته نگارش در آمده است.
نظر شما