شیوا یاری، دکترای علم اطلاعات و دانششناسی معتقد است: «کتابخانهها میتوانند بخش ویژهای را به حوزه کسبوکار اختصاص دهند و آن را با انواع منابع چاپی و الکترونیکی مرتبط و نیروی اطلاعرسانِ آگاه تجهیز كنند.»
کتابخانههای عمومی جایگاهی فراتر از محل امانت و مطالعه کتاب دارند. «آموزش در حوزههای مختلف» یکی از فعالیتهای مهم کتابخانههای عمومی است که فقط یکی از پیامدهای آن میتواند کسب مهارتهای شغلی، درآمدزایی و توسعه حوزه اقتصاد خانواده باشد؛ چراکه آموزش و دسترسی به اطلاعات، کلید یادگیری هر مهارت و ورود به هر حرفهای است. این تجربهها در استانهای مختلف کشور و در دنیا نمودهای خوبی داشته است؛ بنابراین، پاسخ به این سوال که «آیا کتابخانههای عمومی میتوانند به توسعه کسبوکارهای کوچک کمک کنند؟» بیتردید، مثبت است.
همایش بینالمللی «کتابخانههای عمومی و کسبوکارهای کوچک» كه با مشاركت نهاد كتابخانههای عمومی كشور و انجمن علمی ارتقای كتابخانههای عمومی ایران در روزهای ۲۵ و ۲۶ مهر سال جاری به میزبانی شهر مشهد برگزار خواهد شد، این همایش، در پی تبیین علمی این موضوع و شناساندن ظرفیت و جایگاه کتابخانههای عمومی برای مشارکت فعال در فضای کسبوکارهای كوچک است. کتابخانههای عمومی از جنبههای مختلف میتوانند در ایجاد و توسعه کسبوکارها در جوامع محلی و کوچک اثرگذار باشند؛ بهعنوان مثال؛
ـ کتابخانههای عمومی به عنوان «دانشگاه مردم» و بدون هیچ محدودیت زمانی و سنی در یادگیری و کسب آموزش، میتوانند با فراهمآوری منابع و ایجاد دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی و وبسایتهای مرتبط با حوزه کسبوکار، مشاغل و مهارتها (راهاندازی کسبوکار، امور مالی، بازاریابی، آموزش مهارتها و...)، به پیشرفت و بهبود مهارتهای شغلی و ایجاد و توسعه کسبوکار در حوزههای مختلف کمک کنند.
- کتابخانهها میتوانند بخش ویژهای را به حوزه کسبوکار اختصاص دهند و آن را با انواع منابع چاپی و الکترونیکی مرتبط و نیروی اطلاعرسانِ آگاه تجهیز كنند.
ـ كتابخانهها میتوانند با شناخت نیازهای محله تحت پوشش خود، به برگزاری دورههای آموزشی مختلف در حوزه کسبوکار (از سادهترین امور نظیر چگونگی تهیه رزومه و راههای یافتن فرصتهای شغلی تا دریافت آموزش مهارتهایی نظیر حسابداری، باغبانی، خیاطی، مجسمهسازی و...) پرداخته و بسترسازِ کسب مهارت و ایجاد کسبوکار بهویژه توسعه مشاغل خانگی باشند.
ـ كتابخانهها میتوانند با برگزاری جلسات، همایشها و رویدادهای مختلف، محلی برای ایجاد ارتباط بین حرفهمندان، کارآفرینان و متقاضیان مشاغل باشند و همچنین امکان بهاشتراکگذاری آموختهها، تجارب و دریافت مشاورههای شغلی را فراهم كنند.
ـ كتابخانهها، بهعنوان پل ارتباطی بین فروشندگان و خریداران، میتوانند مکانی برای بازاریابی، معرفی، عرضه و فروش محصولات تولیدشده در نمایشگاههای محلی در کتابخانههای عمومی باشند.
ـ كتابخانهها میتوانند با ارائه امکانات مختلف، باشگاههای کارآفرینی راهاندازی کنند و در طول سال با کمک و حمایت نیروی توانمند و متخصص مردمی، در حوزه کسب و کار اثرگذار باشند.
ـ كتابخانهها میتوانند مسابقاتی مرتبط با ایدههای نو و خلاقانه در فضای کسبوکار برگزار کنند و امکان شناخت و معرفی ایدهپردازان و خلاقان این حوزه را فراهم آورند.
آنچه ذکر شد تنها گوشهای از ظرفیت و توان کتابخانههای عمومی برای ایجاد وتوسعه کسبوکارهای کوچک و توسعه اقتصادی جوامع محلی است.از این رهگذر، در کتابخانههای عمومی نیز روح تازهای دمیده شده و پویایی خاصی که لازمه یک مرکز فرهنگی اجتماعی اثرگذار درمحله است، در کتابخانهها ایجاد میشود.نکته مهم، درک، حمایت و مشارکت مسئولان، سازمانها و فعالان مرتبط با حوزه کسبوکار و شهروندان از این قابلیت کتابخانههای عمومی است.
کتابخانههای عمومی «توسط جامعه و برای خدمت به جامعه» ایجاد می شوند. بدون شک، میزان استفاده از کتابخانه عمومی و درک نقش و جایگاه آن در جنبهها و برنامههای مختلف و وابسته به دانش جامعه است. نگرش و درک افراد جامعه و مسئولان، ازجمله عوامل بسیار مهم در موفقیت برنامههای کتابخانه و بهطور کلی در حفظ جایگاه این نهاد اجتماعی است.
بنابراین، حضور مسئولان، سازمانهای مرتبط با حوزه کسبوکار، كتابداران، حرفهمندان و اقشارمختلف جامعه بهویژه جوانان، در همایش بینالمللی «کتابخانههای عمومی و کسبوکارهای کوچک» نهتنها به غنای این همایش و تحقق اهداف آن کمک خواهد کرد، بلکه زمینهساز ارائه خدمت بهتر و موثرتر به شهروندان متقاضی این برنامهها در کتابخانههای عمومی خواهد شد.
نظر شما