مدیرکل فیلمنامه رسانه ملی گفت: ۸۰۰ طرح تا امروز به دست ما رسیده که بررسی شده و صد طرح هم وارد مرحله نگارش فیلمنامه شده است.
حسین اسدیزاده، مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی در اولین نشست خود گفت: در شهریورماه سال گذشته از ما خواسته شد که این دفتر را راهاندازی کنیم و این تصمیم تحت سیاستی بود که قرار شد بر مبنای آن متن را از تولید جدا کنیم و نگارش متنها مستقل، تولید مستقل و پخش هم مستقل باشد؛ بنابراین ذیل معاونت سیما دفتر فیلمنامه تشکیل شده است و مأموریتش این است که همه متون مرتبط با مجموعههای تلویزیونی را رصد و ارزیابی کند.
وی افزود: بیش از ۸۰۰ طرح تا امروز به دست ما رسیده که بررسی شده است. در فرآیند دریافت آثار هم همه مکاتبات کاغذی را حذف کردهایم و همه اتفاقات بهصورت دیجیتال بررسی میشود. از میان این طرحهای دریافتی هم تاکنون بیش از صد طرح وارد مرحله نگارش فیلمنامه شده است.
وی عنوان کرد: کارهای مختلفی در حال نگارش است. سعی کردیم نگاه ما مبتنی بر بیطرفی باشد و هرکسی بخواهد برای صداوسیما طرحی بفرستد میتواند براساس این آییننامه آن را ارسال کند تا بعد از بررسی طرحش وارد فرآیند گردش نگارش فیلمنامه شود.
اسدیزاده توضیح داد: هدف این است که فیلمنامهنویسان در کل کشور شناسایی شوند. پروژهای به نام «اطلس فیلمنامهنویسان ایران» هم تعریف شده است. کارگروههای متعددی هم در استانهای مختلف برای همین منظور راهاندازی شده است. ما تلاش میکنیم که به یک بنگاه واقعی نگارش متن تبدیل شویم. روزی ۶ طرح به ما میرسد، اما خیلی از آنها به موقعیت ایران امروز و مردم ارتباطی ندارد یا تکراری است. همه دوستان مرا به فعالیت در حوزه فیلمنامه میشناسند و تلاشمان این است که فیلمنامه را هویت ببخشیم.
مدیرکل دفتر فیلمنامه تأکید کرد: فیلمنامهنویسان در موضوعاتی همچون رشادت دریانوردان، کودک و نوجوان و… طرح و اثر ارائه نمیکنند. قرار است هفتهای دو فیلمنامه بررسی و جهت تولید تأیید شود. البته که از پیش، چندین فیلمنامه تولید شده، اما از هفته آینده میتوانید درباره فیلمنامهها نظر دهید و ما مصمم هستیم این سیاست را جدیتر از پیش دنبال کنیم.
وی افزود: کاری درباره حاجعبدالله والی خواندم که عنوانش هم «عبدالله» بود. آن را دوست داشتم و فیلمنامه خیلی خوبی بود. در عین اینکه در متن ساختارهای کهن سوار نبود با آن میشد بخشی از انقلاب اسلامی را دنبال کرد. درباره شهدا هم در باب شخصیت دراماتیک و قهرمان آنان آثاری در دست داریم و طرحهایی هم درباره موقعیتهای تاریخی (همچون موضوع تسخیر لانه جاسوسی) در دست داریم. در ژانر کمدی با موضوع اغتشاشات سفارش داده شده است و همچنین طرح دنبالههای بعدی سریالها به دست ما رسیده و ملودرامهای خوبی نیز مربوط به مردم و خانواده در دست داریم. فیلمنامه «رویانا» را نیز در دست داریم که درباره حیوان شبیهسازی شده است.
اسدیزاده اظهار داشت: در این طرحها باید بهسمت نگارش و بعد هم سفارش برویم. تا کنون ۲۳ پروژه تأیید شده است و خروجی اداره کل فیلمنامه را میتوانید از مهر و آبان رصد کنید.
مدیر دفتر فیلمنامه گفت: ما از همکاری با تمامی فیلمنامهنویسان و صاحبان ایده متعهد و نیز سوژههای مغفولمانده استقبال میکنیم و ملاک همکاری ما اولویتهای ۱۲گانه سند تحول و واقعیات انقلاب اسلامی است.
صابری، مدیر تولید و تأمین دفتر فیلمنامه گفت: متأسفانه برخی از نویسندهها از سریالها کپیبرداری میکنند و کارشان هیچ پشتوانه پژوهشی ندارد. تأمین فیلمنامههای خوب در گفتمان انقلاب اسلامی از وظایف ما است و از افراد و مؤسساتی که فکر میکنند فیلمنامههای خوبی در این حوزه دارند، بهره خواهیم برد.
صالحی زاده، مدیر باشگاه فیلمنامه توضیح داد: بخش اول باشگاه فیلمنامه شناسایی است و افراد در سطوح حرفهای، نیمهحرفهای و آماتوری تقسیم میشوند. افراد حرفهای که از ۳ پروژه بیشتر کار کردهاند، با آنها در تولید سروکار داریم. از مابقی برای سرپرستی کارها استفاده میکنیم تا افراد آماتور به سطح حرفهای برسند. همچنین کارگاهها در چند عنوان تقسیمبندی میشوند.
وی عنوان کرد: کارگاههای ایده، طرح، فیلمنامه داریم. برخی از کارگروهها هم مربوط به کودک و نوجوان وجود هستند. حتی رویکرد طنز را تقسیمبندی کردهایم و بخشهای دیگری داریم که شامل دین، انقلاب، تاریخ و ادبیات کهن ایران است. یک تقسیمبندی نیز برای مناسبتها داریم و در زمینه کارگروهی، تشکیل اطلس فیلمنامهنویسان در راستای کار قرار دارد. در این راه، تکلیف ۶۰ طرح روشن شده و ۶۰ طرح دیگر درحال ارزیابی است.
نظر شما