کتاب «سینمای انتخاب؛ تفکر اختیاری و فیلمهای روایی» نوشته نیتزان بن شاول بهتازگی توسط نشر ایجاز چاپ شده است.
سالها است که در ایران تفکری به نام سینمای سبک جهانی و بینالمللی مطرح شده که موافقان و مخالفان فراوانی داشته است. بسیاری از افراد بر این باورند فیلمهایی که در ایران ساخته میشوند باید به سبک جهانی و گونه روایتی آنان باشد ولی دیگر افراد میگویند سینمای ما باید نشانگر هویت فرهنگی ایران و ایرانی باشد. همانگونه که سینمای عباس کیارستمی به این مکتب پایبند بود و سبک روایی ایرانی را دنبال میکرد. این کتاب به تمامی ابعاد برگردان به ایرانی و تفکر اختیاری میپردازد.
در مقدمه کتاب نوشته شده:
کتاب حاضر میتواند مطلوب طیف قابل توجهی از محققان و دانشجویان در حوزههایی نظیر مطالعات ارتباطات، روایتشناسی فیلم یا مطالعات شناختی باشد، به جهت رویکرد هرمنوتیکی جدیدی که برای درک فیلمهایی ارائه میکند که امروز در تلویزیون یا سینما میبینیم. بهزعم بن شاول فیلمهای روایی استاندارد هالیوود، روایتهای خطی را تجویز میکنند که بیننده را به انتظار نتایج قابل پیشبینی و اتخاذ یک حالت ذهنی بسته تشویق میکنند. بااینحال، معدود فیلمهایی نیز وجود دارند که از طریق ارائه مسیرهای روایی متناوب، ذهن را به روی افکار اختیاری و احتمالی باز میکنند. او با مطالعه فیلمهایی کلیدی که این مفهوم برای آنها محوری است، مانند درهای کشویی، ران لولا ران، حرامزادههای لعنتی و راشومون، علل و پیامدهای تفکر اختیاری را بررسی میکند و اینکه چگونه این فیلمها اجازه میدهند احتمالات گشوده و خلاقانهتر باشند. کتاب در پی تبیین روشهایی است که فیلمهای روایی استاندارد فرآیندهای تفکر را بسته و حس لذتهایی به معنای واقعی کلمه «آسان» را به بیننده منتقل میکنند و در عین حال نشان میدهد که این تنها امکان نیست و تفکر اختیاری میتواند هم تحریککننده و هم رضایتبخش باشد.
کتاب «سینمای انتخاب؛ تفکر اختیاری و فیلمهای روایی» به قلم نیتزان بن شاول و ترجمه مجید کیانیان، در ۱۷۰ صفحه به قیمت ۱۵۰هزار تومان توسط نشر «ایجاز» چاپ شده است.
نظر شما