مصطفی علیزاده، نویسنده و پژوهشگر ادبی گفت: توجه به ریشههای ادبی، اسطورهای و دینی فرهنگ، برای خلق و پرداخت رمان وحشت ایرانی ضروری است.
علیزاده اضافه کرد: اما تعداد آثار تألیفی در حوزه ادبیات وحشت نوجوان بسیار کم است و برخی از این اندک آثار تالیف و منتشرشده به نوعی متاثر و وامدار آثار غربی هستند؛ حال آنکه ادبیات وحشت در هر فرهنگ ریشه در متون کهن دینی و اسطورهای و ادبی آن دارد.
این پژوهشگر در بخش دیگری از سخنان خود به تعریف ترس و ادبیات وحشت به عنوان متنی که به قصد ایجاد حس ترس در خواننده نوشته شده، پرداخت و گفت: ترس، احساس ناخوشایند ناشی از مواجهه با خطری بالقوه یا بالفعل است که در انسان ایجاد میشود؛ از سویی ادبیات و سینمای وحشت سبب ایجاد لذت در مخاطب میشود و طرفداران زیادی هم دارد. این امر که احساسی ناخوشایند سبب لذت شود، ظاهراً پارادوکس است، ولی با تکیه به دلایل روانشناختی درمییابیم که نه تنها پاردوکس نیست بلکه کاملا موجه و منطقی است.
وی در ادامه با پرداختن به اصطلاحات ادبیات و گونهشناسی داستان وحشت و معرفی ویژگیها و خردهژانرهای این نوع از داستان، رمان گوتیک را نیای ادبیات وحشت مدرن تعریف کرد و با بررسی ویژگیهای آن افزود: فانتزی تاریک به عنوان فصل مشترک ادبیات وحشت و ژانر فانتزی شناخته شده است.
نویسنده کتاب «خوابهای مشکوک» در بخش دیگری از این نشست، ضمن معرفی برخی متون کهن با ظرفیت بالا برای خلق داستان وحشت از متون زرتشتی نظیر ارداویرافنامه و بخشهایی از اوستا نام برد و در این رابطه از برخی دیوانهای ایرانی و خویشکاریهای آنها و نمونههایی از هزار و یک شب مثال آورد. وی همچنین درباره موجودات ترسناک فرهنگ شفاهی و افسانههای قومی، نظیر مردآزما، بابادریا، بوسلامه، بختک و گلیمگوش توضیح داد.
خالق کتاب «کرگدن آهنی» در این نشست که با اجرای سمیرا قیومی، نویسنده و فعال حوزه ادبیات کودک برگزار شد، به تبیین سنت عجایبنامهنویسی و نمونههایی از آن پرداخت و ضمن معرفی این متون گفت: عجایبنامهها که به نوعی دایرهالمعارفهای زمان خود به شمار میروند، از قرن چهارم جای خود را در ایران باز کرده و پر از حکایتها و باورها و گزارشهایی هستند که میتواند منبع الهام نویسندگان ژانر وحشت قرار گیرد.
سلسله نشستهای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با هدف بررسی ویژگیهای نوجوانان امروز و ضرورت شناخت دقیقتر آنها در محل این انجمن برگزاری میشود.
نظر شما