چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
تداوم، رمز اعتبار و اثرگذاری جوایز ادبی است/ برگزاری اختتامیه در 14 مهر ماه

مجید قیصری، دبیرعلمی پنجمین دوره جایزه داستان تهران گفت: امیدوارم جایزه داستان تهران تداوم یابد و به سرنوشت تلخ جایزه داستان «جمال‌زاده» دچار نشود.

مجید قیصری، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به اینکه در پنجمین دوره جایزه داستان تهران برای نخستین بار بخش روایت‌نویسی نوجوانان به بخش‌های داستان کوتاه و ناداستان افزوده شده است، عنوان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را حداکثر تا 31 مرداد به دبیرخانه جایزه ارسال کنند. مراسم اختتامیه روز 14 مهر برگزار می‌شود و در بخش داستان و ناداستان به ترتیب به نفرات اول تا سوم علاوه بر تندیس جشنواره مبالغ 400 میلیون ریال، 200 میلیون ریال و 100 میلیون اهدا می‌شود. همچنین در بخش نوجوان به نفرات اول تا سوم علاوه بر تندیس مبالغ 200 میلیون ریال، 100 میلیون ریال و 50 میلیون ریال تعلق می‌گیرد.

دبیرعلمی پنجمین دوره جایزه داستان تهران هدف اصلی از برگزاری این جایزه را معرفی هویت پایتخت کشورمان در قالب آثار ادبی عنوان کرد و گفت: هر ساله شهرداری‌های کلان‌شهرهای مختلف دنیا برنامه‌های فرهنگی متنوع را به‌ویژه در قالب‌های فیلم و جشنواره‌های فرهنگی و شعر و داستان برای معرفی هویت شهر خود برگزار می‌کنند. امیدواریم تداوم جایزه داستان تهران نیز در معرفی و تبیین نگاه نویسندگان مختلف از قشرهای دانشجو، مهاجر و ساکنان بومی تهران  موثر باشد.

وی با ارائه طرح پیشنهادی بررسی تحلیلی آثار دوره‌های گذشته جایزه داستان تهران عنوان کرد: بررسی آثار و چاپ آنها می‌تواند به پژوهشگران و نویسندگان در هدف‌گذاری و تعیین چشم‌انداز داستان در این حوزه کمک کند.

قیصری با اشاره به اینکه داوری آثار این دوره جایزه از ابتدای مرداد آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت، افزود: رمز اعتبار و اثرگذاری هر جایزه ادبی تداوم آن در دوره‌های منظم یک یا دو ساله و در ادامه تحلیل و چاپ آثار است. متأسفانه جشنواره داستان «جمال‌زاده» که توسط شهرداری اصفهان برگزار می‌شد از حدود سه سال پیش متوقف شده و نتوانسته به مسیر صحیح خود ادامه دهد. امیدواریم شهرداری تهران بتواند با اختصاص بودجه‌ای مناسب و برنامه‌ریزی دقیق مانع از تکرار تجربه تلخ جایزه داستان «جمال‌زاده» شود و جایزه داستان تهران بتواند در هر دوره موفق‌تر به مسیر خود ادامه دهد.


 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها