پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲
«پایان روز » اثری یاس آلود و مختص مخاطب حرفه‌ای است/ وجوه مشترک نويسنده افغانستانی با کارگردان فرانسوی

علی‌اصغرعزتی‌پاک، در نشست نقد ادبیات معاصرافغانستان با بیان اینکه آثار محمد‌حسین محمدی تأثیر‌گذار و بسیار پخته است، گفت: کتاب « پایان روز» با اینکه یاس‌آلود است، اثری برای مخاطب حرفه‌ای ادبیات محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علی‌اصغر عزتی‌پاک در این نشست که عصر امروز، 22 تیر درحوزه هنری برگزار شد، گفت: شیفته نثر محمدحسین محمدی هستم. آثار این نویسنده اثرگذار و بسیار پخته است.« پایان روز» داستان ملال، سکون و سکوت است و محمدی تلاش کرده این مضامین را در فرم در آورد. از طرفی زمان در این اثر کش‌دار است و در جاهایی مخاطب خسته می‌شود.
 
این نویسنده و منتقد ادبی بیان کرد: محمدی علی رغم حرفه‌ای بودن در کتاب «پایان روز» اطناب کرده است. نثر این کتاب سنگین و وقایع با جزئیات بیان شده است به طوری که انگار مخاطب جلوتر از نویسنده حرکت می‌کند .مسئه دیگر این است که اثر یاس‌آلود و نا‌امید کننده است مردم کتاب می‌خوانند که اولا وقتشان پر شود و بعد از خواندن امید و نشاطی به دست آورند. کتاب «پایان روز» در اسم و در پایان، تلخی دارد. نویسنده باید افق بازتری پیش روی مخاطب بگذارد و مخاطب را امیدوار کند.
 
وی با بیان اینکه این کتاب هیچ باجی به مخاطب نمی‌دهد،عنوان کرد: محمدی باید حداقل پایان داستان را باز می‌کرد که مخاطب ناامید و مایوس نشود .این کتاب، اثری برای مخاطب حرفه‌ای ادبیات است. درواقع روی سخن محمدی با نویسندگان و اهل کلمه است و محمدی در این اثر کمی شل گرفته و کوتاهی کرده است. این نویسنده می‌توانست داستان را از وضعیت رخوت نجات دهد.
 
حسن محمودی،منتقد ادبی نیز در این نشست گفت: « پایان روز» سال ۹۷ منتشر شد و آن را خواندم. از مدت‌ها پیش ادبیات افغانستانی را به خاطر علاقه شخصی دنبال می‌کنم و قفسه کتابخانه‌ام از نویسندگان افغانستانی بیشتر کتاب دارد و این به علت پژوهشگری نیست بلکه به دلیل علاقه ام به ادبیات افغاستان است.
 
این منتقد ادبی سابقه آشنایی خود با محمدحسین محمدی را مربوط به ده‌ها سال قبل دانست و افزود: اولین مواجهه‌ام با محمدی در جشنواره داستان کوتاه در بندرعباس بود که محمدحسین محمدی، سعید بردستانی و هادی کیکاووسی در آن زمان داستان‌های شاخصی می‌نوشتند و در جشنواره‌های داستان کوتاه که در شهرهای مختلف مانند اصفهان و بندرعباس برگزار می‌شد جایزه می‌گرفتند. این سه نویسنده با نگاه خاص ادبیات نابی ارائه کردند.
 
وی با بیان اینکه محمدحسین محمدی ما را با داستان‌نویسان افغانستان آشنا کرد، گفت: محمدی در ايران رشد کرد و کتاب‌هایش را منتشر کرد. این نویسنده ما را با گویش، زبان و لغات بکری آشنا کرد. بردستانی و کیکاووسی با وجود اینکه داستان‌نویسان برجسته‌ای بودند به اندازه محمدی بخت و اقبال نداشتند و یکی از افرادی که باعث شد محمدی دیده شود هوشنگ گلشیری بود. به هر حال توجه ما به ادبیات افغانستان به خاطر درخشش محمدحسین محمدی است.
 
محمودی  تصریح کرد: این کتاب نشان می‌دهد که نویسنده‌اش به خاطر ساختار داستان‌ها و جهان داستانی خاصی که دارد قابل تامل است. متاسفانه در دوره‌ای هستیم که رمان و داستان کوتاه بازار ندارد. در چنین شرایطی کار خوب، دیده و حادثه تلقی نمی‌شود. بعد از کرونا سال‌های سکوت بوده و تعداد محافل ادبیات داستانی کم شده است.
 
نویسنده کتاب‌های«از چهارده سالگی می‌ترسم» و«روضه نوح» با بیان اینکه محمدی درپایان روز به نوعی از کار خود رونویسی کرده و خودش را تکرار کرده است، افزود: مهاجری که محمدی ترسیم کرده خاص نیست از  طرفی یکی از شخصیت‌های خاص این کتاب، مادر است که در ذهن مخاطب می‌ماند. برای من به عنوان مخاطب و منتقد آن بکری که در آثار قبل محمدی وجود داشت  در کتاب پایان روز وجود ندارد و کتاب‌های دیگر این نویسنده درخشان‌تر است. از طرفی نقطه قوت این کتاب که خوش ساخت و خوش فرم است، شخصیت‌پردازی است.
 
ضیاء قاسمی، نویسنده و منتقد نیز در این نشست با اشاره به چندوجهی بودن محمدحسین محمدی بیان کرد: محمدی شاعر، پژوهشگر، روزنامه‌نگار، ناشر و نویسنده کودک و نوجوان است. داستان‌نویسی او دو وجه دارد یک رمان نویسی و دیگری داستان کوتاه و نقطه مشترک کارهایش در تمام این حوزه‌ها نظم و دقت است.
 
این نویسنده و منتقد تصریح کرد: در زمانی که دانشجوی رشته سینما بودم اساتید برسون کارگردان فرانسوی را به ما معرفی کردند که آثارش را تحلیل کنیم. جهان برسون شبیه جهان محمد حسین محمدی است و مخاطب عادی کارهای محمدی را دنبال نمی‌کند همان جوری که برسون نیز مخاطب عام ندارد.  وجه مشترک دیگر محمدی و برسون نگاه نمایشی است. وقایعی که محمدی روایت می‌کند، نمایشی است و محمدی از مشاهده وقایع جزئی داستان را شکل می‌دهد.
 
وی با اشاره به تفاوت رمان و داستان‌های کوتاه محمدی بیان کرد: محمدی به جزئیات توجه زیادی دارد و این مسئله مخاطب را خیلی خسته می‌کند. محمدی در داستان‌های کوتاهش اتفاق‌پرداز و اتفاق‌انداز است و کاملا هیجان ایجاد می‌کند اما در رمان‌هایش اصلا این طور نیست . محمدی تلاش نمی‌کند همه مخاطبان را راضی کند او مخاطب خاص خودش را دارد.
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها