دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
کتاب پای ثابت مراسم عزاداری در مشهد مقدس/ گردهمایی کتابخوانان حسینی حول «میز کتاب»

خراسان رضوی -عضو کانون فرهنگی هیئت انصارالحجه(عج) معتقد است؛ میزهای عرضه کتاب در حاشیه جلسات عزاداری‌ گام مؤثری در افزایش فرهنگ کتابخوانی است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): چند سالی است که در گوشه و کنار جلسات مناسبت‌های مذهبی شهرهای مختلف، فعالیت‌های فرهنگی و به ویژه کتابخوانی توسط جوانان دغدغه‌مند دنبال می‌شود و این امر نقش مهمی در معرفی و عرضه کتاب‌های مناسب در میان مردم و تاثیر مثبتی بر افزایش توجه و نگاه مخاطبان به موضوع مطالعه، کتاب و‌ کتابخوانی داشته است.

هیئت فرهنگی مذهبی انصارالحجه(عج) مشهد، از سال ۱۳۷۹ در مشهد تاسیس شده و یکی از پرشور‌ترین و بزرگ‌ترین هیئت‌های شهر مشهد محسوب می‌شود که علاوه بر برگزاری مراسم در ایام شادی و عزای معصومین(ع)، کارهای فرهنگی بسیاری از جمله معرفی و فروش کتاب‌های شاخص، راه‌اندازی حسینیه کودک و پویش «هم‌قصه‌ها» ‌و چندین برنامه فرهنگی دیگر را هم پیش‌بینی کرده است.

دهه اول محرم امسال نیز «میز کتاب» در این هیئت برپا بود. به همین بهانه گفتگویی با امیرحسین گودرزی، یکی اعضای کانون فرهنگی این هیئت در رابطه با موضوع معرفی و عرضه کتاب در حاشیه این دهه انجام شده که می‌خوانید.

-فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی در هیئت انصارالحجه مشهد از چه سالی شروع شد؟

ایده معرفی کتاب در جلسات و راه‌اندازی غرفه فروش کتاب‌ها، توسط امیر کرمانشاهی، مداح هیئت مطرح شد که بلافاصله بعد از مطرح شدن این نظر، از سال ۱۳۹۶ شروع به کار کردیم؛ در ابتدا میلاد اسحاقی مسئول برپایی این نمایشگاه کوچک و معرفی کتاب‌ها قبل از شروع رسمی جلسات بود که بعد از دو سال، از سال ۱۳۹۸ تاکنون، اینجانب امیرحسین گودرزی، مسئول حوزه معرفی و فروش کتاب در کانون فرهنگی هیئت انصارالحجه مشهد هستم.

-میزان استقبال مردم از این نمایشگاه چگونه است؟

در سال ۱۴۰۲، با وجود مشکلات اقتصادی و گران‌شدن درصد زیادی از کتاب‌ها، فروش کتاب‌های این نمایشگاه سیار بیشتر از سال‌های قبل شده است. می‌توان گفت فروش امسال کتاب‌ها در این هیئت، دو برابر نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافته که این نشان‌دهنده رشد فکری و فرهنگی مردم است.

-میزان فروش عنوان کتاب‌ها و تعداد نسخه‌های آن‌ها چقدر است؟

در هر ایام مناسبتی، به طور میانگین ۷۰ عنوان کتاب و از هر عنوان سه تا 20 جلد را در غرفه خود موجود می‌کنیم که در پایان مناسبت‌ها مانند دهه اول محرم، بین ۵۰ تا ۷۰ درصد این کتاب‌ها به فروش می‌رسد؛ البته که این تعداد ممکن است با میزان استقبال مخاطب متغیر باشد.

 -مردم هم در برپا شدن مستمر این غرفه کتابفروشی در گوشه و کنار هیئت از نظر اقتصادی به غیر از خرید کتاب، مبالغی را اهدا می‌کنند؟

بله، معمولا بعضی از مردم در کنار کمک‌های مالی خود به صندوق‌های هیئت، به صورت خودجوش بخشی را هم برای کارهای فرهنگی مانند خرید و عرضه کتاب‌ها، برپایی مسابقات کتابخوانی و حسینیه کودک به مسئولان کانون فرهنگی هیئت انصارالحجه اهدا می‌کنند.

-مبالغ جمع‌آوری شده از فروش کتاب‌ها، صرف چه اموری می‌شود؟

هزینه‌هایی که از فروش کتاب‌ها به دست می‌آوریم به هیچ عنوان صرف امور شخصی نمی‌شود و ۱۰ درصد سود فروش کتاب‌ها را به طور کامل به انجام امور فرهنگی پیش‌رو اختصاص می‌دهیم.

-آیا فروش ویژه‌ای هم به منظور جلب نظر مخاطبان برای خرید در نظر گرفته‌اید؟

بله ما هر شب، پیش از شروع مراسم یک کتاب مناسب و شاخص را معرف می‌کنیم و برای کتاب‌های معرفی شده، ۲۵ درصد تخفیف در نظر می‌گیریم که البته تخفیف کتاب‌هایی که قیمت بیشتری دارند، متغیر است.

-در دو سال اخیر چه عنوان کتاب‌هایی بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و فروش بیشتری داشته‌ است؟

در سال ۱۴۰۱ کتاب «سوگنامه اسیر عشق، سفیر دمشق» با موضوع زندگینامه و کرامات حضرت رقیه(س) بیشترین فروش را در بین دیگر کتاب‌ها داشت؛ در چهار ماهه ابتدایی سال به ویژه دهه اول محرم ۱۴۰۲، کتاب‌های «کهکشان نیستی» با موضوع زندگینامه آیت‌الله سیدعلی قاضی طباطبایی، «قصه کربلا»، «رهایی از گناه» و «شمیمی از رحمت واسعه» آیت‌الله بهجت، بیشترین فروش را در بین دیگر عناوین داشته است.

-آیا از کتاب‌هایی که هر شب در هیئت توسط مجری، سخنران جلسه و مداح هیئت معرفی می‌شوند، استقبال خوبی صورت می‌گیرد؟

کتاب‌هایی که هر شب معرفی و خلاصه آن‌ها را برای مردم حاضر در جلسه بازگو می‌کنیم، فروشی دو برابر نسبت به دیگر کتاب‌ها در غرفه نمایشگاه کتاب دارند. این معرفی به صورت حضوری در مراسم و پخش زنده از شبکه‌های مجازی همچنین طراحی پوستر و انتشار آن‌ها در فضای مجازی است که صفحه هیئت انصارالحجه در بسترهای مختلف مهم‌ترین کانال ارتباطی ما و مخاطب، این رسالت را به عهده دارد.

-بیشترین مخاطب و متقاضی شما بزرگسالان هستند یا کودکان؟

به دلیل این‌که معمولا درصد بالایی از فضای هیئت متشکل از بزرگسالان خانم و آقا است، به طور قطع مشتریان هم اکثرا این قشر هستند، ولی امسال به دلیل این‌که کتاب‌های کودک و نوجوان بیشتر و شاخص‌تری را در غرفه موجود کردیم، استقبال کودک و نوجوان هم به نسبت سال‌های پیش بیشتر شده است. کتاب‌های «قهرمانان کربلا» و «قهرمان من»، عناوینی بودند که در حوزه کودک و نوجوان بیشترین فروش و استقبال را داشتند.

-موضوعات کتاب‌ها بیشتر در چه ‌حوزه‌ای قرار می‌گیرد؟

ما سعی می‌کنیم کتاب‌های موجود شده در هر زمان را متناسب با همان ایام در نظر بگیریم و غالب این موضوعات مذهبی است و همچنین اگر کتابی با عنوان و موضوعی غیرمذهبی در این غرفه داشته باشیم، به طور قطع از محتویات آن کتاب و قلم و اندیشه خوب نویسنده اطمینان پیدا می‌کنیم و آن را در اختیار مخاطب می‌گذاریم.

-چه کارهای دیگری در راستای فرهنگ‌سازی تربیتی و عقیدتی برای مردم در کانون فرهنگی هیئت انصارالحجه مشهد صورت می‌گیرد؟

در کنار فرهنگ‌سازی امر کتابخوانی، کارهای دیگری مانند راه‌اندازی حسینیه کودک در سال ۱۴۰۱ داشتیم که با تعدادی حدود هزار مخاطب کودک و نوجوان کار را پیش بردیم که با کمک مربی‌های مجرب حرم مطهر رضوی، شاهد استقبال خوب والدین و کودکان بودیم که البته امسال به دلایل مختلفی مانند مهیا نبودن زیرساخت‌های حسینیه از انجام این کار مهم بازماندیم؛ در فضای مجازی هم صفحه‌ای به نام «هم‌قصه‌ها» را داریم که با حضور و امدادرسانی در مناطق محروم،خانه سالمندان، آسایشگاه جانبازان و معلولان همچنین حضور و کمک در جمع بیرون‌خواب‌ها و افراد گرفتار به بیماری اعتیاد، سعی می‌کنیم گره‌های کوچک و بزرگ را با کمک مردم از زندگی افراد بی‌بضاعت و کم ‌توان باز کنیم که البته نیازمند حمایت و کمک ارگان‌های مختلف دولتی و خصوصی برای ادامه هر چه قوی‌تر این برنامه‌ها هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها