ایجاد محتوا به شکلهای مختلفی صورت میگیرد، اما هنوز بسیاری از بهترین شیوهها و روشهایی که باید به آنها توجه کنید تا محتوایتان قابلیت کشف شدن داشته باشد، وجود دارد. در این محتوا، به بررسی برخی از بهترین شیوههایی که بازاریابان محتوا باید ادامه دهند و همچنین موضوعات جدیدی که در سال ۲۰۲۳ در دنیای محتوا در حال ظهور هستند، میپردازیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
همچنین در ادامه هفت روش برتر برای بازاریابی محتوا در سال ۲۰۲۳ به صورت خیلی خلاصه آمده است که در ادامه هر کدام را به صورت دقیقتری مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. استفاده از صدای مشتری: برای ایجاد محتوا، از صدای مشتری استفاده کنید و محتوا را بر اساس نیازها و مشکلات آنها ایجاد کنید.
۲. استفاده از مدل بازاریابی محتوای «هاب و اسپوک»: با استفاده از این مدل، محتوا را به صورت هاب و اسپوک ایجاد کنید، به این معنی که محتوای اصلی را در یک هاب (مثلاً مقاله یا پست وبلاگ) ایجاد کنید و سپس به کمک محتوای جانبی (مثلاً ویدئوها، اسلایدها، پادکستها و غیره) آن را پشتیبانی کنید.
۳. بهینهسازی محتوا براساس انواع نتایج: محتوای خود را برای نوع نتایج مختلف بهینهسازی کنید، به طور مثال در جستجوهای ویژه، ویدئوها، نمودارها و غیره.
۴. سنجش بازدهی محتوا برای بازگشت سرمایه (ROI): همواره بازدهی سرمایهگذاری محتوایتان را اندازهگیری کنید و به دنبال بهبود و بهینهسازی آن باشید.
۵. محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی وجود دارد، اما به تبلیغات و حماسهسازی آن باور نکنید.
۶. بازبینی و تغییر دوباره محتوای قدیمی و کم بازده: محتوای قدیمی و کم بازده خود را بازبینی کنید و با بازسازی، آن را بهبود دهید.
۷. از بین بردن شکاف میان تیمهای درون سازمان: شکافها و فاصله بین تیمهای داخلی خود را از بین ببرید تا به سرعت بیشتری دست پیدا کنید و هماهنگی بین تیمها را تقویت کنید.
و اما برویم سراغ اصل مطلب و ۷ تا از بهترین روشهای بازاریابی محتوا در سال ۲۰۲۳ را باهم ببینیم و یاد بگیریم.
۱. استفاده از صدای مشتری در محتوایتان
استفاده از صدای مشتری در محتوای بازاریابی همواره یکی از بهترین شیوهها است و همچنین مهمترین آنها است. باید اطمینان حاصل کنید که محتوایتان با آنچه مشتری در واقع به دنبال آن است، هماهنگی داشته باشد. بدون انجام این کار، شاید هرگز نتوانید به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید، حتی اگر آنها به دنبال چیزی هستند که شما ارائه میدهید.
تحقیق کلمات کلیدی جزء اصول و اساس ایجاد هر محتواست و یک بخش عمده از ایجاد محتوای مرتبط، این است که اطمینان حاصل کنید از عباراتی استفاده میکنید که مردم در واقع به دنبال آنها میگردند و آنها را در اینترنت سرچ میکنند.
۲. ایجاد محتوا با استفاده از بازاریابی محتوای "هاب و اسپوک"
مدل بازاریابی هاب و اسپوک یک روش استراتژیک در حوزه بازاریابی محتوا است که برای افزایش اعتبار شما در یک موضوع خاص استفاده میشود. در این مدل، یک هاب مرکزی و اصلی را تعیین میکنید که معمولاً یکی از خطوط اصلی یا خدمات شما در حوزه کسب و کار است. این هاب شامل محتواها، مطالب و اطلاعات مرتبط با موضوع اصلی است.
سپس، اطلاعات و محتواهای اسپوک را ایجاد میکنید که به هاب متصل میشوند. این محتواها به صورت سؤالات، توضیحات یا مطالبی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به هاب اصلی مرتبط هستند. این محتواها میتوانند در مراحل مختلف مسیر خریدار، نیازها و سؤالات آنها را پوشش دهند.
از این طریق، با ایجاد محتواهای چندگانه و متنوع مرتبط با هاب اصلی، شما قدرت بیشتری در مورد موضوع مربوطه نشان میدهید و اعتبار شما در نظر مخاطبان و موتورهای جستجو مثل گوگل افزایش مییابد. نتیجهی این کار افزایش ترافیک ارگانیک، بهبود رتبهبندی کلمات کلیدی و افزایش نرخ تبدیل شما است.
گوگل همیشه علاقهمند به رتبهبندی وبسایتهایی بوده است که در یک موضوع خاص، تخصص خود را نشان میدهند. چه راهی بهتر، جز ایجاد محتوای زیاد و تخصصی درباره آن موضوع برای نشان دادن به گوگل و مشتریان که دارای تخصص کافی در زمینهی کاری خود هستید؟
محتوای هاب و اسپوک روش جدیدی در دنیای بازاریابی محتوا نیست، اما بسیار ضروری است و همچنان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با استفاده از مدل هاب و اسپوک، میتوانید تخصص خود را درباره یک هاب بسازید که معمولاً یکی از خطوط اصلی یا خدمات اصلی شما است. محتوای اسپوک آن هم معمولاً شامل سؤالات مرتبط با هاب یا بخشهای مختلفی از مسیر مشتری است که به هاب مرتبط میشوند.
با این روش، میتوانید کاربران را در مراحل مختلف جستجو هدف قرار داده و از طریق آنها به گوگل نشان دهید که شما درباره موضوع صحبت خود آگاهی دارید و این باعث میشود که در چشمان گوگل به مراتب متخصصتر به نظر برسید و در بهبود رتبهبندی سئو شما میتواند تأثیر چشمگیری داشته باشد.
۳. ایجاد محتوا بر اساس انواع نتایج
ما مدتی است که میدانیم گوگل دیگر محدود به ده لینک آبی نیست؛ اما، انواع جدیدی از نتایج به طور مداوم در گوگل ظاهر میشوند. به همین دلیل، صفحات نتایج موتور جستجو به شدت پر از انواع مختلف نتایج شدهاند.
همانند اطمینان حاصل کردن از حجم جستجوی کلمات کلیدی که آنها را هدف میگیریم، باید اطمینان حاصل کنیم که محتوایمان به شکلی مناسب ساخته شده است تا گوگل تمایل داشته باشد آن را نمایش دهد. چند نوع نتیجه در سال جاری بسیار محبوب شدهاند، بزرگترین آنها ویدئوهای کوتاه شکل است.
ویدئوهای کوتاه معمولاً در بازه زمانی ۱۰ تا ۳۰ ثانیه یا به مدت حداکثر ۵ دقیقه طول میانجامند. با رشد تیکتاک و اینستاگرام ریلز، محتوای ویدئویی کوتاه به شدت محبوب شده و حتی در گوگل نیز به عنوان نوع نتیجه نمایش داده میشود.
در هنگام ایجاد هر گونه محتوا برای وبسایت خود، حتماً نگاهی به محتواهایی که در گوگل نمایش داده میشوند و همچنین فعالیت رقبا داشته باشید. استفاده از محتواهای ویدئویی یا تصاویر میتواند محتوا را برای به اشتراکگذاری در رسانههای اجتماعی قابل فهم تر و جذابتر کند.
همچنین، این روشی عالی برای نمایش در google images است که به عنوان دومین موتور جستجو در پشت صفحه اصلی گوگل شناخته میشود. محتواهای صوتی مانند پادکستها نیز به یکی از روشهای محبوب برای مصرف محتوا توسط مردم تبدیل شده است.
در هنگام ایجاد محتوا، براساس آنچه در صفحه اول گوگل نمایش داده میشود، باید بفهمید که گوگل چگونه فکر میکند که کاربران از محتوا چگونه استفاده میکنند. سپس بررسی کنید که آیا میتوانید محتوا را برای این نوع رسانهها ایجاد کنید یا خیر. این رویکرد به شما کمک میکند تا در نظر گوگل به عنوان یک منبع معتبر شناخته شوید و از افزایش ترافیک ارگانیک، رتبهبندی کلیدواژهها و تبدیلها برای کسبوکارتان بهرهمند شوید.
۴. سنجش بازدهی محتوا برای بازگشت سرمایه (ROI)
البته که این موضوع یک روند جدید نیست، اما یکی از بهترین روشهای بازاریابی محتواست که همیشه در صنعت مورد توصیه قرار میگیرد. سنجش بازدهی محتوا در حوزه بهینهسازی موتورهای جستجو یا همان سئو به طور کلی مشکل است، در عین حال که در تبلیغات پرداختی یا بازاریابی ایمیل معمولاً میتوان از معیارهای مشخصی مانند هزینه بر کلیک (CPC)، نرخ تبدیل و سایر متریکهای (سنجش) کلیدی بهره برد.
بنابراین، مهم است که روشهای روشنی برای سنجش بازدهی محتوا تعریف کنید و ثابت کنید که محتوای شما تأثیر مثبتی بر نتایج خواهد داشت.
بهترین راه برای این کار، گزارش دادن از اینکه محتوا چگونه تعداد کاربران و تعداد تبدیلها را افزایش میدهد است. این رویکرد به شما کمک میکند تا بهتر درک کنید که چگونه محتوا برای رشد سازمان مؤثر است و میتواند ترافیک و رتبهبندی کلمات کلیدی را بهبود ببخشد.
توصیه میشود قبل از ایجاد محتوا، گزارشدهی را، با استفاده از یک پلتفرم SEO یا ابزارهای کوچکتر راهاندازی کنید تا بتوانید عملکرد محتوای خود را بسنجید. بررسی کنید که آیا کلمات کلیدی مورد نظرتان در صفحه یک نتایج جستجو قرار گرفتهاند یا خیر. این کار به شما کمک خواهد کرد تا ترافیک وب سایت خود و در نتیجه فروش را افزایش دهید.
با ادامه این روند، میتوانید به دیگران بفهمانید که اهمیتدادن به SEO از قبل و ایجاد محتوای خوب میتواند به شما کمک کند تا کاربران را به وبسایتتان جذب کنید و همچنان ترافیک به محتوایتان جاری باقی بماند.
۵. تولید محتوا به وسیله هوش مصنوعی
بالاخره اتفاق افتاد...
محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی بالاخره به دست عموم رسیده است، اما خیلی در دام تبلیغات نیافتید.
این روزها تعداد زیادی از کلمات مخفف مثل VR (واقعیت مجازی)، AR (واقعیت افزوده) یا NFT (توکنهای غیر قابل معامله) وجود دارند که برخی از مردم باور دارند که آینده را تحت تأثیر قرار میدهند و به عنوان تغییردهندگان اصلی شناخته میشوند. اما تاکنون هیچ یک از این مفاهیم به عنوان نوآوران اصلی مورد قبول عموم قرار نگرفتهاند. حداقل تا الان...
هوش مصنوعی برای مدت طولانی همچنان باقی خواهد ماند؛ زیرا میتواند زندگی را در بسیاری از جنبهها آسانتر کند. استفاده از خدمات هوش مصنوعی مانند ChatGPT برای تحقیقات، ایجاد طرح و ساختار محتوا یا ایدهپردازی میتواند مفید باشد، اما توصیه نمیشود که این خدمات به طور کامل محتوا را برای شما تولید کنند.
تازگیها گوگل راهنمای E-A-T خود را با اضافه شدن حرف "E" اضافی برای تجربه (Experience) بهروزرسانی کرده است. این نشان میدهد که گوگل همچنان تمرکز خود را بر محتوای معتبر دارد و بسیار مهم است که به کاربران نشان دهید که شما درباره موضوعی صحبت میکنید که دانش کافی را دارید.
به نظر میرسد اضافه شدن حرف "E" جدید به عنوان تجربه، در اصل یک حمله به محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی است، زیرا گوگل میخواهد اطمینان حاصل کند که کاربران از منابع معتبر اطلاعات صحیح را دریافت میکنند؛ مانند بهروزرسانی الگوریتم YMYL در گذشته.
همچنین، بهروزرسانی محتوا بهصورت مفید و کاربردی از سوی گوگل به اتمام رسیده و بر وبسایتهایی که محتوای نامناسب یا غیرمفید دارند تأثیر گذاشته است. این به دلیل آن است که بسیاری از وبسایتها شروع به تولید محتوا به طور اصلی برای موتورهای جستجو کردهاند و نه برای انسانها. به عبارت دیگر، گوگل تمایل دارد که وبسایتها محتوایی را ارائه دهند که واقعاً به کاربران کمک کند و ارزشافزودهای داشته باشد. این نشان میدهد که بهبود کیفیت محتوا و ارائه محتوای مفید و متنوع به کاربران بسیار مهم است.
به این نکته همواره دقت داشته باشید که انسانها باید محتوا را برای سایر انسانها بنویسند.
از هوش مصنوعی برای کمک به ایجاد محتوا استفاده کنید، اما مراقب باشید که این را به صورت گسترده و جمعی انجام ندهید، مانند سایت CNET که پس از توجه مردم به خطاهای مختلف در محتوا، از این تلاش عقبنشینی کردند. برای کسب اطلاع از نحوهی صحیح تولید محتوا با هوش مصنوعی میتوانید مقالهی «آموزش نوشتن مقاله با Chatgpt» را مطالعه کنید.
۶. بهبود و بازنگری محتوای قدیمی یا کم بازده
سال جدید، محتوای جدید، نه؟ پاسخ برای این سؤال خیر است.
با نظارت بر عملکرد محتوای فعلی سایتتان، میتوانید متوجه شوید آیا امکان بهبود و بازنگری محتواهای قدیمی و کم بازده وجود دارد یا خیر. یکی از بهترین روشها در این زمینه، انجام یک بررسی محتوا است تا ببینید کدام محتواها عملکرد خوبی داشتهاند و کدام محتواها نیاز به بهروزرسانی و بهبود در سال جاری دارند. (پیشنهاد میشود برای این کار از سرچ کنسول استفاده کنید)
هیچ لزومی نیست محتوای جدید تولید کنید، به خصوص اگر محتوا از پیش کیفیت خوبی داشته باشد، اما میتواند از کلمات کلیدی هدف جدیدی بهرهمند شود. با بررسی محتوای فعلی خود، میتوانید نقاط ضعف محتوا را شناسایی کنید که نیاز به ایجاد محتوای جدید دارند یا محتوایی که میتواند با یکدیگر تلفیق شوند و بهتر عمل کنند را پیدا کنید.
پس حواستان باشد، به جای هدردادن زمان و انرژی برای ایجاد محتوای جدید، بهتر است از محتوای موجود در سایت خود استفاده کنید و آن را بازبینی و بهبود دهید. بررسی محتوای سایت همیشه بهترین روش است و این فرایند به شما کمک میکند تا گوشههای پنهان را کشف کنید و همچنین متوجه شوید کدام قسمتهای دیگر نیاز به بهروزرسانی، بهینهسازی یا ایجاد محتوای جدید دارند.
۷. از بین بردن شکاف میان تیمهای درون سازمان
این مسئله تنها یک شاخص برتر برای استراتژی تولید محتوا نیست، بلکه یک شاخص برتر برای هر سازمانی است که در بازاریابی محتوا دستی دارند.
تولید محتوا بر روی وبسایت شما شامل بسیاری از عناصر مختلف است. بسیاری از افراد فکر میکنند که این کار تنها وظیفه تیم تولید محتوا است، اما در واقع تیمهای طراحی محصول، تیمهای توسعه، تیمهای حقوقی و حتی تیم SEO هم در این فرایند دخیل هستند.
در هر سازمان، به ویژه در شرکتهای بزرگ، باید اطمینان حاصل شود که تمام این بخشها با یکدیگر همکاری کنند تا به هدف مشترکی دست یابند یعنی؛ جذب بیشترین ترافیک به وبسایت و تبدیل آنها به مشتریان.
پیشنهاد میکنیم تا با سایر بخشهای سازمان به طور منظم جلساتی داشته باشید و فرایندهایی را برای ایجاد محتوای جدید و بهینهسازی محتوای موجود ایجاد کنید. این کار بهبود کارایی را تسهیل میبخشد و تضمین میکند که همه اعضای تیم نقش و مسئولیت خود را در طول فرایند به خوبی درک کنند.
اگر پیش از این مسئولیتهای هر بخش را تعریف نکنید و دلیل لزوم آنها را توضیح ندهید، آن بخش ممکن است به مسائل مناسب اولویت نبخشد و این موضوع منجر به تأخیر در فرایند ایجاد محتوا شود. بهترین بازاریابان محتوا سعی میکنند این شکافها را برطرف کنند تا مطمئن شوند محتوا به طور مؤثری منتشر میشود. ارتباطات، آموزش و سازماندهی بخشهای مهمی در این روند هستند.
کلام آخر
با رعایت این ۷ روش، میتوانید مطمئن باشید که محتوای شما در سال ۲۰۲۳ و در آینده به خوبی مدیریت میشود. در کل، شما باید پیشبینیهایی که در هنگام ایجاد محتوا مییابید را به خوبی به کار ببندید و با تیمهای داخلی درباره نیاز به کمک آنها در این فرایند ارتباط برقرار کنید.
بازاریابی محتوا یکی از بهترین روشها برای هر سازمان است تا باعث جذب ترافیک به سایت خود شود، زیرا به کمک آن میتوان مصرفکنندگان را در مورد مزایای خطوط خدماتی خاص آموزش داد و اعتماد آنها را به اینکه برند شما مناسب نیازهایشان است، بالا برد.
لازم به ذکر است که هوش مصنوعی در این سال موضوعی داغ خواهد بود، اما هنوز برای ایجاد محتوای کامل و چیزهایی که بیش از حد گسترده باشد، کامل نیست. در نظر داشته باشید، مهمترین امر در تولید محتوا اطمینان حاصل کردن از دقت و نوشتن محتوا برای انسانها توسط انسانها است. اگر نیاز دارید در زمینهی تولید محتوا از شخص یا شرکتی کمک بگیرید و کار تولید محتوای خود را برونسپاری کنید، شرکتهای زیادی از جمله تریبون، نویسش، الو کانتنت، الو محتوا، رایا مارکتینگ، ترجمیک و … میتوانند این خدمت به بهترین شکل ممکن به شما ارائه دهند و شما را در ایجاد محتوای مؤثر و موفقیتآمیز یاری میکند.
نظر شما