یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
معرفی خالقان نخستین نقاشی‌های روی بوم در کتاب «پیشگامان هنر نقاشی»

همدان -عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: کتاب «پیشگامان هنر نقاشی» به معرفی خالقان نخستین نقاشی‌های روی بوم می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در همدان، حسین اردلانی اظهار کرد: کتاب پیشگامان هنر نقاشی همدان در ۴۰۰ صفحه در انتشارات حوزه هنری استان همدان منتشر شد.

وی با جزئیات بیشتر درباره کتاب پیشگامان هنر نقاشی همدان کتاب گفت: این اثر ادای دینی به هنرمندانی است که با ذوق و احساس منحصر به فردشان چراغ فرهنگ و هنر نقاشی را در استان همدان روشن نگه داشتند و خود را وقف خلق اثر و پرورش هنرمندان نسل بعدی کردند.

عضو هیئت علمی گروه هنر دانشگاه آزاد اسلامی همدان افزود: کتاب پیش‌ رو به لحاظ تاریخی، تحلیل فرمی و محتوایی آثار هنرمندان پیشگامان هنر نقاشی در استان همدان می‌تواند برای دانشجویان هنر‌های تجسمی به‌خصوص دانشجویان نقاشی آموزنده باشد.

وی تصریح کرد: تلاش داشتیم کامل‌ترین و جامع‌ترین اطلاعات موجود از هنرمندان پیشگام همدانی در عرصه هنر نقاشی را برای محققان و علاقه‌مندان به هنر نقاشی در این کتاب ارائه کنیم و این اثر به معرفی هنرمند متولد میان سال‌های ۱۲۸۰ تا ۱۳۳۰ پرداخته است.

اردلانی متذکر شد: از ویژگی‌های منحصربه فرد این کتاب تاریخی، تحلیل و آنالیز‌های بصری آن است که به همراه عکاسی از آثار هنرمندان توسط نویسنده کتاب انجام شده، در بخش برخی از هنرمندان به فراخور همراهی در مصاحبه‌ها و یا وجود منابع مکتوب بیشتر از دیگر هنرمندان کامل‌تر و جامع‌تر به نگارش درآمده است.

نگارنده کتاب پیشگامان هنرنقاشی همدان بیان کرد: غالب نشست‌های گپ و گفت و معرفی هنرمندان و پژوهش‌های میدانی به همت احمد فتوت شکل گرفته و روش جمع‌آوری اطلاعات کتاب به شکل میدانی و به روش مشاهده، مصاحبه و کتابخانه‌ای انجام گرفته و روش تحلیل آثار به شکل توصیفی و نقد آثار مبتنی بر تحلیل فرمی و سبک شناسی برخی از آثار هنرمندان به شیوه تحلیل محتوای تطبیقی انجام شده است.

دانشیار رشته هنر دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: این کتاب تلاش دارد به هنرمندانی بپردازد که در استان همدان نخستین نقاشی‌های روی بوم را خلق کرده‌اند یا جزء نخستین فارغ‌التحصیلان رشته هنر و نقاشی از دانشگاه بوده‌اند، هنرمندانی که بر فرهنگ تصویری همدان یا ایران تأثیرگذار هستند و با خلق آثار و آموزش داشته‌هایشان خدمت بزرگی به استان همدان و ایران کرده‌اند.

وی یادآور شد: از محدودیت‌های تحقیق این کتاب می‌توان به درنظر گرفتن بازه زمانی مشخص برای تولد هنرمندان اشاره کرد(متولدین ۱۲۸۰ تا ۱۳۳۰)؛ اگرچه کتاب، پیشگامان هنر نقاشی را در استان همدان بررسی می‌کند، اما می‌توان تأثیرگذاران دیگری هم به عنوان پیشگام، خارج از این بازه زمانی یافت.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان تصریح کرد: از سختی‌های تألیف این کتاب می‌توان به هنرمندانی اشاره کرد که پیشتر فوت کرده یا به خارج از ایران مهاجرت کرده‌اند و دسترسی به خانواده آنان میسر نبود یا به دلایل شخصی، اجازه و امکان مصاحبه از جانب آن‌ها برای نویسنده فراهم نشد.

وی بیان کرد: هنرمندانی هم بودند که آثار نقاشی آن‌ها در دسترس نبود و تنها منبع نویسنده بخش‌هایی از دیگر فعالیت‌های آن‌ها که مربوط به این اواخر است، بوده است.

اردلانی درباره معرفی کتاب نیز گفت: در فصل اول کتاب پیشگامان هنرنقاشی همدان به سیر هنر نقاشی و بررسی جنبش هنر نو در ایران، سپس به صورت مفصل وضعیت و شرایط هنر نقاشی در استان همدان معرفی و سپس وجوه اشتراک هنرمندان همدانی همچون طبیعت، موسیقی و معلمی بطور مجزا مطرح می‌شود.

اردلانی تصریح کرد: در فصل دوم به هر هنرمندی در دو بخش زندگی‌نامه و تحلیل آثار پرداخته شده و به دلیل محدودیت در آوردن تصاویر آثار هنرمندان، نویسنده تلاش کرده از بخش‌های کاری متفاوت هنرمندان آثاری را انتخاب کند تا روند کاری هر هنرمند تا حد امکان معرفی شود.

وی تأکید کرد: در بخش تحلیل آثار تلاش شده تا به فضاسازی یا ترکیب‌بندی و تحلیل فرم‌های به‌کار رفته در آثار پرداخته شود و برای نایل آمدن به این هدف، آنالیز‌هایی بصری در دل کتاب آورده شده تا هرچه ساده‌تر توضیحات تحلیلی آثار برای مخاطبان قابل دریافت شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان افزود: تقسیم‌بندی بخش بعدی با توجه به آثار هنرمندان در طول عمر هنری آنها شکل گرفته و به صورت تاریخی سعی شده نقاشان متولد ۱۲۸۰ تا ۱۳۳۰ شمسی به اجمال معرفی شوند.

اردلانی گفت: با توجه به حوزه فعالیت و آثار آنها در نقاشی، هنرمندان نقاش همدانی بعد از نقاشی بر روی بوم و مقوا با‌ عنوان نقاشان پیشرو به پنج دسته نقاشان متأثر از مکتب کمال‌الملک، نقاشان طبیعت‌گرا، مینیاتور و هنر ملی، نقاشی مذهبی و قهوه‌خانه و نقاشی نوگرا تقسیم می‌شوند.

وی تشریح کرد: قبل از این دوره همدان شاهد نقاشان سنتی و عامیانه بود که بیشتر بر گاری‌ها و صندوقچه‌های جهیزیه یا بر بدن در گرمابه‌ها نقش خالکوبی می‌کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها