چاپ هفتم کتاب «اندیشه انتظار (شناخت امام عصر (عج) و چگونگی حکومت جهانی صالحان)» اثر حجت الاسلام احمد زمانی منتشر شد.
«انتظار» ایده و اندیشه سترگی است که بر همه عقاید و رفتارهای فردِ مسلمان تأثیر میگذارد و او را در مسیر هدایت، راسخ نگه میدارد. تشیّع با تاکید بر اندیشه انتظار و شناخت امام عصر (عج) انسان را با حیات طیبه، پیوند میزند و نویدبخش چگونگی حکومت جهانی صالحان است.
پژوهش حاضر با عنایت به نکته فوق، اندیشه انتظار را در ۱۲ فصل از تولد حضرت حجة بن الحسن العسکری تا حکومت جهانیِ آن حضرت، کاویده است.
ساختار اثر
این کتاب در ۱۲ فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «ولادت قائم آل محمد (عج)» به بررسی ولادت مهدی (عج) در منابع اهل سنت، عقیقه، نامگذاری و توضیحی درباره نامهای حضرت مهدی (ع) پرداخته است.
نویسنده در فصل دوم با عنوان در «انتظار مصلحی بزرگ» به تبیین اهمیت انتظار و انواع انتظار (انتظار سازنده و پویا و انتظار مخرب) پرداخته، مصلح بزرگ در کتابهای آسمانی و مصلح بزرگ در میان ملل و اقوام را تشریح کرده و مهاجمان فرهنگی و مهدویت را مورد تاکید قرار داده است.
«مصلح بزرگ در قرآن» عنوان سومین فصل از کتاب حاضر است که در آن مهدی (ع) در قرآن و آیات تأویل و تفسیر شده در شأن مهدی (ع) به نگارش درآمده که اهم آنها عبارتند از: بقره، آل عمران، انعام، توبه، ابراهیم، انبیا، شعرا، نمل، فجر، عصر و….
فصل چهارم با عنوان «بشارتها و پیشگوییها در روایات به بیان روایات شیعه» (پیامبر خدا (ص)، امیر مؤمنان، علی (ع)، فاطمه زهرا (ع)، امام حسن مجتبی (ع)، امام حسین (ع)، امام سجاد (ع)، امام محمد باقر (ع)،..... و امام عصر، حجت بن الحسن - عجل الله فرجه الشریف و روایات اهل سنت (مهدی (ع) فرزند علی و فاطمه (ع)، مهدی (ع) از اهل بیت پیامبر (ع)، مدت حکومت مهدی (عج)، مکان بیعت با مهدی (عج)، اهل بیت (ع) قبل از ظهور و روز رهایی و آزادی کامل فلسطین) پرداخته است.
نویسنده در پنجمین فصل از کتاب مذکور با عنوان «غیبت صغری» به تشریح فلسفه غیبت، فواید غیبت در احادیث و دوران غیبت پرداخته و سفرا و نوّاب چهارگانه و توقیعات (نامههای نشانهدار) (محورهای اساسی توقیعات: ایجاد امید، انسجام، سازماندهی و تشکل، تجلیل از اصحاب خویش و دوستداران اهل بیت (ع)، افشاگری و طرد گروههای منحرف، جلوگیری از تعیین وقت ظهور، توجه به اموال و وجوهات شرعی و صاحبان آنها، پیام تسلیت و تعزیت به شخصیتهای برجسته عالم اسلام و برخی از نشانههای حتمی و غیر حتمی ظهور) راه به رشته تحریر درآورده است.
فصل ششم با عنوان «آئین منتظران در غیبت کبری» به بررسی غیبت کبری و آئین منتظران در عصر غیبت (شناخت امام عصر (عج)، انتظار فرج، دعا برای سلامتی و ظهور امام زمان (عج)، سازماندهی و تمرین امور جهادی و دفاعی، توجه به خواستههای مرجعیت عامه شیعه در بحرانهای مختلف و توسل به حضرت بقیه الله الاعظم میپردازد.
«عنایتهای قائم آل محمد (عج)» عنوان هفتمین فصل از کتاب حاضر است که در آن برکات حضرت مهدی (عج) (بهرهبرداری تکوینی و بهرهبرداری اختیاری) و عنایات خاصه حضرت مهدی (عج) (پاسخ به درخواست و استغاثه، بررسی پرونده اعمال بندگان با عنایت خاص، عنایت ویژه به شیعیان، حضور در موسم حج ابراهیمی و همراه با زائران بیت الله الحرام و مقدرات مردم در لیله القدر) به نگارش درآمده است.
فصل هشتم با عنوان «سو استفاده از عقاید مهدویت» به بیان مدعیان دروغین مهدویت، وکلای دروغین در غیبت صغری، تعیین زمان ظهور بقیه الله الاعظم (عج) و اهمیت صفات شخصی بقیه الله الاعظم (عج) اختصاص دارد.
نویسنده در فصل نهم با عنوان «دیدگاهها درباره تشرّف» به تبیین توقیع شریف و برداشت نادرست از توقیع شریف پرداخته و تشرف یافتگان (دیدار پرفیض محمد بن عیسی بحرینی، تشرف حاج سید احمد رشتی و تشرف آیت الله حاج سید محسن امین جبل عاملی) را شرح داده است.
اماکن و مساجد منصوب به حضرت مهدی (عج) عنوان دهمین فصل از کتاب مذکور است که از اهم این اماکن میتوان به سرداب غیبت، مسجد سهله، مقام حضرت مهدی (عج) در کربلا، مسجد جمکران قم و مقام صاحب الزمان (عج) در شوشتر اشاره کرد.
فصل یازدهم با عنوان «علائم ظهور به بررسی علائم حتمی ظهور» (حرکت اصلاح طلبانه یمانی، صیحه آسمانی، فرو رفتن سپاه سفیانی در سرزمین بَیداء و کشته شدن نفس زکیه) و علائم غیر حتمی و نکتههای اساسی در روایات علائم ظهور (بررسی طلوع خورشید از مغرب، خروج دجّال، تفکیک علائم ظهور از علائم قیامت کبری و بداء در برخی از علائم ظهور) میپردازد.
«حکومت جهانی قائم آل محمد (عج)» عنوان دوازدهمین و آخرین فصل از کتاب مذکور است که در آن ویژگیهای حکومت مهدوی (مدیران برجسته و ممتاز، اندیشه برتر در درک مصالح و مفاسد، امنیت همه جانبه و برداشته شدن تقیه از جامعه تشیع) تبیین شده و حکومت حضرت مهدی (عج) و سلاحهای پیشرفته (حوزه علوم طبیعی و حوزه باورهای دینی) به نگارش درآمده است.
بیان فلسفه غیبت و چگونگی بهرهبرداری از امام غایب
حضرت مهدی (عج) در پاسخ به پرسشهای چندگانه اسحاق بن یعقوب که از طریق محمد بن عثمان بن سعید سوال نموده بود، فرمود: اما درباره علت و فلسفه غیبت، خداوند - عزوجل - میفرماید: ای کسانی که ایمان آوردهاید! از برخی چیزها سوال نکنید، زیرا چنانچه روشن شود شما را خوش نیاید سپس فرمود: بر گردن پدرانم بیعت حاکمان سرکش زمانه وجود داشت ولکن من وقتی ظهور کنم بیعت هیچکس بر دوشم نخواهد بود، [زیرا کار و خدمتی ارائه نشده است] اما چگونگی بهرهوری مردم از من در زمان غیبتم همانند بهرهبرداری از خورشید است آن گاه که ابرها او را از دیدگان مردم نهان سازند. من سبب امنیت برای زمینیانم؛ همانطور که ستارگان برای آسمانیان امنیت ایجاد میکنند و از کارهایی که سودی برایتان ندارد پرسش نکنید و خود را در آموختن آنچه از شما نخواستهاند به زحمت نیفکنید و برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید که همان فرج شماست و ای اسحاق بن یعقوب! درود بر تو و بر کسانی که از هدایت پیروی کنند.
در میان توقیعات، تسلیت به محمد بن عثمان بن سعید عمری و نیز تسلیت به علی بن محمد سمری و… دیده میشود که در باب معرفی آنان گذشت و این امر حائز اهمیت است، زیرا مراتب قدردانی و دعای امام معصوم، موجب آمرزش متوفّی و سربلندی بازماندگان است. گویا مرهمی بر جراحت باقیمانده از مصیبت برای فرزندان، برادران و صاحبان مصیبت خواهد شد.
نظر شما