در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار میشود؛
«بوطیقای مقتلهای فارسی» در بیستوچهارمین زبانشناخت
بیستوچهارمین نشست از سلسله نشستهای زبانشناخت با عنوان «بوطیقای مقتلهای فارسی» برگزار میشود.
این پژوهشگر بارزترین و آشکارترین هنرمندیها در حوزه مقتلنویسی را متعلق به حسین واعظ کاشفی در کتاب «روضةالشهدا» میداند و میافزاید: با اینکه نوشته او با انکارها و اعتراضهای بسیار روبهرو بوده است، به سبب هنرورزیها و زبانآوریهای درخور توجه این اثر، مانندهنویسیهای این کتاب فراوان بوده و آن را به سرمنشأ یک جریان در تاریخنگاری ادبی تبدیل کرده است. نمونه این مانندهها، کتابهای «محرق القلوب» و «طوفان البکا» است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه وجوه مشترک این مقتلها، ما را به بحث در باره بلاغت مقتل میرساند، میگوید: البته داستانپردازیهای مقتلهای فارسی در بستر تغییر گفتمان از اسلام سنی به اسلام شیعی نمونههای دیگری هم دارد، مانند کتاب «تاریخ خلفا و مقتل امام حسین علیه السلام» که با داستانپردازی، برای ورود به تاریخ کربلا زمینهچینی کرده است.
این پژوهشگر بیان نمایشی را یکی از شگردهای هنری به کار رفته در این مقتلها عنوان میکند و میافزاید: افسانه ازدواج شهربانو با امام حسین (ع) و نیز افسانه عروسی حضرت قاسم بن الحسن (ع) از نمونههایی است که میتوان نام برد.
زهرا حیاتی، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی ازدانشگاه تربیت مدرس است. وی که بیشتر به مطالعات و پژوهشهای میانرشتهای میان ادبیات و هنرهای تصویری و نمایشی پرداخته، دارای آثاری تألیفی شامل «مهرویی و مستوری» با موضوع بازآفرینی منظومه خسرو و شیرین در سینما، «افسانه و رسانه» با موضوع بازآفرینی مجموعه هزار و یک شب در سینما و تلویزیون و کتاب فرهنگ تمثیلهای کوتاه در مثنوی با عنوان «من چو لب گویم لب دریا بود» است.
این نشست، 29 شهریور از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار میشود.
نظر شما