یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
مجموعه تمرینات و تکنیک‌های افزایش هوش سیاسی

«کتاب راهنمای رفتار سیاسی در سازمان» مجموعه‌ای از ابزارها و تکنیک‌های افزایش هوش سیاسی برای ایجاد یک محیط کاری مثبت، از سوی انتشارات پویش مدام روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دیوید بن‌کرافت-ترنر نویسنده این کتاب در آغاز به این موضوع اشاره می‌کند که افراد زیادی هستند که از اثرات منفی «رفتار سیاسی در سازمان» ناامید، عصبانی و آسیب‌ دیده‌اند. از همین رو نیز این نویسنده، این کتاب را با هدف ارائه یک جایگزین برای سیاسی‌بازی‌های مخرب و پیدا کردن درک درست از کارهایی که می‌تواند بر محیط کار اثرات مثبت بگذارد منتشر کرده است.
 
موضوع مهمی که در کتاب به آن اشاره می‌شود این است که رفتار سیاسی در محیط سازمان همیشه وجود داشته است به خصوص در جایی که گروهی افراد تصمیم گرفته‌اند با هم کار و زندگی کنند. این موضوع در زندگی اجداد ما نیز وجود داشته است و اگر دستنوشته‌های آن‌ها را مرور کنیم متوجه این رفتار خاص که آن را سیاسی می‌نامیم می‌شویم.
 
کتاب در بخش ابتدایی به عنوان نمونه به برخی از رفتارهای سیاسی رایج پرداخته و پس از آن سوالاتی را از مخاطب می‌کند و به این ترتیب او را با این مقوله بیشتر آشنا می‌کند. در این زمینه آمار نیز ارائه می‌کند برای نمونه تخمین زده می‌شود که اثرات منفی رفتارهای سیاسی سازمانی سالانه 7.8 میلیارد پوند برای اقتصاد بریتانیا هزینه داشته است. همچنین در گزارش‌های اخیری که بن‌کرافت داشته، 69 درصد از پاسخ‌دهندگان اظهار داشتند که رفتار سیاسی بسیار رایج بوده و در حال افزایش است.
 
موضوع جالب دیگری که در کتاب مطرح می‌شود مقایسه تیپ‌های شخصیتی بر اساس حیوانات است و نویسنده این پرسش را مطرح می‌کند که شما جزو کدام دسته از حیوانات سیاسی هستید. در این رابطه روباه، جغد، قاطر و گوسفند را مثال زده و برای هر کدام تیپ‌هایی شخصیتی معرفی کرده است. مثلا هوش و حیله‌گری و سازگاری را به روباه نسبت داده؛ سخت‌کوشی و بدخلقی و تندوری را به قاطر؛ تیزبینی و چابکی و عاقل بودن را به جغد و ساده‌دلی و بی‌گناهی و وفاداری را به گوسفند نسبت داده است.
 
«توسعه مهارت‌های هوش سیاسی» عنوان فصل دوم کتاب است و خلاصه کلامش این است که افراد با هوش سیاسی به دنیا نمی‌آیند و آن‌ها این مهارت را در طول زمان و در نتیجه قرار گرفتن در معرض فرهنگ‌های مختلف سازمانی و به چالش کشیده شدن در جمع همکاران می‌آموزند.
 
در این فصل تمریناتی در زمینه مهارت‌های کلیدی هوش سیاسی ارائه شده است؛ مهارت‌ ارتباطات، تاثیرگذاری، شبکه‌سازی و توانایی ویژه یا همان عامل X. در مورد ارتباطات کتاب اینطور سعی می‌کند مخاطب را هدایت کند: «تمرین کنید که در مورد آنچه می‌خواهید به دست آورید و نحوه دستیابی به آن صریح و صادق باشید، زیرا این باعث ایجاد اعتماد می‌شود.»
 
در مورد مهارت تاثیرگذاری نیز، راهگشای کتاب اینچنین است: «تفاوت بین رفتارهای منفعلانه، پرخاشگرانه و قاطعانه را بیاموزید. رفتارهای منفعلانه و پرخاشگرانه احتمالا منجر به باخت شما می‌شود. وقتی قول می‌دهید کاری را برای یک همکار یا مشتری انجام دهید، آن را دنبال کنید و آنچه را که قول داده‌اید انجام دهید.»
 
کتاب در مورد مهارت شبکه‌سازی نیز نکته‌هایی را ارائه می‌کند. «شکل‌دهندگان نظر نهایی در سازمان را شناسایی کنید. به آن‌ها نزدیک شوید، رفتارها و تکنیک‌های آن‌ها را مشاهده کنید و یاد بگیرید که چگونه به طور موثر تاثیر می‌گذارند. متحد بسازید و با افرادی که دارای ارتباطات قوی هستند روابط غیررسمی ایجاد کنید.»
 
در مورد توانایی ویژه یا همان عامل X نیز اینطور در کتاب آمده است: «میدان نبرد درست را برای موضع‌گیری انتخاب کنید زیرا لازم نیست هربار پیروز شوید. برای دستیابی به نتایج برد-برد یا توافق تلاش کنید و از خود انعطاف‌پذیری نشان دهید. تمرین کنید که هر بازخورد منفی توسعه‌ای را که نیاز دارید به صورت مثبت انگیزه‌ای بدهید. از درگیر شدن در گفتگوهای نامناسب یا توهین عمدی به دیگران خودداری کنید.»
 
«ابزارهای هوش سیاسی»، «سازمان من چقدر سیاسی است؟»، «برداشت‌های سیاسی» و «ایجاد برنامه جامع شخصی» به ترتیب دیگر فصل‌های کتاب هستند که علاوه بر پرسشنامه، تمریناتی را نیز برای مخاطب آماده کرده‌اند تا از این طریق، مخاطب با رفتار سیاسی در سازمان بیشتر آشنا شود.
 
«کتاب راهنمای رفتار سیاسی در سازمان» توسط فرشید عبدی ترجمه شده و انتشارات پویش مدام آن را در 130 صفحه، مشتمل بر تصویر و جدول و عکس منتشر کرده است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها