یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۱
تجميع قدرت و لطافت در هنگام تلاوت كتاب آسماني

نشست «واكاوي ابعاد فني تلاوت محمد صديق منشاوي» عصر امروز (يكشنبه 21 تير) در خبرگزاري قراني (ايكنا) برگزار شد. در اين نشست تجميع قدرت و لطافت به عنوان ويژگي‌هاي توأمان قرائت استاد منشاوي برشمرده شدند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در ابتداي اين نشست كه با حضور عباس سليمي، حبيب مهكام و محمد ستوده‌نيا، سه تن از كارشناسان و قاريان قرآن به همراه پخش بخش‌هايي از تلاوت استاد منشاوي آغاز شد، سليمي به عنوان مجري برنامه، به بيان توضيحاتي درباره اين استاد و نحوه تلاوت كتاب آسماني مسلمانان توسط وي پرداخت.

وي گفت: استاد منشاوي سال 1299 هجري قمري چشم به جهان گشود و پس از 9 سال حافظ كل قرآن شد. چيرگي و تسلط كامل او بر اين كتاب آسماني و همچنين ابتكار او در به كارگيري الحان، وي را تبديل به ستاره‌اي درخشان در ميان قاريان قرآن كريم كرد.

سپس مهكام، قاري و داور مسابقات بين‌المللي تلاوت قرآن، استاد منشاوي را به دليل عمر كوتاه 49 ساله‌، به جوانان نزديك دانست و گفت: سبك ترتيل استاد منشاوي به نظر بسياري از كارشناسان منحصر به‌فرد است. او استعداد خارق‌العاده خود در قرائت را از پدرش به ارث برده بود.

وي با بيان اين كه استاد منشاوي تمام عمر خود را صرف تعليم قرآن و تربيت قاريان كرد، يكي از دلايل شهرت اين قاري را حزن او در هنگام تلاوت آيات دانست. 

سپس ستوده‌نيا، قاري و استاد دانشگاه، درباره علاقه خود به صوت و قرائت استاد منشاوي چنين گفت: يكي از نخستين نوارهاي قرآني كه در نوجواني به آن گوش مي‌دادم، متعلق به استادمنشاوي بود. اين قرائت از همان ابتدا تأثير فوق‌العاده‌اي بر من گذاشت كه دليل آن را مي‌توان حزن و لطافت تلاوت اين استاد دانست.

وي افزود: از ديگر ويژگي‌هاي برجسته قرائت او كه در كمتر قاري ديده مي‌شود، تجميع قدرت و لطافت است. بسياري از قاريان بر قرائت با صداي بلند به منظور قدرت بخشيدن به تلاوت خود تأكيد دارند اما استاد منشاوي توأمان با حفظ لطافت، قدرت را نيز در هنگام تلاوت به همراه دارد.

در ادامه اين نشست پس از پخش فرازهاي ديگري از تلاوت استاد منشاوي، مهكام گوش دادن به قرائت اين قاري را به نوجوانان و جوانان توصيه كرد و گفت: او مرجع تقليد بسيار خوبي براي نوآموزان قرائت است، اما بايد توجه داشت كه قرائت اين استاد سهل و ممتنع است، زيرا با وجود اين كه الگويي مناسب براي تازه‌كاران به حساب مي‌آيد، اما رسيدن به جايگاه او تقريبا محال است.

وي با ستايش از مديريت صوت استاد منشاوي در هنگام قرائت گفت: تلاوت او برآمده از دل است و لاجرم بر دل نيز مي‌نشيند و در برخي مواقع شنونده را وارد عالمي عرفاني مي‌كند.

سليمي در ادامه گفت: هر زمان كه از استعاذه و بسم‌الله، دل به تلاوت استاد منشاوي دهيم، احساس عروج به آسمان‌ها بر ما مستولي مي‌شود كه اين امر به دليل رسيدن قاري به درجه لياقتي است كه از سوي خدا به او عنايت شده است.

سپس ستوده‌نيا به بخش‌هايي از مصاحبه فرزند استاد منشاوي درباره وي اشاره كرد و گفت: در اين گفت‌وگو مي‌توان به تفكر عرفاني و انقلابي منشاوي پي‌برد، چرا كه او به دعوت شاه مصر و همچنين راديوي اين كشور براي قرائت جواب منفي داد كه اين موضوع نشان‌دهنده مخالفت او با نظام شاهنشاهي مصر و همچنين خضوع و خشوع به خاطر عدم حضورش در راديوست.

وي افزود: او هنگامي حاضر به تلاوت در راديو شد كه راديوي مصر صدابرداران خود را براي ضبط قرائتش به خانه وي فرستادند.

در ادامه اين نشست گفت‌وگويي با «محمود جابر» نويسنده دايره‌المعارف قاريان مصر پخش شد. او در اين گفت‌وگو قرائت منشاوي را متأثر از پدرش كه داراي الحان كلاسيك مصر بود و همچنين محيط زندگي وي دانست. او با بيان اين كه منشاوي از هيچ يك از قاريان تقليد و الگوبرداري نكرده است، گفت: او خود صاحب سبك بود. در واقع هيچ كدام از قاريان برجسته مصري نه تنها مقلد كسي نبوده‌اند، بلكه ابداع‌كننده روش‌ها و مكتب‌هايي در قرائت كتاب آسماني‌اند.

سپس مهكام قرائت با توجه به معاني و خضوع و اخلاص در هنگام تلاوت را از ديگر ويژگي‌هاي قرائت استاد منشاوي برشمرد و گفت: بيشتر آياتي كه وي براي تلاوت انتخاب مي‌كرد ،داراي رنگ و بويي توحيدي داشت كه اين موضوع نشان از روح عرفاني اين قاري دارد.

سپس ستوده‌نيا با بيان اين كه امروزه اكثر قاريان سعي در نواختن قرآن در هنگام تلاوت و استفاده از الحان و نغمات دارند، گفت: اين قاريان بايد دريابند كه مسلط كردن الحان و نغمات بر معاني است كه هنر واقعي يك قاري نظير منشاوي و مصطف اسماعيل به شمار مي‌آيد، نه تكيه بر الحان بدون در نظر گرفتن معاني آيات.

وي ترتيل استاد منشاوي را يكي از بهترين نمونه‌ها برشمرد و به گفت: بسياري از جوانان ما بيشتر وقت آزاد خود را با گوش دادن به موسيقي و تماشاي فيلم‌‌ها مي‌گذرانند و در انتها به مقام يا يافته ارزشمندي نيز نمي‌رسند. اگر آنها در صورت عدم علاقه به تلاوت قرآن، تنها به آن گوش فرادهند، به تدريج شاهد تأثيرات قابل ملاحظه آن در روح و جان و زندگي خود خواهند بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط