شنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۵
تعادل ميان محتوا و محدوديت‌هاي فني در توليد نرم‌افزارهاي فرهنگي

كارشناسان نشست تخصصي نقد و بررسي نرم‌افزار قرآني «نداي توحيد» رسيدن به بهترين نقطه تعادل ميان محتوا و محدوديت‌هاي فني را در كنار توجه به مبحث مخاطب‌شناسي، از مهمترين گام‌هاي برداشته شده در راستاي توليد نرم‌افزارهاي قرآني دانستند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين برنامه كه چهارمين نشست از سلسله نشست‌هاي نقد و بررسي نرم‌افزارهاي قرآني بود، ظهر امروز(شنبه) با حضور سيد محمد مجد، معاون فني موسسه ياسين رايانه و كارشناس نرم‌افزارهاي قرآني، حجت‌الاسلام فرديون سبحاني، پژوهشگر و محقق نرم‌افزارهاي قرآني، سعيد رسول‌اف، مدير عامل شركت ايده‌پرداز ژوبين و ميثم تفاق، مدير فني شركت ايده‌پرداز ژوبين، در خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) برگزار شد.

در ابتداي اين نشست سعيد رسول‌اف، مدير عامل شركت ايده‌پرداز ژوبين، با معرفي فعاليت‌ها و سابقه كاري اين شركت غير دولتي، زنده نگه‌داشتن فرهنگ و زبان فارسي بر روي گوشي‌هاي تلفن همراه و همگام‌بودن با پيشرفت‌هاي تكنولوژي‌هاي جديد را از اهداف اصلي اين موسسه فني ـ قرآني بيان كرد.

وي با بيان اين كه طرح اوليه نرم‌افزار قرآني «نداي توحيد» از سال 87 پس از نيازسنجي با اين هدف كه طيف وسيعي از گوشي‌هاي تلفن همراه را پوشش دهد، با متن اصلي قرآن كريم، دو ترجمه فارسي و به هشت زبان زنده دنيا نظير انگليسي، ايتاليايي، فرانسوي، آلماني، تركي استانبولي و ... طراحي شد.

رسول‌اف با بيان برخي از ويژگي‌هاي فني و كاربردي اين نرم‌افزار بر روي گوشي‌هاي تلفن همراه اظهار داشت: قراردادن متن كامل كتاب‌هاي نهج‌البلاغه، مفاتيح‌الجنان و مناسك حج آيت‌الله مكارم شيرازي ـ كه حجمي معادل مطالب 15 جلد كتاب دارد ـ از ديگر ويژگي‌هاي اين نرم‌افزارند كه با رويكرد حفظ تعادل ميان محتوا و محدوديت‌هاي فني و رسيدن به نقطه بهينه استفاده از امكانات و اطلاعات تهيه شده است. 

وي با اشاره به اين كه اين نرم‌افزار قابليت نمايش اعراب با رنگي متمايز و قابليت نصب با دفعات مكرر را دارد،‌ گفت: نمايش متن اصلي قرآن كريم به صورت تمام صفحه، حتي بر روي گوشي‌هايي كه فوت فارسي ندارند، از ديگر ويژگي‌هاي متمايز اين برنامه نسبت به ديگر نرم‌افزارهاي مشابه به شمار مي‌رود.

در ادامه اين نشست، سيد محمد مجد، معاون فني موسسه ياسين رايانه و كارشناس نرم‌افزارهاي قرآني، با بيان امكانات فني و محتوايي اين نرم‌افزار قرآني، آن را در مجموع خوب ارزيابي كرد و بيان داشت: با توجه به حجم وسيع اطلاعات، از نظر محتواي مطالب گوناگون اين اثر، قراردادن مطالبي نظير مناسك حج آيت‌الله شيرازي(كه كاربرد خاصي براي عده معدودي از افراد كه عازم سفر حج‌اند، ‌دارد) در كنار متن كتاب آسماني مسلمانان شايد نيازمند توجيه و توضيحاتي باشد.

سپس حجت‌الاسلام فرديون سبحاني، پژوهشگر و محقق نرم‌افزارهاي قرآني، در زمينه نقد و بررسي محتوايي نرم‌افزار «نداي توحيد» يادآور شد: با توجه به نرم‌افزارهاي مشابهي كه پيش از اين در اين حوزه تهيه و توزيع شده‌اند، اين برنامه از نظر رنگ، فونت و ديگر تغييراتي كه كاربران با توجه به انتخاب خود مي‌توانند تغييراتي را در آن ايجاد كنند، قابل توجه است.

وي درباره گنجاندن كتاب مناسك حج آيت‌الله شيرازي در نرم‌افزار قرآني «نداي توحيد» توضيحاتي را از توليدكنندگان اين محصول خواست و اظهار داشت: بهترين جايگزين براي كتاب مناسك حج، مي‌تواند كتاب صحيفه سجاديه باشد، زيرا از نسخه‌اي اين اثر ديني در «نداي توحيد» استفاده نشده است.

رسول‌اف در پاسخ به سوالات عنوان شده، بيان داشت: با توجه به تأكيد و اصرار در تدوين مجموعه‌اي كه تمامي مطالب و محتواي آن از نظر قانون كپي‌رايت مشكلي نداشته باشد، متاسفانه با عدم همكاري موسسات اين حوزه و نيافتن نسخه‌اي معتبر كه از نظر قانوني نيز قابل خريداري باشد، مجبور شديم چينش اوليه اين نرم‌افزار را به صورتي كه مشاهده مي‌شود، تغيير دهيم. 

وي با اشاره به اين كه قرار است از نسخه‌هاي تفسيري به ويژه تفسير نمونه در نگارش دوم اين نرم‌افزار قرآني استفاده شود، از نسخه دوم اين نرم‌افزار به عنوان اثري جديد ياد كرد كه با رويكرهايي متفاوت و امروزي‌تر با توجه به نيازهاي مخاطبان، تهيه و تدوين خواهد شد.

سپس سيدمحمد مجد، با انتقاد از اين كه در تهيه اين نوع نرم‌افزارها معمولا بيشترين حساسيت بر ابعاد فني است و در زمينه محتوايي از نظريات كارشناسانه كمتري استفاده مي‌شود، يادآور شد: با توجه به رويكردهاي استفاده عمومي در تهيه اين نرم‌افزار، نصب آن براي عامه مردم كه آگاهي و اطلاعات متوسطي در اين زمينه دارند، دشوار به نظر مي‌رسد و بايد برنامه‌اي ساده‌تر براي استفاده تمامي اقشار در نصب اين نرم‌افزار بر روي گوشي‌هاي تلفن همراه در نظر گرفته شود.

در ادامه اين برنامه، ميثم تفاق، مدير فني شركت ايده‌پرداز ژوبين، با اشاره به محدوديت‌هايي كه در اين زمينه در برنامه‌ريزي بر روي انواع گوشي‌هاي تلفن همراه وجود دارد، از تدوين برنامه‌هاي جانبي براي براي نصب برنامه بر روي انواع گوشي‌ها خبر داد و بيان كرد: با توجه به اين كه اين نرم‌افزار با سه روش اتصال به اينترنت، پيام كوتاه و تلفن گويا قابليت نصب و اجرا بر روي گوشي‌ها را دارد، استفاده از تلفن گويا به دليل ضريب بالاي امنيتي بهترين روش در اين زمينه است و به دو صورت خودكار و دستي، برنامه نصب را اجرا مي‌كند.

سپس حجت‌الاسلام سبحاني با تأكيد بر اهميت مخاطب‌شناسي در تهيه و ارايه اين نرم‌افزارها پيشنهاد داد: تهيه‌كنندگان نرم‌افزاري در تدوين اين برنامه‌ها، فارغ از انجام كارهاي پژوهشي، در پي گسترش حوزه شنيداري و كابردهاي صوتي اين برنامه‌ها باشند، زيرا با توجه به كاربرد اصلي گوشي‌هاي تلفن همراه، استفاده از برنامه‌هاي صوتي جزء اولين كاربردها و پراستفاده‌ترين برنامه‌هاي اين ابزار ارتباطي است.
وي افزود: در حوزه محتوا نيز بهتر است توليدكنندگان در پي توسعه انواع ترجمه‌هاي قرآني و مواردي از اين دست نباشند، زيرا استفاده از گزيده‌هاي تفاسير و ترجمه‌ها به جاي تنوع در محتوايي يكسان و افزايش گستره اطلاعات، استفاده و سودمندي بيشتري در پي خواهد داشت.

رسول‌اف در پاسخ به اين نظرات، با استقبال از طرح‌ها و راهكارهاي ارتقاي كيفيت اين نرم‌افزار گفت: با توجه به اين كه تخصص متوليان اين موسسه در برنامه‌نويسي و ايده‌پدازي است، قرار است به زودي با استفاده از نظرات گروهي از كارشناسان مشاوه در حوزه علوم قرآني تمامي كارهاي قرآني اين موسسه را ارتقا بخشيم.

وي علاوه بر مخاطب‌سنجي، سنجش اين موضوع را كه اكثر مخاطبان برنامه‌هاي نرم‌افزاري از چه نوع گوشي‌هايي استفاده مي‌كنند تا امكان برنامه‌نويسي در اين زمينه بررسي شود، از ديگر مشكلات اين حوزه برشمرد و گفت: بر خلاف ديگر موسسات كه بايد براي زمان‌هايي خاص برنامه‌ريزي كنند، هدف اصلي ما اين است كه براي زمان‌هاي برنامه‌ريزي نشده مخاطبانمان كه كار خاصي براي انجام ندادن در آن اوقات ندارند، برنامه‌ريزي كنيم، زيرا اكثر افراد ترجيح مي‌دهند زماني را كه نمي‌توانند براي ديگر فعاليت‌ها صرف كنند، به سراغ برنامه‌هاي در تلفن همراه بروند و چه بهتر كه اين برنامه‌ها نرم‌افزارهاي قرآني و علوم اسلامي باشند.

مجد در پايان اين نشست، توجه به بسياري از ظرايف در طراحي اين نرم‌افزار را كه در برنامه‌هاي قرآني كمتر به آنها توجه مي‌شود، از ديگر ويژگي‌هاي بارز اين برنامه خواند و پيشنهاد داد: بهتر است به جاي يك برنامه با چندين زبان كه اغلب استفاده تك‌كاربردي دارد، هريك از زبان‌هاي گوناگون اين اثر در برنامه‌اي جداگانه عرضه شوند تا علاوه بر كاهش حجم، در تسريع ارايه اطلاعات به كاربران نيز موثر باشد. 

وي همچنين طراحي بازي‌هاي ساده تلفني( Game) را پيشنهاد داد و گفت: ارايه اين برنامه‌ها كه محتواي آموزشي قرآني داشته باشند، مي‌تواند ضمن جايگزيني فرهنگ وارداتي، راهكاري براي آموزش مفاهيم قرآني و اسلامي باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط