شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۶
نشست‌ بررسي تلاوت‌‌هاي قرآني «کامل یوسف»

نشستي ديگر از سلسله نشست‌هاي واكاوي ابعاد فني تلاوت‌هاي قرآني خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) چهارم تيرماه با بررسي تلاوت‌هاي قرآني استاد «کامل یوسف البهتیمی» برگزار مي‌شود./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اين سلسله نشست‌ها با هدف الگوپردازي جوانان و نوجوانان، آشنايي علاقه‌مندان با ابعاد فني تلاوت‌هاي مشاهير قرآني خواندن، تكريم و تجليل از بزرگان قرآني و بررسي و تحليل قرائت قرآن كريم از دو منظر علمي و هنري‌ برگزار مي‌شوند.

در نشست چهارم تيرماه كه به نقد و بررسي تلاوت‌هاي قرآني استاد «کامل یوسف البهتیمی» اختصاص دارد، متخصصان و كارشناسان قرآني كشورمان نظير عباس سليمي، محمود لطفي‌نيا، رضا محمودپور و رحيم خاكي حضور دارند و سخناني را درباره اين قاري مصري بيان خواهند كرد.

محمد زکى یوسف، مشهور به شیخ کامل یوسف البهتیمی، سال 1922 میلادی در روستای بهتیم از مناطق شهر شبرا الخیمه و استان القلیوبیه مصر به ‌دنیا آمد و دوم ژوئن 1969 میلادی در سن ۴۷ سالگی درگذشت. 

استاد «کامل یوسف البهتیمی» رفاقت بسيار نزدیکی با استاد محمد صدیق منشاوی داشت و در شمار قراء نسل طلایی مصر خوانده مي‌شود.

او از شاگردان شیخ محمد الصیفی و محمد سلامه بود و از شیوه شیخ تلاوت‌هاي «محمد رفعت» به ويژه در جوابات و قفله‌ها استفاده زیادی مي‌كرد و دروس و علوم موسیقی را نيز نزد یکی از نوازندگان مشهور قانون یعنی استاد احمد صبره فرا گرفته بود. 

يكي از شاخصه‌های منحصر به فرد تلاوت شیخ بهتیمی قدرت اجراهای استدیوئی اوست که به لحاظ عیار و احساس بالا، کم از تلاوت‌های زنده در مجالس او ندارد؛ نظير تلاوت سوره مبارکه کهف که در کمال لطافت انجام داد.

وي را باید یکی از مبتهلین برجسته مصر نیز دانست كه اجراهای تواشیح و مدیحه‌اش نيز بسیار دلنشین بود. «کامل یوسف» سال 1953 به رادیوی مصر پیوست؛ در حالی که کم‌سال‌ترین قاری رادیو بود. 

نشست نقد و بررسي تلاوت‌هاي قرآني استاد «کامل یوسف البهتیمی» يك شنبه(چهارم تيرماه) از ساعت 14 تا 16  در سالن اجتماعات خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) به نشاني خيابان انقلاب اسلامي، خيابان بزرگمهر، پلاك 97 برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط