سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۹
برنامه‌هاي تجليل و حمايت از خادمان قرآن كريم

كارشناس اجرايي دبيرخانه كميته خادمان قرآن كريم از برگزاري مراسم تجليل از خادمان قرآن كريم در ماه مبارك رمضان خبر داد و گفت: اين مراسم نيمه ماه رمضان با حضور احتمالي رييس جمهوري و برخي از سران كشوري و لشكري برگزار مي‌شود.\

مهدي صادقي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد:‌ در اين مراسم از خادمان قرآن كريم، فعالان ممتاز و برگزيده قرآني تجليل خواهد شد. 

به گفته صادقي، برترين سمت براي قرآن‌پژوهان مرحله خادمي‌ است. خادمان قرآن كريم بايد داراي سابقه زياد پژوهشي و تاليفي در زمينه علوم قرآني باشند.

كارشناس نظارت بر نشر ترجمه قرآن و متون ديني، يكي از اهداف اساسي كميته خادمان قرآن كريم را بيمه فعالان قرآني دانست و تصريح كرد: ‌اين طرح از سال 86 به صورت آيين‌نامه درآمده و سپس در هيات دولت مطرح شده است. بودجه اين طرح توسط فراكسيون قرآن كريم مجلس شوراس اسلامي مصوب شده و سپس در نيمه دوم سال 87 به صورت اجرايي به ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي تمامي استان‌ها ابلاغ شده است.

صادقي با اشاره به بخش‌هاي مختلف كميته خادمان قرآن كريم يادآور شد: تبليغ و ترويج،‌ آموزش، هنر و ترويج پيشكسوتان عرصه قرآني در زمينه قرائت، حفظ و تبليغ، بخش‌هاي مختلف اين كميته را تشكيل ميدهند و عضويت در هريك از اين بخش‌ها شرايط ويژه‌اي را مي‌طلبد.

وي توضيح داد: براي نمونه قاريان قرآني براي استفاده از اين حق بيمه بايد داراي سابقه حضور در حداقل ده مسابقه قرائت، شركت در جلسات مستمر آموزش قرائت،‌ شركت در برنامه‌هاي صدا و سيما و يك مقام اول تا پنجم حفظ بين‌المللي يا استاني باشند. همچنين حافظان نيز بايد حداقل 15 جز قرآن را حفظ باشند و در جلسات مستمر حفظ و برنامه‌هاي صدا و سيما در اين زمينه شركت كرده و داراي يك مقام اول تا پنجم بين‌المللي يا يك تاسوم استاني باشند.

كارشناس نظارت بر نشر ترجمه قرآن كريم با بيان اين كه «مبلغان نيز بايد داراي 15 سال سابقه تبليغ در مكان‌هاي مشخص شده و استفاده از منابع علوم قرآني باشند» يادآور شد: يكي از فاكتورهاي اصلي تدريس مربيان در بخش آموزش نيز داشتن سه سال سابقه تدريس روخواني و روانخواني قرآن (24 ساعت در هفته) و تدريس تخصصي حفظ، تجويد،‌صوت و لحن و تفسير 16 ساعت در هفته است. همچنين فعالان قرآني نيز بايد از منابع تدريس علوم قرآني استفاده كنند.

وي درباره شرايط حضور و عضويت در بخش پژوهش كميته خادمان قرآن تصريح كرد:‌ اعضاي در اين بخش بايد داراي 400 صفحه تاليفي علوم قرآني كتاب يا پايان‌نامه باشند. با داشتن اين شرايط، فعالان قرآني از بيمه 18 درصدي هيات دولت استفاده مي‌كنند. تاكنون پرونده‌هاي ارسالي به استان‌ها بررسي شده و برخي از استان‌ها نيز دفترچه‌هاي بيمه را دريافت كرده‌اند.

صادقي با اشاره به اين كه كميته خادمان قرآن كريم در تمام استان‌ها داراي كارشناس قرآن و عترت‌اند، خاطرنشان كرد: وظيفه اصلي اين افراد شناسايي،‌ معرفي و انتخاب فعالان قرآني در سطح كشور است.‌ 

وي در ادامه يادآور شد: اكنون نيز پرونده بيمه 300 تن از فعالان قرآني كشور براي صدور دفترچه بيمه به سازمان تامين اجتماعي ارسال شده است. اصفهان با 108پرونده، آذربایجان شرقی با 75 پرونده، همدان با 47 پرونده، سیستان و بلوچستان با 40 پرونده، آذربایجان غربی با 15 پرونده و بوشهر با 10پرونده، استان‌هايي‌اند كه پرونده‌هايشان ارسال شده است.

صادقي اظهار داشت: پرونده بیمه فعالان قرآنی ارسال شده از استان‌های کرمان، فارس، اردبیل، خوزستان و مازندران پس از بررسی در کمیته خادمان به تأیید نهایی مي‌رسد و براي صدور مجوز معرفی به سازمان تأمین اجتماعی به صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران ارسال خواهد شد.

كارشناس اجرايي دبيرخانه كميته خادمان قرآن كريم در ادامه توضيح داد: كميته خادمان قرآن كريم در موارد مختلف از خادمان قرآن تجليل و زندگي‌نامه آنها را در قالب كتاب منتشر مي‌كند. براي نمونه تاكنون دو كتاب «در آستان جانان» درباره زندگي‌نامه دوره اول تا يازدهم خادمان قرآن كريم و كتاب «در محضر نور» درباره زندگي‌نامه خادمان دوره سيزدهم نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم منتشر شده است.

وي در پايان اظهار داشت: اكنون نيز سه كتاب ديگر از سوي اين بخش از مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور در دست انتشار است كه مراحل پاياني خود را سپري مي‌كند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط