دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي با 60 نرم‌افزار  حضور دارد

«مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي» با بيش از 60 عنوان نرم‌افزار قرآني و ديني كه دربردارنده خلاصه‌اي از كتاب‌هاي مرجع‌اند، در هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم حضور مي‌يابد. جديدترين اثر اين موسسه «كتابخانه جامع حج» نام دارد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي از سوي مقام معظم رهبري، حضرت آیت‌الله خامنه‌‏اي(مدظله العالي) با هدف استفاده از فن‏آوری اطلاعات و ارتباطات در راستاي پژوهش، آموزش و تولید نرم‏ افزارهای پژوهشي، آموزشی، فرهنگي و تبليغي در سال 1368 تأسيس شد و اكنون رياست آن بر عهده حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حميد شهرياري است.

اين مركز، نهادی پژوهشی است که در راستاي تسهيل دسترسی به منابع و متون علوم اسلامی و فرهنگ دینی با استفاده از فن‏آوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه و تعميم آن در حوزه‏های علميه و مجامع فرهنگی داخلی و بین‏المللی تشكيل شد.
 
تولید برنامه‏های نرم‏افزاری در زمینه‏های گوناگون علوم اسلامی و فرهنگ دینی و براي تحقیق، تبلیغ و اطلاع‌رسانی آموزه‏های دینی در سطوح مختلف تخصصی و عمومی، تحقيق و به‌كار‏گيری بهترين شيوه‏های ارتباطات شبكه‏های‏ اینترنتی برای دريافت و ارسال اطلاعات و ارايه خدمات اینترنتی به محققان و مراکز علوم دینی، انتشار كتاب ـ به ویژه نسخه‏های قدیمی و خطی ـ  مجلات و جزوات مربوط به برنامه‏ها و اطلاعات تولید شده به صورت الکترونیکی یا مکتوب، از فعاليت‌هاي فرهنگي اين موسسه به شمار مي‌روند. 

شناسايی، تقويت و ترويج عوامل رشد و توسعه فرهنگ استفاده بهینه از فن‏آوری‏ رايانه‌اي و توسعه و تعميم آن در حوزه‏های علمي و فرهنگ دینی عمومی و همكاری با دستگاه‏ها و نهادهای پژوهشی، رايانه‌اي و فرهنگی با هدف تبادل تجارب از ديگر اقدامات اين نهاد پژوهشي است.

 سيد مرتضي سجادي‌نژاد، مدير نمايشگاه‌هاي داخلي مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي با بيان اين موضوع كه اين مركز در اين دوره از نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم با بيش از 60 اثر ديني حاضر مي‌شود، عنوان كرد: مجموعه اين آثار كه تمامي آنها تلخيصي از كتاب‌هاي فراواني در زمينه دين و قرآنند، با تخفيف‌هاي ويژه‌اي در اختيار علاقه‌مندان قرار خواهند گرفت.

وي با بيان اين كه آثار اين موسسه با 50 تا 70 درصد تخفيف نسبت به آثار سال قبل توليد شده‌اند، گفت: با اين وجود، آثار ارايه شده در نمايشگاه هفدهم به تمامي طلبه‌هاي حوزه علميه و دانشجويان با 50 دصد تخفيف و به عموم مردم با 15 درصد تخفيف عرضه خواهند شد.

سجادي‌نژاد گفت: نرم‌افزارهاي «جامع‌التفاسير» دربردارنده اطلاعات 302 عنوان كتاب تفسيري در قالب 1419 جلد، «جامع‌الاحاديث» متن كامل 187 عنوان كتاب در قالب 442 جلد، «گنجينه روايات نور» حاوي متن و ترجمه 233 عنوان كتاب در قالب 381 جلد، «نور الولايت» شامل 126 جلد كتاب، «جغرافياي جهان اسلام» حاوي 79 عنوان كتاب در قالب 169 جلد، «دانشنامه نبوي» حاوي 19 عنوان كتاب(53 جلد) و نرم‌افزار «دانشنامه علوي» حاوي 292 جلد كتاب درباره نهج‌البلاغه از جمله آثار برگزيده اين موسسه در نمايشگاه قرآني امسالند.

همچنين، نرم‌افزارهاي «جامع‌التفاسير» متن کامل 302 عنوان کتاب در 1419 جلد در زمينه تفسير، ترجمه، آوانگارى، لغت و فرهنگ‏نامه قرآنى است. از اين آثار 184 كتاب تفسير فارسی‌ و عربی‌اند كه از 1225 جلد تلخيص شده‌اند. اين نرم‌افزار حاوي 54 ترجمه فارسی شامل 21 ترجمه برگرفته از تفاسير و 33 ترجمه مستقل است.

47 ترجمه در 25 زبان خارجى نظير انگليسى، فرانسوى، آلمانى، ايتاليايى، اسپانيولى، پرتغالى، لهستانى، روسى، بلغارى، آلبانيايى، بوسنيايی، ترکى استانبولى، اردو، ژاپنى، چينى، مالايى، بنگالی، هندی و سواحيلى از ديگر قابليت‌هاي اين اثر به شمار مي‌رود. متن کامل چهار عنوان تفسير انگليسى در 30 جلد با امکان جست‌وجو، پنج فرهنگ‏نامه معتبر قرآنى در 32 جلد، سه لغت‏نامه عربى به عربى در 24 جلد، يك لغت‌نامه عربی به فارسی در يك جلد، سه آوانگاری انگليسی قرآن کريم، امکان جست‌وجوی پيشرفته در ترجمه قرآن به 13 زبان، تجزيه و ترکيب تمامى آيات قرآن و نمايش بیش از 1000 تصوير و افزون بر 60 قطعه فيلم مرتبط با آيات به تفکیک زبان از ديگر قابليت‌ها و امكانات نرم‌افزار «جامع‌التفاسير» است.

 حجت‌الاسلام والمسلمين محمدباقر خوانساري، مدير بخش خدمات فرهنگي مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي نيز با اشاره به اين كه نرم‌افزار «مجموعه آثار آيت‌الله مكارم شيرازي» در شمار سه اثر برتر و جديد اين مركز براي ارايه در نمايشگاه است، اظهار داشت: در اين نرم‌افزار اطلاعات نزديك به 200 جلد كتاب از آثار آيت‌الله مكارم شيرازي در زمينه‌هاي گوناگون احكام، فقه و اصول، تاريخ و سيره، ائمه اطهار(ع)، بهائيت و ... گردآوري شده است.

وي افزود: با توجه به اين كه در نمايشگاه قرآن تنها آثار ديني مرتبط با حوزه‌هاي قرآني بايد ارايه شوند، اين مركز منتخبي از ترجمه‌ها و تفاسير قرآني اين مرجع تقليد شيعي را در نرم‌افزاري جديد جمع‌آوري و تدوين كرده است كه در نمايشگاه قرآن در اختيار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمين خوانساري در پاسخ به اين كه «قابليت‌ها و ويژگي‌هاي بارز اين اثر نسبت به آثار مشابه و قبلي چيست» گفت: نمايش متن، امكان جست‌وجو در فهرست كتاب‌ها، قابليت حاشيه‌نويسي، نمايه‌زني بر متن، تعيين عنوان براي متن‌هاي گوناگون، استفاده از دامنه‌هاي پژوهشي، امكان يادداشت، نت‌برداري و ... برخي از ويژگي‌ها و قابليت‌هاي اين نرم‌افزار قرآني‌اند.

همچنين مهدي پوست‌چيان، مسوول روابط عمومي مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي، اعلام كرد: اين مركز در حال توليد نرم‌افزاري با عنوان «كتابخانه جامع حج» براي نمايشگاه قرآن است. اين مجموعه حاوي اطلاعات جامع و مرجعي درباره مناسك، فلسفه و آداب حج براي زايران اين سفر ديني و علاقه‌مندان به اين حوزه به حساب مي‌آيد.

وي با يادآوري اين كه نرم‌افزار «مجموعه آثار آيت‌الله مكارم شيرازي» در سه بخش قرآن، حديث و تفسير در اين نمايشگاه از آثار جديدي و برگزيده مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي است، گفت: نرم‌افزاري ديني «المهدي» نيز درشمار جديدترين توليدات اين مركز است كه پيش‌بيني مي‌شود تا نيمه‌هاي ماه مبارك رمضان براي انتشار و عرضه در نمايشگاه قرآن آماده شود.

«مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي» همچنين در نظر دارد با اجراى طرح «کتابخانه دیجیتالى نور» فضاى مناسبى را براى انتشار رایانه‌‏اى آثار ناشران و نويسندگان فراهم كند و مسیر علم و پژوهش را به گونه‌‏اى مطلوب هموار سازد. 

نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از تاریخ 25 مرداد ماه تا 23 شهريور از ساعت 16 تا 24 و در روزهای تعطیل از ساعت 14 در مصلای امام خمینی(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط