دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۰
قرآن شناسنامه امت اسلامي و سند هويت مسلمانان است

رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي شب گذشته(يك‌شنبه)، 26 مرداد در مراسم افتتاح هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم گفت: برگزاري نمايشگاه قرآن كريم در شب‌هاي ماه مبارك رمضان تفرجگاه معنوي روزه‌داران و در حقيقت، قرآن شناسنامه امت اسلامي و سند هويت مسلمانان است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ اين مراسم با حضور دكتر محمدعلي خواجه‌پيري،رييس نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم، سردار سيد رحيم صفوي، دستيار و مشاور عالي فرماندهي كل قوا، دكتر غلامعلي حدادعادل، كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و جمع كثيري از خادمان و قاريان قرآن كريم و اصحاب رسانه در محراب شبستان مصلاي بزرگ امام خميني(ره) برگزار شد.

دكتر غلامعلي حداد عادل در در ابتداي اين مراسم گفت: برگزاري نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم چند روز قبل از ماه مبارك رمضان و در مصلاي تهران، فعاليتي شايسته و به صدا درآوردن زنگ كارواني است كه همه چشم به‌راه آنند. قرآن، شناسنامه امت اسلامي و سند هويت مسلمانان است.

وي با اشاره به اين كه نگاه مسلمانان به هستي، انسان،‌ جامعه و طبيعت بايد نگاهي قرآني باشد، تصريح كرد: قرآن در طول تاريخ اسلام، چشمه جوشان معرفت بوده، زيرا تمام مباحث دين‌شناسي، انسان‌شناسي و جامعه‌شناسي مسلمانان از قرآن نشات گرفته است. در هستي‌شناسي، مفهوم اصلي توحيد و در انسان‌شناسي قرآني، مفاهيم اصلي، تقوا و خردورزي‌اند كه همه آموزه‌هاي اساسي قرآن به حساب مي‌آيند.

حدادعادل قرآن را سازنده تمدن اسلامي دانست و يادآور شد: تمدن اسلامي‌كه به مسلمانان استقلال داد، برخاسته از قرآن است. پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، برپايي نظام جمهوري اسلامي  و پيدايش بيداري اسلامي در سراسر جهان اسلام، حركت گسترده‌اي براي مجد و احياي تمدن اسلامي است كه از طريق رجوع به قرآن امكان‌پذير شده است.

رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر رجوع مسلمان به قرآن،‌ خاطرنشان كرد:‌ مفاهيم قرآن، بايد در زندگي، حاكم و رايج شود. كتابت، تلاوت قرآن، انواع هنرهايي كه قرآن را بهتر و دلنشين‌تر مي‌كند و انواع آموزش‌ها و پژوهش‌هايي كه به دل و ذهن ما مربوط مي‌شوند، به جان قرآن مرتبطند.

وي اظهار داشت: شرط اصلي انس و درك قرآن، دانستن زبان كتاب آسماني است. آموزش زبان عربي به فرزندان بايد به عنوان هدف نهايي قرار گيرد. همچنين ترجمه قرآن كريم نيز در اين زمينه حايز اهميت است و بايد در تمام مجالس رسمي كه با آيات قرآني افتتاح مي‌شوند، ترجمه فارسي قرآن براي آن دسته از شنوندگاني كه عربي نمي‌دانند، خوانده شود تا ترجمه‌خواني در ايران سنت شود.

وي با اشاره به ديدار سالانه اعضاي مجلس شوراي اسلامي با مقام معظم رهبري، تصريح كرد: ‌رهبر معظم انقلاب در اين ديدار بر انس و فهم قرآن و ترجمه فارسي آن تاكيد كرده، فرمودند كه بايد كاري كرد تا علاوه بر لذت قرائت قاريان، لذت فهم قرآن نيز ايجاد شود.

وي با بيان اين كه «در نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم به اندازه‌اي فنون و مهارت‌ها عرضه مي‌شود كه به حقيقت نام نمايشگاه براي آن كوچك است» توضيح داد:‌ بايد از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، دكتر محمدحسين صفار هرندي براي برپايي دوره‌هاي گذشته اين نمايشگاه نيز تشكر كرد.

همچنين در مراسم افتتاحيه نمايشگاه قرآن، دكتر محمدعلي‌ خواجه‌پيري، مشاور قرآني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رييس نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم، با گراميداشت ياد و خاطره افرادي كه در شانزده دوره گذشته اين نمايشگاه فعاليت كردند، عنوان كرد:‌ اين دوره از نمايشگاه قرآن از لحاظ وسعت و كيفيت با دوره‌هاي گذشته تفاوت هاي جدي دارد.

وي با بيان اين كه «نمايشگاه قرآن طبق برنامه در آينده بايد از ميلاد امام زمان(عج) آغاز و تا ميلاد امام حسن مجتبي(ع) پايان يابد» بيان داشت:‌ نمايشگاه قرآن به عنوان پديده‌اي فرهنگي، از آغاز دولت نهم تغييرات اساسي پيدا و بر اساس پيشنهادات مقام معظم رهبري به سمت ايجاد بستر مناسب براي توسعه مفاهيم قرآني در زندگي مردم حركت كرده است.

خواجه‌پيري درباره بخش‌هاي مختلف نمايشگاه قرآن خاطرنشان كرد: بخش آموزش، متناسب با نمايشگاه نيست، اما در اين چند سال فضاي مناسبي را براي خانواده‌هاي علاقه‌مند ايجاد كرده، به صورتي كه در سبك‌هاي مختلف آموزش قرآن استعداديابي مي‌شود. همچنين در بخش پژوهش، امسال، 19 هزار جلد كتاب از ايران و اسلام به صورت تك‌نسخه‌اي براي اولين بار ارايه شده و مقالات و پژوهش‌هاي مختلف در اختيار پژوهشگران قرار مي‌گيرد.

رييس مركز توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور با اشاره به اين كه 40 ميز گفت‌و گو و مشاوره در نمايشگاه برقرار شده، تصريح كرد:‌ همچنين امسال 150 نشست علمي در بخش‌هاي مختلف آموزشي، خادمان قرآن و پژوهشي برگزار و به‌طور رسمي از پنج رساله نيز در نمايشگاه با حضور مردم دفاع مي‌شود.

وي در پايان اظهار داشت: برگزاري جشنواره نشريات قرآني، رساله‌هاي كارشناسي ارشد، آثار هنري دانشجويان، برنامه بزرگ قرآني 1443 با همكاري صدا و سيما و راديو قرآن نيز در نمايشگاه آغاز مي‌شود و با پايان نمايشگاه اين فعاليت‌ها براي يك سال آينده ادامه پيدا مي‌كند‌.

هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم 25 مرداد تا 23 شهريور ماه از ساعت 16 تا 23 (روزهاي تعطيل 14 تا 23) پذيراي علاقه‌مندان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط