یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۴
متون ادبي براي اجرا شدن، بايد بازنويسي شوند

داود فتحعلي‌بيگي- نويسنده و كارگردان تئاتر- با بيان اينكه متون ادبي براي اجرا شدن بايد بازنويسي شوند، گفت: استفاده از اين ظرفيت‌ها بستگي به شناخت هنرمند از ادبيات دارد.\

فتحعلي‌بيگي به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: اساس نمايش شرق و به طور خاص ايران عمدتا بر روايت و نقالي متكي است و از نمايش شرقي به عنوان تئاتر روايتي ياد مي‌شود.

به گفته وي، انسان‌هاي فرهيخته در كشور ما بيشتر به سراغ شعر رفتند و در قالب شعر حرف خود را زدند. ولي در غرب بسياري از افراد راه درام و نمايش را پیش گرفته و در اين قالب، آثاري را مكتوب كردند. 

به گفته فتحعلي‌بيگي، اشعار مولوي، گلستان سعدي، قصه‌هاي هزار و يكشب و داستان‌هاي حماسي شاهنامه سرشار از حكمت، رمز و راز است؛ و اگر سرايندگان آن مي‌خواستند، اين آثار قابليت آن را داشتند كه در قالب نمايشنامه ارائه شوند.

به گفته وي، اين متون براي خواندن نوشته شده‌اند و براي اجرا كردن بايد بازنويسي شوند. استفاده از اين ظرفيت‌ها بستگي به شناخت هنرمند از ادبيات دارد و بخشي نيز به دغدغه ذهني هنرمند برمي‌گردد. فراهم آوردن شرايط لازم براي هنرمندان و تشويق آنها مي‌تواند بستري مناسب را مهيا كند تا هنرمندان با دغدغه كمتر به اقتباس بپردازند.

فتحعلي‌بيگي در ادامه به نوشته‌هاي تعزيه‌نويسان اشاره كرد و گفت: تعزيه‌نويسان تعزيه را با مطالعه مي‌نوشتند و مفهوم درام را در قلمرو شبيه‌خواني مي‌شناختند و مي‌دانستند چگونه حرف داستان را در قالب داستاني كه می‌نویسند، ارائه دهند. 

وي يادآور شد: درام در غرب شكل گرفت. يكي از علت‌هاي آن را هم مي‌توان وجود اساطير مربوط به نيروهاي آسماني دانست كه جدال آنها باعث پيدايش درام می‌شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط