یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۶
ارزش ادبي و نمايشنامه‌اي متون كهن بررسي مي‌شود

«ارزش ادبي و نمايشنامه‌اي متون كهن» عنوان نشستي تخصصي است كه با سخنراني دكتر كوروش نيكنام، پژوهشگر فرهنگ و تمدن ايران عصر امروز يك‌شنبه (8 شهريور) در بنياد فرهنگي جمشيد برگزار مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در ادامه سلسله نشست‌هاي تخصصي بنياد فرهنگي جمشيد، دكتر كوروش نيكنام به بررسي «ارزش ادبي و نمايشنامه‌اي در متون كهن و هات 29 گات‌هاي اوستا» مي‌پردازد. 

گات‌ها از نگاه صرف، نحو، زبان، بيان، شکل ارايه مطالب، فکر، انديشه و سبک شعر با ديگر بخش‌هاي اوستا تفاوت دارد. به همين دليل زبان‌شناسان معتقدند كه گات‌ها منظوم و موزون به گونه اشعار ديني ايران باستان‌اند که به شدت موجز و فشرده‌ و از نظر ساختار دستور زبان استثنا هستند.

زبان گات‌ها، اوستايي کهن است که به گروه زبان‌هاي ايراني کهن تعلق دارد و زيرشاخه خانواده خاوري زبان‌هاي هند و اروپايي شرق ايران است. زبان اين قسمت به کهنگي زبان ريگ ودا کتاب مذهبي هندوان آريايي است و قدمت آن به 8 قرن پيش از ميلاد مي‌رسد.

بنا به گفته نيكنام، اين بخش از اين متون كهن ارزش نمايشنامه‌اي دارد و از نظر ادبي نيز مهم است و مي‌تواند براي نمايشنامه‌نويسان و فيلم‌نامه‌نويسان به عنوان منبع و مرجع تحقيق و پژوهش به‌شمار آيد.

در بخشي از هات 29 گات‌هاي اوستا چنين آمده است: «بي‌گمان اهورامزدا از همه بهتر آگاه است كه در گذشته چه كارهايي به وسيله بت‌پرستان و هوادارن آن‌ها سر زده است و در آينده چه كارهايي به وسيله آن‌ها انجام خواهد شد، چون داوري اين كارها تنها با اهورامزداست، بنابراين آنچه خواست اوست بدان خوشنوديم.»

دوره پيشين سلسله نشست‌هاي تخصصي بنياد جمشيد به «بررسي كتاب ونديداد و رابطه آن با منابع كهن» اختصاص داشت و فريد شوليزاده پژوهشگر فرهنگ و تمدن ايران در اين باره به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

نشست تخصصي «ارزش ادبي و نمايشنامه‌اي متون كهن» عصر امروز يكشنبه 8 شهريورماه ساعت 17 در بنياد فرهنگي هنري جمشيد جاماسيان برپا مي‌شود. علاقه‌مندان مي‌توانند براي شركت در اين نشست به نشاني خردمند شمالي، كوچه‌ شهيد اعرابي، شماره 4، طبقه دوم، مراجعه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط