چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰
هر موضوع عاشورایی ظرفیت داستان شدن دارد

محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر ادبی گفت: حوزه عاشورا ظرفیت‌هایی دارد که هیچ وقت تمام نمی‌شود و هر آنچه حول محور عاشورا و اربعین اتفاق می‌افتد جای پرداختن در ادبیات داستانی را دارد.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) -زهره کردلو: محمدرضا سنگری در آیین اختتامیه سومین سوگواره عاشورایی داستان ده و مسابقه داستان کوچک نوروز و آزادی قدس که عصر امروز، اول آذر در سالن سوره حوزه هنری تهران برگزار شد، گفت: برای تلاشگران و پویندگان مسیر خلق آثار هنری همین سه ضلع نوروز و عاشورا و فلسطین می‌تواند کارا باشد. خود عاشورا نوروز است و هر وقت زیستن از سر خط شروع شود، خود نوروز است. عاشورا بزرگترین نوروزی است که تاریخ به خود دیده است.

وی با بیان اینکه نویسندگان باید تلاش کنند داستانک را بهتر و بیشتر بشناسند، ادامه داد: داستانک یک ظرفیت نوپدید است؛ هر چند می‌توان پیشینه آن را در داستان‌های کوتاه قدیمی از جمله گلستان و بهارستان دید. به چند دلیل گرایش به داستانک بیشتر شده است؛ یک دلیل بی حوصلگی مردم برای خواندن است. فضا و شرایط جدید و این برنامه‌های دیجیتال ما را به رمان‌های کوتاه رسانده است و اصولاً انسان میل به سمت ایجاز دارد.

سنگری با آوردن مثال‌های کوتاهی تاکید کرد: داستانک باید کوتاه باشد اما نه آنقدر کوتاه که داستانی نباشد. باید کوتاه باشد، واقع بینانه و رئال باشد، باور پذیر باشد، رویداد داشته باشد و اتفاقی در آن رخ دهد. دم دستی‌ها را پرداختن هنر نیست. هنر کاویدن و به لایه‌های پنهان سرک کشیدن است. طبق معمول‌ها را دنبال نکنید.

وی برای نمونه، داستانی کوتاه از پسر نجاشی امپراتور حبشه نقل کرد که در کنار امام علی (ع) ماند و در نهایت پسرش کنار امام حسین (ع) به شهادت رسید.

سنگری افزود: در همین حوزه عاشورا داستان بسیار وجود دارد و ظرفیت‌هایی دارد که هیچ وقت تمام نمی‌شود. هر آنچه حول محور عاشورا و اربعین اتفاق می‌فتد جای پرداختن دارد. در کتاب «آینه‌داران» ۱۵۲ نفر از اصحاب امام حسین را معرفی کردم که هر کدام از این افراد می‌تواند زمینه‌ساز داستانی باشد. خواندن کتاب‌ها مسائل بسیاری را فراروی شما می‌گشاید ولی متاسفانه ما جامعه شفاهی شده‌ایم.

هر موضوع عاشورایی ظرفیت داستان شدن دارد

مولود توکلی، دبیر علمی جشنواره نیز با تاکید بر تلاش گروه بانوی فرهنگ در این جشنواره گفت: با همت باشگاه ادبی بانوی فرهنگ برای سومین بار سوگواره عاشورایی داستان ده برگزار شد. این دوره از بهار سال گذشته کلید خورد و قرار شد شورای سیاست گذاری تشکیل دهیم تا در پی ارائه راه‌کار هایی برای ادامه کار باشیم و ضعف و قوت‌های دوره های پیش را بررسی کنیم. در این مسیر از استادان بزرگی چون محمدرضا سنگری و بهزاد دانشگر بهره بردیم. در ابتدای محرم امسال فراخوان سومین سوگواره ده را منتشر کردیم و امسال در بخش طرح رمان حدود ۶۰۰ اثر به دبیرخانه سوگواره ارسال شد و در بخش عمومی شرکت بیشتر بود. ما از ۲۶ استان کشور شرکت کننده و اثر داشیم. در آیین اختتامیه علاوه بر سوگواره، تقدیر از برگزیدگان آثار داستانک نویسی نوروز و آزادی قدس هم داریم. در فروردین امسال در واحد کوچک‌نویسان بانوی فرهنگ فراخوانی منتشر شد و از اعضا دعوت کردیم نوروز را با داستان کوچک رقم بزنند. با پایان ماه رمضان و روز قدس تصمیم گرفتیم فراخوانی با موضوع رهایی قدس منتشر کنیم که در این بخش هم حدود ۲۰۰ اثر دیگر خلق شد. بعد از ماجرای طوفان الاقصی بدون فراخوان رسمی اعضا به صورت کاملاً خودجوش پویشی تشکیل دادند و درباره فلسطین اثر خلق کردند و این نشان می دهد برای رسیدن به آرمان‌هایشان منتظر هیچ فراخوانی نیستند.

هر موضوع عاشورایی ظرفیت داستان شدن دارد

بهزاد دانشگر، نویسنده و مدیر کارگاه رمان‌نویسی نیز گفت: از یک پیام که از فرستنده‌ای به گیرنده‌ای می‌رسد ما به واژه کلان روایت می‌رسیم. اسرائیلی که در جهان وجود دارد با دو کلان روایت در چند دهه اخیر با مردم دنیا گفت‌وگو کرده و در کنار این دو روایت هر کاری خواسته کرده است.کلان روایت اول اینکه ما یک قوم بی‌پناه و مظلوم هستیم و به دلیل اینکه دولت مستقل نداشتیم مورد ظلم ملت‌های دیگر قرار گرفتیم و ماجرای هولوکاست را نقطه اوج این ماجرا قرار داده‌اند که این کلان روایت هم یک روزه به دست نیامده و برای آن در همه حوزه ها تلاش کرده‌اند. یک کلان روایت دیگر هم ساخته شده که می‌گویند ما به دلیل احساس نا امنی که در جهان حس می‌کنیم مجبوریم سیستم و ارتش پیشرفته داشته باشیم و حواسمان به همه کشورها باشد چون پای جان زن و فرزندانمان وسط است. اسرائیل تنها کشوری است که با افتخار یک سریالی ساخته به اسم «جاسوس» که روایتی است از اینکه اسرائیل چگونه جاسوس‌ها را استخدام کرده و در کشورهای دیگر نفوذ داده تا امنیت را در کشور خود داشته باشد. اسرائیل می‌گوید من مجبورم جاسوس پرورش بدهم و استفاده کنم تا امنیت خودم برقرار باشد و خود را قدرت مسلط می داند.

دانشگر ادامه داد: طوفان الاقصی هر دوی این کلان‌روایت‌ها را جابه‌جا کرد از طرفی قدرتی که اسرائیل برای خود ترسیم کرده بود شکست و همچنین اقدامات دیوانه‌وار اسرائیل در کشتار زنان و کودکان باعث شد کلان روایت اول هم بشکند یعنی جهان بداند این اسرائیل و یهود صهیونیست مظلوم نیست. اگر کلان روایت را نشناسیم روایتی که خلق می‌کنیم در تعارض با آن کلام روایت قرار می‌گیرد و به جای اینکه کمک کند ممکن است آسیب بزند. امروز اگر کودکان و زنان غزه با خون خود روایت تولید می‌کنند از کم‌کاری هنرمندان و نویسندگان جهان اسلام است پس باید بتوانیم روایت تولید کنیم و برای این تولید روایت، کلان روایت‌ها را بشناسیم و خط خبری را دنبال کنیم، مباحث و حوادث آخرالزمانی را بشناسیم و درباره آن بخوانیم.

هر موضوع عاشورایی ظرفیت داستان شدن دارد

در این مراسم جایزه برگزیدگان جشنواره سومین سوگواره عاشورایی داستان ده و مسابقه داستان کوچک نوروز و آزادی قدس اهدا شد.

در بخش عمومی داستانک‌نویسی محمد قریشی برای داستانک «خادم» رتبه اول، فاطمه سادات حسینی برای داستانک «زنگ نقاشی» نفر دوم، فائزه فداکار برای داستانک «برای پستچی تاریخ» نفر سوم را کسب کردند. همچنین معصومه ربیعی برای داستانک «درس امروز» جایزه شایسته تقدیر را دریافت کرد.

در بخش ویژه داستانک‌نویسی، زهرا رضایی با داستانک «تفنگ آب»، جایزه نفر اول، راضیه زیدعلی بیرانوند با داستانک «من زنده‌ام» جایزه نفر دوم و امینه گل زاده برای داستانک «یاری» جایزه تقدیری این بخش را کسب کردند. این بخش نفر سوم نداشت.

در بخش طرح رمان، رقیه خلیلی برای داستانک «حریه» جایزه نفر دوم، زهرا مقدس زاده برای داستانک «گاوها گاو نیستند» جایزه رتبه سوم و مونا سادات خضرایی جایزه تقدیری این بخش را کسب کردند. این بخش برگزیده نفر اول نداشت.

بخش داستان کودک برنده‌ای نداشت و داستانک‌های صفورا بدیعی، فاطمه ابراهیمی و مهدیه مظفری شایسته تقدیر شدند.


در بخش مسابقه داستانک‌نویسی نوروز، الهه ایزدی با داستانک «آسایشگاه جانبازان» نفر اول شد. مریم صفدری با داستانک «زندانی» و زهرا غیاث آبادی با داستانک «نوروز نهم» به ترتیب جایزه دوم و سوم این بخش را کسب کردند.


در بخش داستانک‌نویسی آزادی قدس نیز سمیه فتحی با داستانک «سوغات فتح» نفر اول شد. زهرا مقدس‌زاده و حمیده عاشورنیا به ترتیب جایزه نفرات دوم و سوم را کسب کردند. هما ایران‌پور نیز برای داستانک «جنگ سنگ» جایزه شایسته تقدیر را کسب کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها