یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
کتابی که هویت و استعداد هنرمندان ایرانی در جهان مدرن را نشان می‌دهد

کتاب «بسته وطنی؛ ۶۰ سال بسته‌بندی در ایران ۱۳۶۰-۱۳۰۰» از جمله کتاب‌هایی است که برای طراحان و گرافیست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «بسته وطنی؛ ۶۰ سال بسته‌بندی در ایران ۱۳۶۰-۱۳۰۰» به کوشش علی علیزاده طارمسری توسط نشر نظر از جمله کتاب‌هایی است که برای طراحان و گرافیست‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. این کتاب به نویسندگی علی علیزاده طارمسری به نگارش درآمده و تمام مبحث آن به دغدغه طراحی بسته‌بندی محصولات مختلف در ایران، مربوط می‌شود. همان‌طور که در عنوان کتاب آمده، این کتاب به بسته‌بندی‌های ایران در ۶۰ سال یعنی از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۶۰ پرداخته‌است. طارمسری نویسنده کتاب «بسته وطنی» در پژوهش اولیه این کتاب، با جست‌وجو بسته‌بندی محصولات مختلف و مطرح‌کردن سؤالاتی پیرامون این موضوع، دریافت که طراحی بسته‌بندی در ایران ضعف دارد، به همین دلیل وی در این کتاب به جمع‌آوری آثار به‌جامانده از بسته‌بندی‌های مختلف در ایران قدیم تاکنون پرداخته و صنایع مدرن و صنعت بسته‌بندی را ریشه‌یابی کرده است. در این کتاب، همچنین افرادی که از ابتدا پا به این عرصه گذاشته‌اند و ایده‌ها و راهکارهای اولیه‌شان مورد بررسی قرار داده شده است. این کتاب بیش از آن‌که به معرفی صنعت بسته‌بندی ایران بپردازد؛ تاریخچه‌ی هنر بسته‌بندی قبل از انقلاب تا امروز است و نهایتاً هر آن‌چه که در تهیه و تنظیم طراحی برای یک بسته‌بندی و در ارائه صنعت طراحی لازم بوده، را شرح داده است.

نویسنده یکی از نقاط قوت این کتاب را استفاده از تصاویر بکر و دست‌اول که از هیچ آرشیو و کتابی استخراج نشده و تمام آن حاصل تلاش خود نویسنده است؛ می‌داند و یکی از نقطه قوت‌های این کتاب، ۱۸۰۰ تصویری است که به‌عنوان نمونه از این صنعت استخراج شده و مربوط به صد سال پیش است. همچنین نقطه‌قوت دیگر این کتاب، روایتگری اولین افراد تاثیرگذار در طراحی و بسته‌بندی ایرانی بدون هیچ‌گونه اشاره‌ای به غربی‌ها است و نشان از پایبندی نویسنده به هویت ایرانی خود دارد. کتاب «بسته وطنی» کتابی است که بیشترین مطالب آن برای اولین‌بار مورد بررسی قرار گرفته و البته نویسنده هیچ‌گونه ادعایی در قبال همه رویدادها از طراحی و بسته‌بندی‌ها ندارد چرا که او معتقد است بسیاری از اسناد و مدارک از بین رفته و خارج از دسترس آرشیوها قرار دارد. اما بااین‌حال از چهارفصل کامل و مجزا تشکیل شده که به شرح زیر است:

۱. تاریخچه

۲. مواد و تکنولوژی

۳. کالاها و شرکت‌های تولیدی

۴. طراحان و آژانس‌های تبلیغاتی

در نهایت باید به این نکته اشاره شود که کتاب «بسته وطنی» تنها یک کتاب تاریخی و در قبال آن کتابی به‌عنوان معرف طراحی و بسته‌بندی نیست؛ بلکه کتابی است که هویت و استعداد ایرانی را در جهان مدرن نشان می‌دهد و مسیر خود را از غربی‌ها جدا می‌کند. به همین منظور این کتاب سیر تکامل صنعت بسته‌بندی را باتوجه به سلایق ایرانی‌ها و تحول پیشرفت این عرصه برای پژوهشگران، گرافیست‌ها و همچنین دانشجویان مرتبط با این حوزه را مورد بررسی قرار داده است.

کتاب «بسته وطنی؛ ۶۰ سال بسته‌بندی در ایران ۱۳۶۰-۱۳۰۰» به کوشش علی علیزاده‌طارمسری در ۶۱۰ صفحه تمام رنگی با قیمت ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال توسط نشر نظر تابستان امسال برای اولین بار با تیراژ هزار و ۲۰۰ نسخه به چاپ رسیده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط