دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۹
شهبا: برخي كتاب‌ها فيلمسازي را خارج از چارچوب سينمايي ياد مي‌دهند

محمد شهبا- پژوهشگر و استاد دانشگاه، معتقد است، در زمينه فيلمسازي آثار زيادي به چاپ رسيده؛ ولي افرادي اين آثار را نوشته‌اند كه سينمايي نبوده‌اند. از اين رو در برخي كتاب‌ها فيلمسازي خارج از چارچوب تاريخي آموزش داده شده است.\

شهبا به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: علوم شناختي از حيطه‌هاي تازه علم و فلسفه است كه بيشتر تمركز آن بر حيطه ادراكي است. اينكه چگونه چيزها را ادراك كرده و به شناخت برسيم. اين ديدگاه شناختي در زمينه سينما درست نقطه مقابل دو ديدگاه روانكاوانه و نشانه‌شناسي سينمايي است كه در پنجاه سال اخير بسيار تسلط داشتند. بررسي فيلم، ماهيت فيلم، محتوای فيلم و واكنش تماشاگران براساس اصول روانكاوي يا ديدگاه‌هاي نشانه‌شناختي است.

وي با بيان اينكه علوم ‌شناختي مخالف اين ديدگاه‌ها است در نتيجه در كشور موضوع تازه‌اي به شمار مي‌آيد، افزود: ما هنوز به نشانه‌شناسي متكي هستيم اين در حالي است كه نشانه‌شناسي در مطالعات كشورهاي ديگر تقريبا جايگاهي ندارد. نشانه‌شناسي علم بسيار گسترده‌اي است و راجع به هر چيزي مي‌توان از ديدگاه نشانه‌شناسي سخن گفت به ويژه سينما كه هنر بسيار پيچيده‌اي است. 

شهبا با بيان اينكه كتاب «فيلم، فلسفه و علوم شناختي» نوشته گريگوري كوري، به شرح و بررسي تمامي موارد ياد شده مي‌پردازد،‌ افزود: در زمينه علوم شناختي بسيار كم كتاب منتشر شده از اين رو براي ترجمه اين كتاب با خيل عظيم اصطلاحات روبه رو بودم كه برابر مناسبي به فارسي براي آنها نداريم. در نتيجه ترجمه كتاب بسيار دشوار بود و بايد معادل و واژه براي آن مي‌ساختم. ولي از آنجايي كه از اعضاي گروه واژه‌گزيني سينما و تلويزيون فرهنگستان ادب فارسي‌ام اين كار برايم راحت‌تر بود.

وي يادآور شد: اين كتاب از سوي انتشارات مهرنيوشا و با همكاري دانشكده صدا و سيما روانه بازار كتاب مي‌شود.

شهبا ادامه داد: كتاب «فيلمسازي» نوشته فيلمساز معروف «سيدني لومت» را هم آماده چاپ دارم. اين كتاب درباره آموزش فيلم‌سازي است و از ايده و شكل‌گيري فيلمنامه تا وقتي فيلم روي پرده سينما مي‌آيد، را توضيح مي‌دهد.

وي با بيان اينكه كتاب «فيلم‌سازي» اثري آموزشي و كاربردي است، گفت: در زمينه فيلم‌سازي آثار زيادي به چاپ رسيده ولي افرادي اين آثار را نوشتند كه سينمايي و يا افراد معروف نيستند. در نتيجه به راحتي نمي‌توان به اين آثار اعتماد كرد. حتي در برخي موارد اين كتاب‌ها فيلم‌سازي را خارج از چارچوب تاريخي خودش ياد مي‌دهند يعني تاريخ سينما در كتاب آموزش سينما نيست. اين در حالي است كه لومت در كتاب خود به گونه‌هاي مختلف فيلمسازي پرداخته است و اثر او بخشي از تاريخ سينما را بازگو مي‌كند و به ايراد خاطراتش در اين كتاب پرداخته است. كتاب «فيلمسازي» از سوي انتشارات هرمس روانه بازار كتاب مي‌شود. 

شهبا افزود: به زودي چاپ چهارم كتاب «سينما چيست» نوشته آندره بازن که اثري تئوريك و مهم در حوزه سينماست از سوي انتشارات هرمس به چاپ مي‌رسد.

به گفته وي، چاپ دوم كتاب «هاليوود جديد» نوشته جف كينگ هم به زودي از سوي انتشارات هرمس روانه بازار كتاب مي‌شود. اين اثر به تحولات هاليوود در اواخر دهه 60 مي‌پردازد. نويسنده در اين اثر به تحليل اتفاق‌هايي مي‌پردازد که در سال‌هاي اخير رخ داده است. اين جنبه تحليلي براي من اهميت زيادي داشت. او به جنبه صنعتي سينما پرداخته و اين نکته داراي اهميت است. نگاه به واقعيت‌هاي هاليوود از نکات خيلي مهمي است که در کتاب وجود دارد. 

شهبا يادآور شد: به زودي كتاب «رازي در ميان نيست» نوشته پيتر بروك شامل سه سخنراني در مورد بازيگري با چاپ سوم از سوي انتشارات هرمس روانه بازار كتاب خواهد شد.

وي اضافه كرد: كتاب «دنياي درام» نشانه و معنا در رسانه‌های نمایشی تئاتر، سینما و تلویزیون نوشته مارتين اسلين نيز در قالب چاپ چهارم از سوي انتشارات ياد شده به چاپ مي‌رسد. اسلين در اين كتاب نخست به نظام نشانه‌اي مي‌پردازد؛ سپس به تقسيم‌بندي پرداخته و شرح داده نشانه‌شناسي براي چه استفاده مي‌شود و نشانه‌شناسي عملي كارگرداني، بازيگري و طراحي صحنه را توضيح مي‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط