دكتر نوريان، مولف اين اثر، در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، با اشاره به ويژگيهاي اين كتاب اظهار داشت: در اين اثر، كتابهاي درسي مقطع دبستان نظير بخوانيم، قرآن و علوم به صورت درس به درس تحليل و بررسي شدهاند.
وي ادامه داد: در تحليل محتوا بيشتر به جنبه كارايي كتاب پرداخته ميشود، به عنوان مثال؛ كاربرد تصاوير و مطالب آموزشي كتاب و ارتباط تصاوير با مباحث آموزشي بررسي ميشوند.
نوريان با اشاره به بررسي تمرينهاي هر درس در اين كتاب افزود: تمرينهايي كه اغلب در بخشهاي پاياني هر درس براي يادگيري بهتر دانشآموزان قرارداده شده نيز تحليل و تاثير هر يك از اين تمرينها و كارايي آنان بر يادگيري دانشآموزان نقد شده است.
وي با ارايه توضيحي درباره معناي تحليل محتوا گفت: مبحث تحليل محتوا و روش تحليل در علوم اجتماعي و پزشكي مرتبط با رسانهها به معناي عام است. در اثر حاضر، اين روش به طور خاص درباره رسانههاي آموزش و خاصتر بر روي كتابهاي مقطع ابتدايي انجام شده است.
مولف كتاب «راهنماي عملي تحليل محتواي كتابهاي درسي دوره ابتدايي» تصريح كرد: ويژگي اين روش و انواع كاربردهاي آن در متون كتابهاي درسي، يكي از مباحث اين كتاب به شمار ميآيد.
وي يادآور شد: مبحث پاياني اين كتاب، الگوي درسي در مباحث آموزشي و نمونهاي فرضي از جامعه آماري است و در آن روشهاي مختلف تحليل، ارايه شده است.
نوريان با بيان اين كه دانشجويان مقطع كارداني و كارشناسي از كتاب دانشگاهي مناسب درس تحليل محتوا بيبهرهاند، اظهار داشت: كتاب حاضر به دليل نياز دانشجويان به اين منبع، بر اساس روش تحقيقهاي علمي و استاندارد تهيه شده است و در ترم دوم تحصيلي در اختيار دانشجويان قرار خواهد گرفت.
وي در پايان از آغاز نگارش كتابي جديد در تحليل محتواي كتابهاي درسي فني ـ حرفهاي خبر داد و افزود: در اين طرح، تاليف كتابهاي درسي دانشآموزان رشتههاي فني ـ حرفهاي بررسي شده است.
به گفته وي، اين كتاب يك ماه ديگر از سوي انتشارات شورا به كتابفروشيها ارايه خواهد شد.
شنبه ۲ آبان ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۳
نظر شما