پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱
جنگ باید با روایتگری کتاب به نسل آینده انتقال یابد

خوزستان-مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت:جنگ، تاریخ هویت ما است که باید با باروایت‌گری به صورت کتاب وپادکست آن را به نسل آینده‌ انتقال داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، سردار حاجتی در آئین رونمایی از ۱۲۰ عنوان کتاب و تجلیل از نویسندگان دفاع مقدس استان خوزستان شامگاه چهارشنبه در اهواز با اشاره به اینکه درسال گذشته ۹۰ عنوان کتاب رونمایی شد؛ اظهار کرد: خوشبختانه درسال جاری تعداد این عنوان‌ها به ۱۲۰ عنوان رسید که از این تعداد ۱۰۰ عنوان کتاب و۲۰ عنوان کتاب صوتی هستند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید فراوانی به نوشتن کتاب و کتابخوانی دارند، عنوان کرد: بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری، خوزستان به علت اینکه نبض ایران و پایتخت دفاع مقدس است ضرورت دارد که اهل قلم برای معرفی شهیدان آن‌خطه کتاب بنویسند.

وی ادامه داد: افرادی از تمامی شهرهای خوزستان ازجمله سوسنگرد، خرمشهر، اندیمشک و دزفول که باصلابت تمام در نوشتن این کتاب‌ها ما را یاری کردند، اما هنوز خیلی‌چیزها را نتوانستیم بنویسیم که‌به همت مدیران انسان دوست که ما را پشتیبانی می کنند انتظار داریم که درسال های جاری رونمایی از عنوان کتاب‌ها چند برابر شود.

سردار حاجتی گفت: حوزه فرهنگ و هنر انسان‌های قوی و پرباری تربیت می‌کند و باید نویسندگان حوزه دفاع مقدس هر اندازه که می‌توانند بنویسند، زیرا جنگ تاریخ هویت ما است.

در ادامه مراسم رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خورستان بیان کرد: دفاع مقدس دارای دو بعد است، یک بعد سخت به نام جنگ که خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی از این بعد سخت سربلند بیرون آمد و حتی یک وجب از خاک این کشور به دست دشمن نیفتاد.

وی افزود: دفاع مقدس مایه غرور ما ایرانی هاست که به آن می‌بالیم زیرا موجب انسجام کشور شده و در آن افراد از هر قومیت، نژاد و گرایشی باهرنگاهی آمدند واز مرزهای ایران دفاع کردند خون همه ایران در خوزستان ریخته شد.

نیکو بیان کرد: خودباوری نیز ازجمله مواردی است که دفاع مقدس آن رابه ما یاد داد پس خودباوری ما درجنگ شکل گرفت خیلی از موفقیت‌ها که درحال حاضردر صنایع ازجمله ساخت هواپیماهای پیشرفته یا تعمیرآن ها یاد گرفته‌ایم ریشه‌اش در دفاع مقدس است.

وی گفت: دفاع مقدس یک سرمایه اجتماعی است که باید از آن مراقبت و آن راخوب روایت کنیم زیرا جوان امروز ما از نظر بعد زمانی از این ایام مقدس فاصله گرفته پس باید بداندکه‌درآن دوران سخت براین قهرمانان چه گذشت و ارزش جایگاه آن زمان را درک کند.

نیکو بابیان این سوال که «چه عاملی می‌تواند این دستاوردها را به نسل جوان منتقل کند؟» گفت: هنر و فرهنگ است که می‌تواند دستاوردهای جنگ را به نسل جوان برساند زیرا یکی از شقوق فرهنگ‌وهنر سینماو تئاتراست، آنچه که درآن ایام اتفاق افتاده باید تبدیل به متن یا کتاب وچیزهای جدید ازجمله کتاب صوتی، پادکست شوند که به این فرهنگ می‌گویند ما رسالت داریم که این‌کار را برای ادای دین به شهیدان انجام دهیم.

همچنین معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان نیز در این آئین اظهار کرد: ایثار و شهادت در جامعه اسلامی ارزش و جایگاه بالایی دارد و مهم‌ترین عامل حکومت اسلامی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: موضوعی که نویسندگان دفاع مقدس در مورد آن قلم می‌زنند، عنصری است که از جمله ارکان اساسی دین مبین اسلام است و قرآن و روایات تاکید فراوانی برآن داشتند.

وی افزود: مهم‌ترین پشتوانه که مملکت ما را تقویت کرد عنصرایثار وشهادت است که از منظر تمامی اندیشمندان غربی تنها حاکمیتی در جهان پایدار خواهد بود که برمبنای جانفشانی و شهید شدن استوار باشد که مکتب شیعی بنابر اینکه برپایه امر به معروف و نهی از منکر و فقه پویا و شهادت است، در تاریخ جهان‌ماندگارشد.

وی با اشاره به اینکه روایتگری درمورد شهدا ارزشی پائین‌تر از شهادت ندارد، گفت: روایتگری شما نویسندگان‌که در حوزهای مختلف از جمله کتاب، فیلم آثاری تولید می‌کنید شأن بسیار بالایی دارد زیرا تثبیت کننده لحظات دفاع مقدس در عصر حاضر هستید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها